„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Biblia - verset cu verset: Cine sunt primii în „catalogul“ strămoşilor omenirii
Facerea 5, 3:
„Adam a trăit două sute treizeci de ani şi atunci i s-a născut un fiu după asemănarea sa şi după chipul său şi i-a pus numele Set“ Acest al treilea verset al celui de-al cincilea capitol al Sfintei Scripturi începe enumerarea persoanelor care s-au învrednicit a se regăsi în „catalogul“ strămoşilor omenirii. Prezentarea acestor nume este importantă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, ea are darul de a contrazice spusele unor interpreţi ai Sfintei Scripturi care consideră această carte ca pe o scriere pur moralizatoare, fără nici un fel de implicare în realitatea istorică. Apoi, dincolo de faptul că această genealogie păstrează amănunte despre istoria omenirii, ea este genealogia Mântuitorului Hristos. Întrebător însă este faptul că versetul de mai sus omite o generaţie de fii pe care Adam şi Eva i-a avut, respectiv Cain şi Abel, scriitorul biblic menţionându-l direct pe fiul Set. „Uită-te că se foloseşte de aceleaşi cuvinte ca şi la început, ca să ne arate că generaţiile dintre Cain şi Lameh, dovedindu-se nevrednice, nici nu mai merită să fie pomenite. Aşa că acum începe genealogia neamului omenesc de la nou-născutul, adică de la Set, ca să afli şi de aici cât de mult iubeşte Dumnezeu neamul omenesc şi cât de mult urăşte pe cei cu gânduri ucigaşe. De aceştia nici nu mai face pomenire, ca şi cum nici n-ar fi existat; cu asta ne arată ce cumplit lucru este păcatul, şi că cei ce-l săvârşesc se vatămă cumplit pe ei înşişi. Iată că au fost şterşi din catalogul neamului omenesc; au fost pomeniţi pentru atâta numai, ca să ţintuiască la stâlpul infamiei păcatul lor şi ca să fie temei de înţelepţire generaţiilor viitoare“, spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Aşadar, primii menţionaţi în genealogia urmaşilor lui Adam şi Eva nu sunt doar cei născuţi dintâi, în ordine istorică deci, ci acela care s-a învrednicit de a cinsti numele lui Dumnezeu, purtând cu cinste chipul lui Dumnezeu instaurat în om la creaţie.