„În vremea aceea a intrat Iisus în Capernaum. Iar sluga unui sutaș, care era la el în cinste, fiind bolnavă, trăgea să moară. Și, auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să
Micul catehism: Pacea din suflet deschide drumul iubirii aproapelui
După ritualul Vohodului mare, rânduiala Sf. Liturghii conţine o parte care are drept scop pregătirea slujitorilor sfăntului altar şi a credincioşilor pentru a participa cu vrednicie la aducerea Sfintei Jertfe. Această etapă pregătitoare conţine trei subdiviziuni, care sunt etape ale acestei pregătiri: 1. Rugăciunea punerii înainte, exprimată prin ectenia care urmează îndată („Să plinim rugăciunea noastră Domnului...“); 2. Împlinirea poruncii creştine a dragostei, concretizată în vechime prin ritualul sărutării păcii, iar în zilele noastre prin îndemnul: „Să ne iubim unii pe alţii, ca într-un gând să mărturisim“; 3. Mărturisirea credinţei celei drepte şi adevărate, care se realizează prin rotirea Crezului.
După prima treaptă pregătitoare, care conţine ectenia şi rugăciunea punerii înainte, preotul salută credincioşii zicând: „Pace vouă!“, o urare care îi îndeamnă pe credincioşi să aibă „pace în cuget“, căci aşa cum spunea Sf. Ioan Gură de Aur, „pacea deschide drumul iubirii unul faţă de altul“. Căci dacă ne aflăm în relaţie de pace cu unii, iar cu alţii suntem în ceartă, nu avem nici un folos. Armonia, ordinea şi înţelegerea nu se pot stabili decât atunci când oamenii sunt în pace şi bună înţelegere. Condiţia dată de Mântuitorul în legătuă cu aducerea darului la altar, pacea între toţi sau pacea cu toţi, nu se reduce la cercul restrâns al participanţilor la Sf. Liturghie din acea zi, ci vizează sentimentele acestor credincioşi faţă de toţi semenii din comunitatea creştină. „Dacă noi purtăm dragoste în suflet pentru cei ce ne urăsc, chiar dacă aceia nu sunt în pace cu noi, suntem noi, fără îndoială, în pace cu ei“, observa Sf. Grigore cel Mare.