Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate Bamele, sursă importantă de proteine vegetale

Bamele, sursă importantă de proteine vegetale

Un articol de: Monahia Ecaterina Vicleanu - 05 Mar, 2018

Bama este o plantă din familia malvaceelor, din care fac parte și hibiscusul, bumbacul, arborele de cacao. Este cultivată mai mult în zonele calde, tropicale și temperate, iar fructele sale sunt folosite uzual în bucătăria indiană, braziliană, grecească sau iraniană. Fructele bamelor sunt capsule verzi, asemănătoare cu castraveții, care au foarte multe semințe rotunde, de culoare albă. Deși nu reprezintă un ingredient de bază în bucătăria românească, bama se cultivă și în România.

Bamele sunt o sursă importantă de vitamine, minerale,fibre și proteine (C, A, K, B1, B6, B9, calciu, cupru, fosfor, magneziu, mangan, potasiu, zinc, acid folic, fibre solubile, fibre indisolubile, proteine, betacaroten). Sunt indicate în cazul unui nivel ridicat de colesterol, împotriva consti­pației, în afecțiuni ale tractului digestiv.

Datorită bogăției de vitamine și minerale, bamele pot ajuta la tratarea și prevenirea unor afecțiuni, precum: astm, boli respiratorii, probleme oftalmologice, diabet, boli renale. De asemenea, întăresc sistemul imunitar, protejează oasele, contribuie la o sarcină sănătoasă, pot trata febra, ajută la detoxifierea ficatului, reduc riscul de infarct și boli de inimă, ajută în ateroscleroză. Cei care fac tratament cu anticoagulante nu trebuie să consume bame, din cauza cantității mari de vitamina K, atrag atenția specialiștii.

Bamele se pot consuma fierte, înăbușite sau coapte. Datorită mucilagiului pe care îl conțin, acestea se folosesc și la îngro­șarea unor sosuri, supe sau alte preparate culinare. În afară de varianta gătită, bamele pot fi marinate sau uscate. Se pot păstra și la congelator.

Sos cu bame

Ingrediente: 500 g bame curățate de codițe, 3 roșii mari, 1 ceapă de mărime medie, 5-6 căței de usturoi, 4-5 linguri ulei de măsline, sare după gust, piper măcinat după gust.
Mod de preparare: Se taie mărunt ceapa și usturoiul și se călesc în uleiul de măsline 4-5 minute; roșiile se decojesc și se taie mărunt; se adaugă bamele peste ceapa călită și se lasă încă 5 minute, apoi se adaugă roșiile tocate mărunt și se fierb încă 20 de minute la foc mic. Se servește caldă sau rece cu lipie.

Mâncare de bame cu legume

Ingrediente: 1 kg bame, 1 cutie roșii decojite și tocate, 4 cepe tocate mărunt, 2 ardei grași, 2 vinete, 2 dovlecei, 5 linguri ulei de măsline, o linguriță sare, 4 linguri oțet.
Mod de preparare: Bamele se curăță de codiță și se opăresc în 1,5 l apă, în care se adaugă o ceșcuță cu oțet, apoi se scurg. Într-o tigaie, se sotează ceapa în uleiul de măsline, în care se adaugă un pic de sare. Se pun, apoi, și celelalte ingrediente: roșiile din conservă, vinetele și dovleceii decojiţi și tocaţi cubulețe. După ce se înmoaie legumele, se adaugă peste ele o cană cu apă, un pic de sare după gust și bamele. Se lasă la fiert aproximativ 20-30 de minute, la foc potrivit.
Se servește cu mărar tocat deasupra.