„În vremea aceea a intrat Iisus în Capernaum. Iar sluga unui sutaș, care era la el în cinste, fiind bolnavă, trăgea să moară. Și, auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să
Micul catehism: Pâinea binecuvântată la Litie este izbăvitoare de toate relele
Rugăciunile rostite în cadrul slujbei Litiei (ectenia „Mântuieşte, Doamne, poporul Tău...“ şi rugăciunile Litiei: „Stăpâne, mult-milostive Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru...“) au un caracter larg, iar prin mulţimea sfinţilor pomeniţi se subliniază ajutorul oferit credincioşilor în diversele situaţii ale vieţii pământeşti. Pâinile care sunt binecuvântate amintesc de cele cinci pâini cu care Mântuitorul a săturat mulţimile în pustie. Această semnificaţie este indicată chiar în textul rugăciunii de binecuvântare: „Doamne..., Care ai binecuvântat cele cinci pâini şi ai săturat cu ele cinci mii de bărbaţi în pustie...“. Preotul slujitor, atunci când ia artosul pentru a-l binecuvânta şi când îl împarte în patru, Îl imită pe Mântuitorul, Care a procedat astfel când a înmulţit pâinile în pustiu: „Şi poruncind să se aşeze mulţimile pe iarbă, şi luând cele cinci pâini şi cei doi peşti, şi privind la cer, a binecuvântat şi, frângând, a dat ucenicilor pâinile, iar ucenicii mulţimilor“. Grâul, vinul şi untdelemnul care se binecuvântează împreună cu pâinile reprezintă jertfa adusă de credincioşi lui Dumnezeu, din elementele principale ale hranei. Această jertfă urmează modelul jertfelor nesângeroase aduse la templu în timpul Legii Vechi: „Toată pârga de untdelemn şi toată pârga de struguri şi pârga grâului lor, toate câte aduc ei Domnului...“ (Numeri 18, 12). Rugându-se lui Dumnezeu să binecuvânteze aceste roade, preotul se roagă pentru binecuvântarea şi înmulţirea principalelor surse de întreţinere a existenţei fizice. Privitor la darurile binecuvântate la Litie, în cartea Liturghier aflăm: „Cade-se a şti că pâinea, care s-a binecuvântat, este izbăvitoare de toate relele pentru cel care o va lua cu credinţă. Pâinile să le tai şi să le împarţi credincioşilor, care pot să le mănânce cu cinste, fie în biserică, fie acasă, mai înainte de alte bucate. Vinul să-l bei cu bună cucernicie, ca pe un lucru binecuvântat. Iar grâul, sau să-l semeni, sau cu altul să-l amesteci şi cu mulţumire să-l întrebuinţezi“.