Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
Creativitatea, resursa ascunsă a dezvoltării
Ce este creativitatea? Putem fi şi noi creativi? Ce au avut marile genii în plus faţă de noi, oamenii normali? Sunt doar câteva din întrebările care îi frământă pe mulţi oameni şi la care o mare parte dintre noi nu ştim să răspundem. Faptul că ne punem aceste întrebări înseamnă că suntem pe un drum bun. De ce? Simplu. Primul pas spre descoperirea creativităţii este curiozitatea. Dintr-o curiozitate fără margini şi o imaginaţie dusă dincolo de limitele realului au fost create lucrurile pe care le ştim noi astăzi.
Astăzi, a fi creativ înseamnă a avea mai multe şanse de a reuşi în plan profesional şi social, dar şi personal. Pe de altă parte, creativitatea nu este o materie care se învaţă la şcoală şi, aparent, nu există o reţetă pe care o poţi aplica pentru a stimula creativitatea copiilor. Primul pas este să afli mai multe despre ce înseamnă creativitatea, cum se manifestă la copii şi care sunt factorii care o influenţează. Cum să le stimulăm copiilor creativitatea Cercetările din domeniul creativităţii vorbesc despre două categorii de factori care influenţează creativitatea la copii: factori interni, care ţin de trăsăturile de personalitate ale copilului - interesele copilului, abilităţile de învăţare, temperamentul şi factori externi, care ţin de mediul social în care trăieşte copilul - familia, şcoala, prietenii, activităţile extraşcolare. Ştiind aceste lucruri, poţi începe să modifici sau să pui în valoare acele elemente importante care pot să încurajeze creativitatea copilului. Prezentăm în rândurile care urmează câteva modalităţi prin care poţi face acest lucru. Oferă-i ocazia copilului de a aprofunda domeniile care îl interesează. Asimilând informaţii noi despre lucrurile care îi plac, va dispune de mai multe cunoştinţe pornind de la care să ajungă la idei noi, creative. Dacă cel mic încă nu este pasionat în mod special de un anumit domeniu, ajută-l să descopere ce îi place să facă sau să înveţe. Încurajează-l să abordeze învăţarea în maniere creative: folosirea unor materiale neconvenţionale, găsirea unor asocieri inedite între conceptele pe care le are de învăţat, înventarea unor tehnici personale de memorizare sau a jocurilor pentru memorie îl vor ajuta pe copil să vadă învăţarea ca pe ceva plăcut şi, în plus, îi va crea obişnuinţa de a privi toate sarcinile dintr-un punct de vedere inedit. "Cum altfel am putea face acest lucru?". Aceasta este întrebarea pe care o poţi adresa copilului tău cât mai des, în situaţiile cotidiene sau atunci când trebuie sa luaţi decizii importante. Iniţiază-l în artele plastice. Activităţile plastice sunt perfecte pentru a stimula creativitatea copilului. Chiar dacă nu dispune de ceea ce numim în general "talent", pictura, desenul, sculptura sau fotografia sunt activităţi care îl pun pe copil în postura de a crea ceva nou sau de a privi lucrurile dintr-o perspectivă diferită. Descoperă cum lucrează mai bine copilul tău. Dacă este un copil introvertit, care preferă să petreacă timpul singur, nu îi va fi uşor să vină cu idei noi într-un grup şi va lucra mai bine solitar. Dacă, dimpotrivă, are mulţi prieteni cu care îi place să comunice şi să petreacă timpul, va lucra mai bine în echipă atunci când este nevoie să îşi pună la încercare creativitatea. Înscrie-l la ateliere de creaţie pentru copii. În ultima vreme, copiii au ocazia de a participa la activităţi care le dezvoltă creativitatea şi îi ajută să descopere diverse domenii artistice. Factorii ce împiedică manifestarea creativităţii la copii Prea multe reguli de comportament impuse copilului. Cu siguranţă, există limite pe care copiii trebuie să le accepte pentru a se putea adapta în societate. Însă, impunând prea multe astfel de limite, copilul poate învăţa că există o singură modalitate de a vedea sau de a acţiona: urmând regulile deja stabilite. Creativitatea presupune tocmai depăşirea "regulilor" care există deja, precum şi disponibilitatea de a cauta şi de a găsi noi modalităţi de organizare sau realizare a lucrurilor. Tipare de comportament sau de realizare a unor activităţi. Când copilul are de realizat o anumită temă, iar părintele îi acordă ajutorul, arătându-i care este modul "corect" în care trebuie să procedeze, pierde o ocazie de a-i stimula creativitatea. Este de dorit ca modalitatea de realizare a unei teme să fie descoperită de copil, eventual împreună cu părintele. Sistemul de învăţământ prin accentul pe care îl pune asupra materiilor obligatorii. Uneori, orele de pictură, desen sau muzică sunt înlocuite de matematică sau română pentru că acestea sunt considerate a fi materii mai importante. Ele însă pot limita creativitatea la copii. Sistemul de notare. Există încă situaţii în care copiii iau note mari dacă reproduc lecţia din carte sau sunt depunctaţi dacă introduc în tema pentru acasă şi propria părere. În final, iată un citat despre felul în care s-a manifestat creativitatea lui Einstein: "Einstein a avut un talent deosebit de a încălca regulile (…). Nu a sfidat numai legile fizicii, ci a dispreţuit tradiţii şi a ofensat guverne. Faptul că nu a respectat regulile i-a produs multe neajunsuri, dar dorinţa curajoasă de a sparge orice regulă a reprezentat miezul geniului său. Einstein a fost un mare rezolvitor de probleme, pentru că a nesocotit regulile într-un stil minunat. Geniile au caracteristica aceasta, care însă poate fi deprinsă şi exersată. Putem gândi cu toţii ca Einstein, cu condiţia să învăţăm să încălcăm regulile"- ("Cum să gândeşti ca Einstein" de Scott Thorpe)