Medicina de urgență este o specializare deosebită între cele din acest domeniu vast care are în vedere vindecarea omului. Una e să fii medic legist, medic de familie, medic de medicina muncii și cu totul altceva să lucrezi în UPU (Unitatea de Primiri Urgențe). Aici intri fie pentru că ai un spirit de jertfelnicie ieșit din comun, fie ai nevoie de adrenalină și nu o găsești decât în contact cu situațiile dificile. În UPU gărzile sunt... gărzi adevărate. Nu ai timp nici să te uiți pe geam și să-ți spui: Hmmm, deja s-a făcut dimineață. Uneori te duci cu mâncarea pe care ai adus-o de acasă neatinsă. Un medic de urgență seamănă cu un pilot de supersonic, ia deciziile corecte nu în minute, ci în secunde. Doctorița Diana Cimpoeșu e șefa UPU de la Spitalul „Sfântul Spiridon” din Iași, dar și profesoară la UMF „Gr. T. Popa” din capitala Moldovei. Despre o gardă mai puțin obișnuită, petrecută de Crăciun, ne povestește domnia sa în materialul de față.
Meditaţii gratuite pentru elevi în parohii bucureştene
Foarte multe biserici din Capitală oferă pregătire suplimentară elevilor interesaţi să-şi îmbunătăţească activitatea şcolară sau chiar să obţină performanţe notabile. Disciplinele care se predau în mod frecvent de profesori voluntari, în fiecare zi sau la sfârşit de săptămână, sunt limba română, matematica şi limbile străine. Rezultatele sunt îmbucurătoare. Iar acest ajutor oferit gratuit copiilor şi adolescenţilor lipsiţi de resurse materiale are menirea de a le schimba în bine multora dintre ei drumul în viaţă.
La Biserica „Pogorârea Sfântului Duh”-Titan, în fiecare zi de sâmbătă şi duminică, timp de două ore, între 20 şi 30 de copii (de la clasa zero până la clasa a XII-a), proveniţi din medii defavorizate, primesc meditaţii gratuite la matematică, fizică, chimie, limba română, franceză, engleză. Programul educativ are continuitate din anul 1996, potrivit preotului Adrian Niculcea. Carmen Niculcea, asistent social în cadrul bisericii, monitorizează constant activitatea şcolară a cursanţilor, mulţi dintre ei reuşind să obţină note foarte bune la teze, la examenele de capacitate, bacalaureat, facultate.
„Anul trecut, am avut marea surpriză, rară într-adevăr, ca unul dintre copiii meditaţi la noi, patru ani la rând, să intre la Facultatea de Medicină al 46-lea dintr-un total de 2.500 de candidaţi. Noi nu facem şcoală de performanţă, noi facem o şcoală socială, dar există realizări. De-a lungul anilor au fost cazuri de tineri care, după ce au intrat la facultăţi, s-au întors să dea şi ei meditaţii celor care veneau din urmă”, adaugă părintele Adrian Niculcea.
Activități educative variate
Copiii şi adolescenţii din sectorul 3 al Capitalei care merg la Biserica „Sfinţii Români” din strada Trapezului nr. 3 A au, la rândul lor, posibilitatea de a fi meditaţi la sfârşit de săptămână de profesori de limba română, matematică şi engleză. „Avem în jur de 10-12 copii din diferite medii sociale care vin săptămânal, sâmbăta şi duminica, pentru orele oferite gratuit. Este o activitate cunoscută în parohie, de opt ani se derulează acest program. Ca o constatare, pot spune că în timp a scăzut interesul copiilor pentru învăţătură, pentru performanţă”, mărturiseşte preotul paroh Ion Mărăcineanu.
Roxana Diaconu, profesoară de limba engleză, oferă cu generozitate elevilor, în timpul liber, cunoştinţe preţioase din limba lui Shakespeare. Au trecut deja trei ani de când face voluntariat la biserica ridicată în cinstea Sfinţilor Români. „Vin copii din clase diferite, cu niveluri diferite de cunoaştere a limbii engleze, activitatea se desfăşoară în aşa fel, încât să poată acoperi toate nivelurile. Am lucrat cu copii de gimnaziu, de ciclu primar şi acum lucrez cu elevi din clasa I până în clasa a IV-a. Sunt copii care simt nevoia să lucreze mai mult şi ai căror părinţi nu-şi permit să plătească ore de pregătire în particular”, explică profesoara Diaconu. Cât despre rezultate, dascălul observă îmbunătăţiri de la o şedinţă la alta, „pentru că, în primul rând, exersează limba în plus faţă de ceea ce au ca disciplină şi exerciţiu la şcoală. Aprofundează noţiuni pe care, poate, la şcoală, într-o clasă de 30 de elevi, este greu să şi le fixeze. Mai merg şi pe conversaţie, deoarece din experienţa mea am constatat că atâta vreme cât ai curajul să vorbeşti înveţi mai uşor decât dacă te opreşti doar la a conjuga verbele sau a le trece la toate timpurile”. Motivaţia profesoarei Roxana Diaconu pentru activitatea voluntară este fără echivoc: „Atâta timp cât eu am căpătat ajutor de Sus, mi se pare firesc să ajut la rândul meu”.
Un alt model de implicare responsabilă în educarea tinerei generaţii îl oferă zi de zi, de nouă ani încoace, Biserica „Sfânta Treime”-Tei, în cadrul căreia funcţionează un program permanent de meditaţii, derulat înainte sau după cursurile şcolare, pentru diverse obiecte de studiu: limba română, matematică, limbi străine.
Şi Parohia „Sfinții Apostoli” organizează activități pentru 17 elevi din ciclurile primar și gimnazial, înscriși în proiectul educativ „Școala de la Sfinții Apostoli”. „Proiectul își propune formarea liberă și integrală a personalității copilului, în concordanță cu valorile creștine. Astfel, în zilele de sâmbătă din cursul anului școlar, copiii beneficiază în mod gratuit de activități educative variate, organizate într-un mod dinamic și atractiv”, declară preotul George Jambore. „Franco-voyage”, „Go english!”, „Călătorie prin cerul de cuvinte”, „Teatru religios”, „Geografie” sunt câteva dintre activităţile care se desfăşoară în sfântul locaş, săptămânal, între orele 11:00 și 12:15.
Aproape de tinerii instituţionalizaţi
În spaţiile frumos amenajate ale Centrului social-educaţional ADORNO al Bisericii Olari, 20 de tineri (din clasele V-VIII) din cadrul DGASPC Sector 2 sunt meditaţi, de luni până duminică, la mai multe discipline: limba română, matematică, engleză, franceză, germană. De asemenea, cei cu aptitudini muzicale au posibilitatea de a studia un instrument muzical. „De curând am hotărât să introducem şi muzica, deoarece am observat că după ce împlinesc 18 ani, aceşti tineri nu reuşesc să-şi găsească un loc de muncă, să aibă un obiectiv în viaţă, nu se pricep să facă o îndeletnicire anume. O parte din ei sunt de etnie romă, aşa că ne-am hotărât să-i îndreptăm spre instrumente muzicale: pian, chitară, tobe şi saxofon. Dorim să cumpărăm un acordeon, un contrabas, eventual un ţambal. Ne-am orientat mai mult spre instrumente reci, spre instrumente de bază, pe care le-am achiziţionat în timp. Observ că tonusul lor s-a îmbunătăţit, văd cu alţi ochi viaţa, îşi dau seama că sunt buni la ceva”, menţionează preotul paroh Mihai Iordache.
Se împlinesc şase ani de când o mână de profesori voluntari, enoriaşi ai parohiei, se străduiesc să cultive interesul elevilor pentru cunoaştere. Stăruitori şi dedicaţi misiunii lor, pedagogii primesc răsplata efortului prin notele bune pe care aceşti copii le primesc la şcolile în care învaţă. Momentan, bucuria dascălilor şi a preoţilor slujitori o reprezintă meritele a doi elevi, care au primit câte o bursă de la două fundaţii din Bucureşti. Ioana Georgiana Tănase, clasa a XII-a, este una dintre bursiere. Liceanca atribuie progresul său şcolar meditatorilor. „De trei ani, iau ore la engleză, matematică şi la română. Meditaţiile m-au ajutat foarte mult, am prins mai mult curaj, am mai multă încredere în mine şi am observat un progres. Spre exemplu, la limba şi literatura română am obţinut a doua notă pe liceu la examenul de simulare pentru bacalaureat, ceea ce înseamnă că am avansat cu 2 puncte şi 10 sutimi faţă de anul trecut.”