Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Istoria creştinismului (MCCCVI): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XXIX)

Istoria creştinismului (MCCCVI): Biserica Ortodoxă Română din Basarabia în perioada 1812-1918 (XXIX)

Un articol de: Cezar Țăbârnă - 03 Septembrie 2009

Încă din anul 1905 a început în Basarabia o mişcare naţională, preoţii cerând introducerea limbii române în Biserică şi în şcoală şi publicaţii proprii. Mulţi doreau ca Biserica să scape de sub controlul Statului, preoţii de sub absolutismul episcopal şi de sub presiunea circularelor şi a formalismului consistorial. În acelaşi an se introduce principiul alegerii protopopilor (blagocini), a protopopilor-ajutători şi a revizorilor. Congresul preoţilor din 1905 a cerut autonomia Bisericilor de la marginile Imperiului, deci şi din Basarabia, sub conducerea unor mitropoliţi, dependenţi de patriarh. Acelaşi Congres a cerut ca în satele româneşti să se rostească predici în limba poporului, iar în Seminarul din Chişinău să se introducă „studiul limbii moldoveneşti“, precum şi „cântarea moldovenească“. Tot Congresul din 1905 a hotărât să se reînfiinţeze tipografia, în care să se editeze cărţi de slujbă şi de învăţătură, precum şi ziare în limbile populaţiilor de aici: română, ucraineană şi bulgară. Cel mai reprezentativ dintre ierarhii din Basarabia la începutul secolului XX a fost arhiepiscopul Serafim Ciciagov (1908-1914), fost colonel, care, sub influenţa cunoscutului preot Ioan Serghiev din Kronstadt, a făcut studii teologice, s-a preoţit, s-a călugărit în Lavra „Sfântul Serghie“ de lângă Moscova, apoi a fost hirotonit episcop. A fost un reprezentant tipic al naţionalismului rusesc şi al absolutismului politic, adept convins al ideii că regenerarea Rusiei nu se poate face decât prin Biserică, refractar la orice încercări de înnoire. Era firesc să nu înţeleagă aspiraţiile legitime ale credincioşilor din Basarabia, astfel încât a împiedicat introducerea limbii naţionale în slujbe, a urmărit pe preoţii şi călugării care militau pentru cultivarea limbii şi a culturii româneşti, a încercat, pe diferite căi, să insufle credincioşilor basarabeni ataşamentul faţă de Rusia şi de ţar.