Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Temele pentru acasă sunt repetitive, monotone şi dificile
Temele pentru acasă sunt considerate utile de cei mai mulţi dintre respondenţii unui studiu pe acest subiect, dar majoritatea elevilor şi părinţilor sunt de părere că temele sunt prea obositoare şi prea multe. Potrivit studiului, profesorii preferă să dea doar teme care întăresc ceea ce s-a predat la clasă, în timp ce elevii şi părinţii îşi doresc teme diferenţiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ şi eventual în echipă.
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) au organizat, în perioada 7-20 noiembrie, o consultare publică, la nivel naţional, privind rolul temelor pentru acasă. Au participat, completând integral un chestionar online, 70.952 de actanţi din învăţământul preuniversitar, dintre care 27.383 de părinţi (84% mame), 32.786 de elevi şi 10.783 de cadre didactice din toate judeţele ţării.
În urma analizei răspunsurilor primite, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat un raport care include rezultatele şi concluziile acestei consultări publice.
„Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile şi necesare pentru îmbunătăţirea învăţării de către cei mai mulţi dintre respondenţi. Cu toate acestea, se constată o preponderenţă a temelor repetitive, monotone şi dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă. (...) Elevii şi părinţii îşi doresc teme diferenţiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ şi eventual în echipă”, precizează comunicatul MEN.
Pe de altă parte, 75% - 80% dintre elevii şi părinţii care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare şi prea multe şi că acestea consumă o mare parte din timpul liber.
Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la nelinişte, îngrijorare sau stres, arată sursa citată. Această afirmaţie este susţinută cu prioritate de către părinţi (70,7%) şi de către elevi (67,8%), mai ales la liceu şi în gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În acelaşi timp, aproape 80% dintre părinţi afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor, se precizează în comunicat.
În privinţa adoptării unui act normativ care să reglementeze temele pentru acasă şi timpul necesar efectuării acestora, părerile cadrelor didactice sunt împărţite: o parte consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru evitarea exceselor legate de volum, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc. La polul opus se situează opinia că această chestiune trebuie să fie gestionată de profesori, în funcţie de particularităţile fiecărei clase, reglementarea acestei problematici fiind văzută drept o constrângere asupra profesorilor, concluzionează studiul menţionat.
Fetele şi băieţii se raportează la teme în mod diferit, ponderea elevilor care susţin efectele pozitive ale temelor este mai mare în rândul fetelor, comparativ cu băieţii.
„Recomandările respondenţilor susţin acordarea unei atenţii speciale nu doar tehnicilor de învăţare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, transferabile în efectuarea temelor pentru acasă, ci şi tehnicilor de lucru în echipă, care contribuie la exersarea competenţelor de comunicare, negociere, management al timpului etc., competenţe transferabile în realizarea unor teme de grup”, se menţionează în raportul institutului.
Alte propuneri vizează nevoia de stabilire a unor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viaţa reală, diferenţierea între teme zilnice şi teme cu termen mai lung de realizare.