„Atunci când S-a născut Iisus în Betleemul Iudeei, în zilele regelui Irod, iată magii de la Răsărit au venit în Ierusalim, întrebând: Unde este împăratul Iudeilor, Cel ce S-a născut? Căci am văzut la Ră
Micul catehism: Componenţa slujbelor bisericeşti (II)
Rânduiala slujbelor oficiate în Sf. Biserică cuprinde, alături de rugăciuni, diferite formule sacramentale, şi alte forme de exprimare a ideilor şi sentimentelor religioase. Lucrarea didactică sau învăţătorească a cultului se realizează mai ales prin intermediul lecturilor din cărţile sfinte, numite şi pericope biblice. Acestea se întâlnesc în slujbele Bisericii sub diferite forme şi denumiri: paremii, psalmi, catisme, apostole, evanghelii. Rânduiala unor slujbe conţine lecturi ziditoare de suflet din opera Sfinţilor Părinţi (sinaxare sau vieţi de sfinţi, omilii sau cuvinte de învăţătură).
Actele liturgice alcătuiesc partea ceremonială a slujbelor şi constau în gesturi sau mişcări rituale, precum îngenuncheri, facerea semnului crucii, vohoade sau procesiuni, binecuvântări. Mărturisirile de credinţă, realizate prin Simbolul Credinţei sau a diferitelor formule sacramentale şi imne, fac parte din rânduiala unor slujbe şi contribuie la instruirea religioasă a credincioşilor. În rânduiala sfintelor slujbe, toate formele de exprimare a ideilor şi a sentimentelor religioase ale „Bisericii rugătoare“ sunt aranjate într-o anumită ordine, iar ordinea în care se succed diferă de la o slujbă la alta. Astfel, în unele slujbe predomină rugăciunile, în diferitele lor variante (de cerere, de pocăinţă, de laudă şi de mulţumire). Rânduiala Împărtăşirii, care se găseşte în Liturghier sau Ceaslov, conţine rugăciuni de cerere în prima parte (înainte de Împărtăşire) şi rugăciuni de mulţumire în partea a doua (după Împărtăşire). Forma, ordinea şi structura citirilor, a rugăciunilor, a cântărilor diferă de la o slujbă la alta. Proporţia elementelor componente ale rânduielilor de slujbă este caracterizată de un echilibru liturgic, înţeles ca o împlinire proporţională a celor trei funcţii ale cultului (latreutic, harismatic şi didactic).