Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Prezenţa harului e garanţia libertăţii creştinului (II)

Micul catehism: Prezenţa harului e garanţia libertăţii creştinului (II)

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 14 Aprilie 2009

Harul, lucrare a lui Dumnezeu în sufletul creştinului, este o stare de prezenţă continuă şi activă a Domnului Hristos, o relaţie dialogică, dinamică, vie. Începutul acestei lucrări are loc prin Sfânta Taină a Botezului. Colaborarea cu lucrarea Duhului începută la Botez este asigurată şi continuată prin ambianţa creştină a familiei, care are un rol important în creşterea duhovnicească a copilului. Lucrarea Duhului în sufletul copilului conduce spre o stare de prezenţă continuă a lui Hristos, care rodeşte în fapte bune, în evitarea păcatelor, într-o stare de puritate, de credinţă vie. Sfântul Simeon Noul Teolog cere Domnului Hristos ca harul să fie înlăuntrul lui, să-l lumineze. Omul este transformat cu timpul prin lucrarea Duhului şi devine o persoană duhovnicească. Toată această lucrare de înduhovnicire durează în om atâta timp cât activitatea Duhului se împleteşte armonios cu participarea omului. De aceea, lucrarea Duhului nu îngrădeşte libertatea omului, ci o potenţează. Prezenţa Duhului este modalitatea prin care omul îşi poate păstra libertatea faţă de păcat. Nu există stare intermediară. Fie omul este colaborator al Duhului spre înduhovnicire, fie este rob al păcatului, şi în această ultimă situaţie îşi pierde libertatea.

Sfântul Simeon vorbeşte chiar de o pecete a harului şi se roagă: „Hristoase al meu, Care m-ai umplut de Duhul Tău dumnezeiesc, dăruieşte până la sfârşit, fără retragere, robului Tău, în întregime harul Tău; nu îl retrage, nu Te întoarce, Ziditorule, nu mă trece cu vederea, odată ce m-ai pus în faţa Ta şi între robii Tăi şi m-ai pecetluit cu pecetea harului Tău“.

Înduhovnicirea omului se face în şi prin Sfânta Biserică. Sfântul Irineu afirma că „unde este Duhul, acolo este Biserica şi unde este Biserica, acolo este Duhul Sfânt“. Deci, înduhovnicirea omului se face doar în Biserică.