Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
Bisericuţa „ungurenilor“ de la Grinţieş
La Grinţieş, în adâncul munţilor străbătuţi de Valea Bistricioarei, o biserică de lemn închinată tuturor sfinţilor aminteşte de credinţa şi demnitatea creştinilor ardeleni prigoniţi de habsburgi.
La numai 10 km distanţă de graniţa fostului imperiu austro-ungar, cea care despărţea Moldova de Transilvania, în Munţii Neamţului, la Grinţieş, se află o bisericuţă de lemn ce datează de la sfârşitul secolului XVIII. O îmbinare a stilului ardelenesc cu cel moldovenesc, într-o construcţie a cărei frumuseţe emană tocmai din simplitatea sa.
Construit în chiar mijlocul aşezării, la loc retras şi înconjurat din toate părţile de culmi împădurite, lăcaşul şi-a păstrat netulburată înfăţişarea, deşi anii au trecut de-a valma peste îmbrăcămintea sa de lemn. Istoria ei, transmisă în familiile celor de la Grinţieş de la o generaţie la alta, spune că ar fi fost ridicată de 17 familii de refugiaţi din Ardeal, ce au trecut munţii spre libertate în vremea prigoanei religioase a împărătesei Maria Tereza. "Ungurenii", cum i-au numit localnicii, şi-au lăsat avut, case şi pe cei dragi şi-au ajuns în Moldova, pe moşia boierilor Cantacuzini şi a Sturzeştilor, de pe Valea Bistricioarei, unde au căpătat învoire să se aşeze şi să-şi dureze case şi acareturi. Dar pentru că din Ardeal fugiseră tocmai din dorinţa de a fi liberi şi de a apăra credinţa în care s-au născut, n-au putut sta prea mult fără să aibă un lăcaş în care să se roage lui Dumnezeu.
Meşteri pricepuţi în ale lemnului, ardelenii au ridicat, pe un platou împrejmuit de culmile Grinţieşului, Mărului, Frasinului şi Teascului, o miniaturală biserică, pe care au pus-o sub oblăduirea tuturor sfinţilor. "Din pomelnicul ctitorilor, ce se păstrează în altar, am aflat că lăcaşul a fost ridicat în 1793-1794 de meşterii lemnari ardeleni care se stabiliseră deja aici", explică părintele Dumitru Pintilie, parohul de la Grinţieşul Mare.
Lăcaşul a servit drept biserică de parohie întregii aşezări vreme de mai bine de două sute de ani. Abia în 2005 au fost începute lucrările la o biserică nouă, de zid, însă slujbe se mai ţin şi astăzi în biserica veche a satului. "Din 2001 funcţionează ca parohie a localităţii Grinţieşul Mare. De fapt, aici sunt originile parohiei Grinţieş", spune părintele, în timp ce intrăm în bisericuţă.
Stilul arhitectural
Biserica de lemn din Grinţieşul Mare este construită din bârne de lemn cioplite în patru colţuri şi aşezate pe temelie de piatră de râu. Din păcate, frumuseţea bârnelor este ascunsă astăzi de scândura cu care sunt căptuşiţi pereţii atât la exterior, cât şi la interior. "Potrivit înscrisurilor păstrate în parohie, în anul 1892 bârnele au fost blănite cu scândură pentru a proteja lemnul, dar şi pentru a feri interiorul de frig, umezeală sau curent. Se presupune că tot atunci a fost adăugat şi pridvorul, deşi eu tind să cred că este construit odată cu biserica, dat fiind că altă intrare nu a existat", consideră pr. Pintilie.
Lăcaşul este acoperit cu draniţă, iar deasupra pridvorului se află un turn-clopotniţă. Stilul arhitectural al întregii construcţii este simplu, popular, vădind însă o anumită pricepere şi precizie în lucrul cu lemnul. "În urmă cu douăzeci de ani s-a schimbat draniţa de pe acoperiş, care, cât de curând, va trebui din nou înlocuită. De-a lungul istoriei sale nu se cunosc lucrări ample de renovare sau de restaurare, dar avem norocul că se păstrează foarte bine", spune parohul de la Grinţieş.
Într-adevăr, bisericuţa, deşi niciodată nu a fost supusă unui proces complet de restaurare, se păstrează foarte bine. Arhitectura simplă, starea sa bună de conservare, precum şi pitorescul locului în care a fost ridicată sunt doar câteva dintre argumentele pentru care ar merita vizitată de turiştii care trec prin zona Ceahlău-Bicaz. Mai ales că în viitorul apropiat, în curtea largă a acestui lăcaş de lemn, parohul locului intenţionează să aducă cea mai veche casă din sat, construită tot din bârne de brad, pentru a o transforma într-un muzeu al satului.
Tezaurul din interior
Valoarea lăcaşului este dată însă de bogatul inventar iconografic şi de carte bisericească ce se găseşte la interior. Iar catapeteasma e poate expresia cea mai de preţ a valorii sale de netăgăduit. Intru şi o admir cu nesaţ. Pictura, realizată chiar în anul ridicării bisericii, la 1793, este de o forţă de expresie uluitoare, însă din păcate registrele de sus sunt destul de înnegrite, semn că este nevoie de o curăţare a icoanelor. "Nu a fost niciodată restaurată. Din fericire nu are cari, dar este un pic încercată din cauza fumului de la lumânări. Am vrea să o vadă un specialist şi eventual să o restaurăm", spune parohul.
Potrivit unei inscripţii lăsate chiar de autor pe una dintre icoane, pictura catapetesmei aparţine Zugravului Teodosie un pictor renumit la sfârşitul secolului XVIII pe Valea Bistricioarei. De o frumuseţe şi o expresivitate cu totul aparte sunt şi icoanele împărăteşti, cea a Mântuitorului şi cea a Maicii Domnului, icoana hramului - Duminica Tuturor Sfinţilor - şi cea a Sfântului Ierarh Nicolae. Toate icoanele catapetesmei sunt realizate în ulei, pe lemn.
De numele lui Teodosie Zugravul se leagă şi Epitaful datat la sfârşit de secol XVIII, precum şi pomelnicul ctitorilor, pictat pe lemn de paltin, păstrat în altar şi datat la 1794.
Icoanele uşilor diaconeşti datează de la 1835.
Interiorul se remarcă şi printr-un sistem de boltire deosebit, bolţile fiind alcătuite din calote sferice. De asemenea, se păstrează stranele originale, măiestrit decorate cu motive solare şi vegetale.
Peretele despărţitor este căptuşit cu scândură şi permite trecerea din pronaos în naos printr-o arcadă.
Printre cărţile de cult păstrate se numără Cazania tipărită la Râmnic în 1781 şi Liturghierul din 1794, Evanghelistarul din 1826, un Liturghier din 1860 şi un Octoih din 1912.
Multe dintre cărţile bisericeşti şi icoanele vechi ce au aparţinut bisericii de lemn de la Grinţieşul Mare se află acum în inventarele muzeelor mănăstirilor Văratec şi Secu.
Grinţieş, satul de pe graniţă
Grinţieşul Mare este unul dintre satele componente ale comunei Grinţieş ce este străbătută de drumul ce duce spre Bicaz - Piatra Neamţ - Bacău. Situată în Munţii Neamţului, localitatea se află în apropierea unor destinaţii turistice extrem de vizitate: Ceahlăul cu împrejurimile, zona Bicaz, zona Tulgheş din Transilvania.
Se spune că numele localităţii ar proveni de la denumirea germană a termenului graniţă - Die Grantze, Grinţieş aflându-se la numai 10 kilometri de graniţa ce despărţea altădată Imperiul Habsburgic de Moldova. Potrivit documentelor istorice, în 1792 Imperiul Habsburgic şi-a împins graniţa "dincolo de cumpăna apelor", în Moldova, în vestul comunei Grinţieş fiind instituite pichete de grăniceri şi vamă.
Satul Grinţieşul Mare a fost pomenit pentru prima dată chiar în pomelnicul ctitorilor bisericii de lemn, întocmit de pictorul Teodosie Zugravul. "E un loc mai retras, dar foarte frumos, însă turişti nu prea avem. Probabil şi pentru că nu suntem chiar la stradă. Majoritatea caselor din Grinţieşul Mare sunt adunate aici, în jurul bisericii de lemn. Ceva mai încolo casele se răresc. Pe partea stângă a versanţilor, din decembrie până în februarie nu mai ajunge soarele", spune pr. Dumitru Pintilie.