Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
Lumea: frumoasă sau cool?
Sub acest generic s-a desfăşurat, timp de trei luni, concursul de fotografie la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri“ din Iaşi. Acesta s-a adresat tuturor elevilor din liceu, indiferent de vârstă, ca o invitaţie de a (re)descoperi sensibilitatea şi frumuseţea copilăriei şi adolescenţei, dincolo de ceea ce e catalogat drept „mişto“, „cool“, „beton“ sau „marfă“. „Mi-am propus, prin acest concurs, să-i impulsionez pe tineri să-şi (re)descopere sensibilitatea, creativitatea şi inocenţa vârstei şi să o afişeze cu generozitate, fără teama că ar putea să se facă de râs. Mai mult, mi-am dorit să-i determin să-şi canalizeze energia spre un domeniu fascinant cum este fotografia, care le poate aduce multe satisfacţii sufleteşti“, ne-a declarat organizatoarea concursului, Daniela Livadaru, profesor de religie la Liceul „Vasile Alecsandri“.
Cu toţii constatăm cât de greu a devenit, într-o avalanşă de lucruri „cool“, să mai poţi identifica ceea ce este, într-adevăr, frumos. În plus, tinerii noştri chiar nu mai au timp să se oprească în faţa unei flori şi să o admire cu ochi sfioşi, umbriţi de emoţie. Sunt prea grăbiţi să răspundă la cel mai „marfă“ telefon, să butoneze iPod-ul în căutarea vreunui single „beton“, să-şi achiziţioneze o pereche de blugi „ultimul răcnet“, să ocupe o masă în cel mai „trendy“ club sau să download-eze de pe net vreun film „mişto“. Şi chiar atunci când observă ceva realmente frumos, se sfiesc să-l numească, simplu, „frumos“, pentru a nu fi catalogaţi drept demodaţi.
Iată un impuls puternic în (re)educarea simţului estetic şi critic, în încurajarea creativităţii, pentru formarea unor atitudini pozitive faţă de lumea înconjurătoare, recunoaşterea frumosului în creaţia lui Dumnezeu, care s-a materializat într-un concurs de fotografie, desfăşurat la Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri“ din Iaşi. De ce tocmai fotografie!? Pentru că fotografia ne ajută să observăm ceea ce se ascunde în spatele lucrurilor pe care le văd toţi oamenii, pentru că ea constituie un demers artistic.
Concursul a debutat pe 17 aprilie. Ca la orice competiţie serioasă, fiecare participant a semnat o fişă de înscriere, punându-se de acord cu regulamentul concursului, şi anume că timp de un an îşi va menţine dreptul de autor asupra fotografiilor, pentru a le folosi la unele materiale, în cadrul liceului. Au participat 70 de copii, din clasele IV-XI, unii - în perechi, trimiţându-se în total 455 de fotografii.
Săptămâna trecută a avut loc jurizarea, respectiv, premierea fotografiilor. Expoziţia de fotografie a deschis zilele liceului, din perioada 11-13 iunie, aflate, anul acesta, la cea de-a 53-a ediţie.
Cele mai ingenioase fotografii
Concursul a avut în vedere 13 teme: umbră, dragoste, viaţă, zâmbet, floare, inocenţă, armonie, culoare, revedere, zbor, privire, lumină şi fotografie religioasă. Evaluatorii au trebuit să ţină seama de numeroase criterii, printre care originalitate, elemente tehnice, precum stăpânirea elementelor de cadru, cromatică - joc de structură/culori -, tematică, mesajele pe care le transmit, asocieri şi altele. Şi acestea, în condiţiile în care au descoperit o mulţime de fotografii care mai de care mai ingenioase. Spre exemplu, la tema „Viaţă“, câteva redau fie o ambulanţă, fie un firicel de apă care curge într-o chiuvetă, un moment din viaţa unei furnici sau o pisică gestantă. Toate fotografiile au fost însoţite, pe lângă denumire, şi de un mesaj deosebit de sugestiv.
Necesitatea continuării concursului
„Frumoase fotografii. La vârsta lor, fotografiile au un sens intuitiv, în primul rând“, a apreciat Gabriela Carp, artist, studentă în anul al IV-lea la Universitatea de Arte, secţia foto-video, unul dintre membrii juriului. „Unele suferă, într-adevăr, din punct de vedere tehnic, dar, pentru vârsta lor, mai ales că nu au fost instruiţi anterior, e foarte bine. Se cunoaşte puţina lor experienţă în fotografie, dar poate şi aceasta dă frumuseţea la unele, faptul că sunt pur inocente. Am fost plăcut impresionat de prospeţimea imaginilor. Este foarte important ca acest concurs, aceste mărturisiri sincere ale copiilor, să aibă continuitate. Îi felicit pe copii şi le asigur tot sprijinul“, şi-a exprimat viziunea artistică dl Ozolin Duşa, artist fotograf profesionist, iniţiatorul atelierului de fotografie de la Centrul Cultural Francez din Iaşi. Din juriu a mai făcut parte Iulian Sandu, artist fotograf şi redactor la Radio Guerilla. Aceştia au fost şi coordonatorii proiectului, alături de profesoara de religie Daniela Livadaru. O contribuţie deosebită la realizarea proiectului a avut-o Lucian Dragomir, artist, grapfic-designer la Editura Trinitas a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei.
Dincolo de sensul prim al cuvântului
„Copiii au fost de la început receptivi. La început au protestat că sunt 13 teme, dar apoi, după ce i-am mai motivat, arătându-le, chiar prin exemple din activitatea lor, ce potenţial creativ au, au plecat la vânătoare de frumos şi au încercat să vadă dincolo de sensul prim al cuvântului“, ne-a mai mărturisit profesoara de religie. Concursul a venit în urma observaţiei că tot mai mulţi dintre elevi sunt din ce în ce mai puţin preocupaţi de lucrurile frumoase. „Am făcut într-o zi un brainstorming, în care le-am cerut să-mi definească fericirea şi am constatat cu tristeţe că 70% dintre ei mi-au scris: bani, note mari, jocuri la calculator, maşini «bengoase», foarte multe lucruri materiale. Prea puţini mi-au vorbit despre fericire ca despre o stare sufletească… În schimb, doi dintre ei m-au emoţionat foarte tare, punând semnul egalităţii între fericire şi familie, dar cum nu mai au parte de aceasta, încearcă să-şi găsească fericirea în altă parte, în lucrurile mărunte, din jurul lor“, şi-a continuat inimoasa profesoară firul discursului.
„Castelul din poveşti“, nu prea observat
În altă zi, aceeaşi pofesoară se plimba prin faţa Palatului Culturii şi a observat, dintr-odată, cât de frumos a fost iluminat acesta. „Mi se părea că arată ca un castel din poveşti şi-i priveam şi pe ceilalţi oameni, cu tot dinadinsul, ca să le observ surprinderea şi bucuria de pe feţe. Dar prea puţini, cufundaţi în planuri şi griji, întorceau capul sau îşi ridicau privirile după «castelul din poveşti». Şi, a doua zi, i-am întrebat şi pe elevii mei: «Aţi văzut că a fost iluminat Palatul Culturii?» Şi mi-au răspuns, destul de sec: «Nu». Sau magnolia înflorită din faţa Prefecturii, pe lângă care trece jumătate de liceu, în fiecare zi: «Aţi văzut-o cât este de frumoasă?» Nu o observaseră nici pe aceasta. Iar prin grădina botanică, nu se mai plimbaseră de câţiva ani. Păcat. Mereu se plâng că nu au timp, dar când i-am întrebat câte ore petrec pe internet, pe mess, pe hi5, răspunsul a fost: cel puţin 3 ore. Şi atunci, am zis să le dăm posibilitatea să folosească şi altfel timpul liber“, ne-a povestit profesoara despre cum i-a venit ideea concursului.
Un concurs la nivel judeţean
Concursul de fotografie este la prima ediţie, dar se speră ca de la anul să devină unul judeţean, o competiţie între licee. Mulţi dintre elevi chiar sugeraseră participarea unor prieteni de-ai lor, de la alte licee din oraş, dar li s-a explicat că regulamentul nu permite deocamdată aceasta.
Premianţii concursului „Lumea - frumoasă sau cool?“ au fost răsplătiţi cu cărţi religioase care tratează problemele tinerilor, alături de un album de fotografie. „Le-am citit anterior din această carte şi le-a plăcut foarte mult, pentru că are un limbaj adecvat lor, subiectele sunt pentru perioada lor, de exemplu liceul, facultatea, prima dragoste, relaţiile cu părinţii“, ne-a mai explicat, cu entuziasm, profesoara.
„Nu poţi da greş când pariezi pe originalitatea tinerilor“
În holul mare al liceului alecsandrist, acolo unde au fost expuse lucrările artiştilor fotografi amatori, profesoara de religie e copleşită: „Pentru mine a fost o experienţă emoţionantă să le simt sufletul prin intermediul hârtiei fotografice. Chiar am rămas impresionată de ingeniozitatea şi creativitatea unora şi mi s-a confirmat, dacă mai era nevoie, faptul că nu poţi da niciodată greş când pariezi pe originalitatea tinerilor! Mi-am dorit mult să organizez acest concurs. L-am proiectat în primul rând pentru sufletul lor. El a fost cel direct vizat, pentru că îi stă foarte bine îmbrăcat în sensibilitate. Am căutat să-i iau din faţa calculatorului şi a televizorului şi să-i trimit la plimbare, să păşească în lumea frumoasă care aşteaptă, timidă, să fie descoperită“.
„Albumul“ cu fotografiile câştigătoare poate fi răsfoit şi virtual, dacă intraţi pe adresa: concursfoto.blogspot.com.
▲ „Bună idee să faceţi un concurs de fotografie“
După premiere, profesoara de religie a primit mai multe mesaje pe internet, prin care copiii şi-au exprimat bucuria pe care le-a adus-o acest concurs, dar şi speranţa de a mai participa şi la următoarele ediţii.
„Sunt câteva minute de când am reuşit să-mi observ mai bine premiul. Am citit primele trei poveşti şi am început să plâng. De fericire, de durere, nici eu nu ştiu. Dar mi-a făcut mult bine. Am simţit nevoia să vă scriu şi să vă mulţumesc pentru premiu. Înseamnă mai mult decât o diplomă sau altceva. Sunt cărţi pentru suflet, pentru viaţă! Pentru mine, premiile căştigate au însemnat mult, mi-au dat un scop în plus pentru care să lupt. Vă mulţumesc încă o dată şi sper să continuăm în fiecare an concursul, chiar dacă nu voi mai fi elevă a liceului. (Andreea Daniela Creţu, cls. a XI-a, câştigătoare a 4 premii)
Aş vrea să fac nişte cursuri de fotografie la Centrul Cultural Francez. De aproximativ un an îmi doresc să fac ceva în acest domeniu. Sincer, când o să fiu mare, vreau să devin jurnalist fotograf, iar concursul ăsta a fost o modalitate relaxantă, zic eu, de a-mi ocupa timpul cu ceva mult mai interesant decât statul pe calculator şi să mă uit la pozele altora. Bună idee să faceţi un concurs de fotografie în şcoală. Ar fi frumos să se organizeze aşa ceva mai des. (Ştefana Dorneanu, cls. a VI-a, câştigătoare a două premii)
▲ „Trebuie să privim viaţa cu zâmbet“
Ştefan Alexandru Chirilă, cls. a X-a, câştigătorul premiului I şi singurul - la fotografia religioasă: „Este primul concurs de fotografie la care particip. Nu ştiu câţi mi-au înţeles fotografia, dar mă bucur că a fost apreciată. Reprezintă o masă cu un strat de apă, acoperită de o boltă de piatră. Deasupra este decupată o cruce, razele soarelui se văd în apă. Fotografia este făcută la fosta închisoare de la Sighetul Marmaţiei, în 2007. Este o fotografie din colecţia mea.“
Valeria Salagor, clasa a IX-a, premiată de 8 ori: „Sunt foarte, foarte fericită, este un vis împlinit. Tot timpul mi-am dorit să avansez în fotografie. Am avut şi o expoziţie la Liceul «Octav Băncilă», alături de alţi prieteni. Fotografiile le-am făcut special pentru concurs, cele mai multe - în zonele unde merg să mă reculeg. Fotografiile mele sunt optimiste, acesta este şi mesajul pe care vreau să-l transmit, şi anume că trebuie să privim viaţa cu zâmbet. Spre exemplu, fotografia integrată la tema «Inocenţă» este făcută surioarei mele, de 6 anişori. Este o fotografie pentru toată familia. Pentru mine, sora mea este exemplul cel mai frumos de bucurie, inocenţă, puritate. Abia aştept să mai particip la astfel de concursuri. M-am şi pregătit pentru asta, mi-am achiziţionat un aparat aproape de profesionist. Şi abia aştept să-mi pun în practică toate ideile“.