„Atunci când S-a născut Iisus în Betleemul Iudeei, în zilele regelui Irod, iată magii de la Răsărit au venit în Ierusalim, întrebând: Unde este împăratul Iudeilor, Cel ce S-a născut? Căci am văzut la Ră
Micul catehism: Lenea nu este plăcută lui Dumnezeu
În spiritualitatea ortodoxă, lenea sau trândăvia este unul din cele şapte păcatele capitale (alături de mândrie, iubire de arginţi, desfrânare, invidie şi mânie). Acest păcat se manifestă prin nepăsarea faţă de împlinirea datoriilor creştine şi a obligaţiilor sociale. Pilda talanţilor, rostită de Mântuitorul Hristos ucenicilor, ne învaţă că înmulţirea talanţilor este una dintre responsabilităţile fiecărui creştin. Fiecare se cuvine să îşi dezvolte darurile primite şi nu să-şi îngroape talanţii, asemenea slugii din pilda menţionată. Această slugă, despre care Evanghelia spune că a fost leneşă, a fost pedepsită, fiind alungată “întunericul cel mai din afară”. Acolo unde este „plângerea şi scrâşnirea dinţilor“.
Prin lene se încalcă şi porunca lui Dumnezeu dată după căderea protopărinţilor Adam şi Eva, prin care El a rânduit ca omul să se hrănească în urma muncii pe care o prestează: „În sudoarea feţei tale îţi vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care eşti luat; căci pământ eşti şi în pământ te vei întoarce“. Sfânta Scriptură are cuvinte foarte aspre pentru păcatul lenei sau trândăviei, arătând că cei leneşi vor fi aruncaţi în întunericul cel veşnic (Matei 25, 26, 30). Sf. Ap. Pavel spune: „Dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce”. Şi tot el ne îndeamnă: „Nu fiţi leneşi, ci următori ai celor ce prin credinţă şi îndelungă răbdare moştenesc făgăduinţele“. Lenea este urmată de slăbirea puterilor sufleteşti şi trupeşti, lipsa de cele necesare vieţii şi uitarea de Dumnezeu. Lenea se vindecă prin rugăciune, cugetare la poruncile lui Dumnezeu şi prin muncă.