Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Micul catehism: Rânduieli bisericeşti în a opta zi după naşterea pruncului (III)

Micul catehism: Rânduieli bisericeşti în a opta zi după naşterea pruncului (III)

Un articol de: Pr. Gheorghe Mihăilă - 18 Iunie 2009

Rugăciunea la însemnarea pruncului, când i se pune numele, este o rânduială bisericească de sine stătătoare, asemenea rânduielii pentru femeia lăuză, care se oficiază în a opta zi după naştere. În timpul rânduielii pentru punerea numelui, preotul însemnează pruncul cu semnul Sfintei Cruci, la frunte (pentru luminarea minţii şi a gândurilor), la gură (pentru sfinţirea cuvândului şi a suflării) şi la piept (pentru ferirea inimii de poftele şi patimile trupeşti). Urmează o rugăciune specială, în cadrul căreia se pomeneşte pentru primă dată numele copilului la cuvintele: „ Să se însemneze lumina feţei Tale peste robul Tău acesta (N) şi să se însemneze Crucea Unuia-Născut Fiului Tău în inima şi în cugetul lui“ . Această rugăciune este un fel de pregătire pentru Botez, după cum reiese din textul acesteia: „Şi dă, Doamne, ca numele Tău cel sfânt să rămână nelepădat de el când se va uni, la vremea cuvenită, cu Biserica Ta cea sfântă, desăvârşindu-se prin înfricoşătoarele Taine ale Hristosului Tău“, după care preotul ia pruncul în braţe şi face cu el semnul Sfintei Cruci, cântând troparul şi condacul Întâmpinării Domnului, apoi rosteşte cuvintele pentru încheierea slujbei. Însemnarea pruncului în chipul crucii, semnul biruinţei Domnului asupra morţii, are loc în ziua a opta nu doar pentru respectarea unor prescripţii, ci şi pentru că ziua a opta este simbolul împărăţiei lui Dumnezeu, o realitate la care noi am devenit părtaşi prin moartea şi Învierea Domnului Hristos. Astfel, prin rugăciunea din ziua a opta, Sfânta Biserică întâmpină copilul ca pe o făptură creată în vederea veşniciei alături de Dumnezeu şi sfinţii Săi. Semnul Crucii care i se face înainte de Botez e însoţit, cu anticipare, de „lumina feţei lui Hristos“, precum şi de un nume pe care îl va purta.