Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Timbru de mediu diferit pentru motorizările pe benzină şi diesel
Ministrul Rovana Plumb a precizat că proiectul timbrului de mediu este „în faza finală de analiză“ şi că se va ţine cont de părerile exprimate în dezbaterea publică de producătorii şi importatorii de autoturisme, precum şi de poziţiile altor persoane juridice şi fizice.
Ministrul mediului, Rovana Plumb, a declarat că se discută posibilitatea calculării în mod diferit a timbrului de mediu care va fi plătit de proprietarii de automobile cu motoare pe benzină şi a celui care va reveni posesorilor de maşini cu motor pe motorină, acestea din urmă fiind mai poluante. Ministrul a precizat că proiectul timbrului de mediu este „în faza finală de analiză“ şi că se va ţine cont de părerile exprimate în dezbaterea publică de producătorii şi importatorii de autoturisme, precum şi de poziţiile altor persoane juridice şi fizice, la şedinţa de guvern de miercuri. „Faţă de ceea ce am prezentat pe site-ul Ministerului Mediului ca propunere, în momentul de faţă luăm în calcul o formulă de calcul separată pentru motoarele care utilizează benzină şi pentru cele care utilizează motorină“, a spus ministrul. Pe de altă parte, întrebată de jurnalişti cum se vor diferenţia cuantumurile, Rovana Plumb a răspuns că nu vrea să facă nici un fel de precizare până nu se finalizează elaborarea modului de calcul.
În legătură cu faptul că unii producători au cerut pentru maşinile non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 taxe de până la trei ori mai mari, ministrul mediului a spus că „nu este vizată, deocamdată, nici o modificare faţă de propunerea existentă“. Potrivit proiectului lansat în dezbatere publică de minister, timbrul de mediu pentru aceste categorii de automobile, mai poluante, ar urma să fie mai mic cu procente cuprinse între 60% şi 90% faţă de actuala taxă, Ministerul Mediului motivând această decizie prin faptul că maşinile respective au o durată mai scurtă de viaţă şi vor polua mai puţin în timp.
Producătorii şi reprezentanţii societăţii civile sunt nemulţumiţi
Noua formulă de calcul prevăzută în proiectul timbrului de mediu conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-Euro. Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru maşinile cu motorizări non-Euro. În schimb, taxa va rămâne la aproximativ acelaşi nivel pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Ministerul Mediului a organizat, pe 25 ianuarie, la sediul instituţiei, o dezbatere publică privind proiectul timbrului de mediu.
Cu această ocazie, directorul general al Dacia Renault, Jerome Olive, a cerut dublarea valorii timbrelor de mediu prevăzute în ordonanţă pentru autovehiculele Euro 3 şi Euro 4. „Cererea noastră este de a multiplica cu doi valoarea care este propusă acum în lege pentru maşinile cu Euro 3 şi Euro 4. Proiectul nu respectă aceste principii Euro 3 şi Euro 4. Aceste vehicule sunt foarte poluante nu numai din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, ci şi pentru celelalte noxe“, a declarat Jerome Olive la dezbaterea publică organizată de Ministerul Mediului. Potrivit directorului general al Dacia Renault, cererea are în vedere şi descurajarea importurilor masive de maşini second-hand din alte ţări ale Europei, care, pe lângă faptul că poluează mediul, au impact negativ asupra industriei auto autohtone, precizând că, în acest fel, România nu va ajunge „coşul de gunoi al Europei“, prin importul tuturor autovehiculelor second-hand din această zonă. La rândul lor, reprezentanţii societăţii civile au cerut, pe de o parte, creşterea taxelor prevăzute prin actualul proiect de act normativ pentru maşinile cu Euro 0, Euro 1 şi Euro 2, faţă de cuantumul celor din 2012, în caz contrar, piaţa auto din România urmând să devină, în opinia lor, o piaţă de maşini poluante, aduse de români din celelalte state UE, iar pe de altă parte, scăderea taxelor prevăzute pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4. Aceştia au arătat că dacă taxele pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4 rămân la cuantumul prevăzut de actualul proiect legislativ, maşinile autohtone din perioada 2005-2007 nu vor mai putea fi vândute, deoarece taxa este prea mare şi, adăugată sumei pe care o cere cel care vrea să vândă maşina, duce la un preţ foarte mare, împiedicând astfel vânzarea.