„În vremea aceea, mergând Iisus pe cale, a zis cineva către El: Te voi însoți oriunde Te vei duce. Și i-a zis Iisus: Vulpile au vizuini și păsările cerului cuiburi; dar Fiul Omului nu are unde să-Și plece
Prezentare de carte: Chipuri ale fecioriei
Semnalăm cititorilor volumul apărut la Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, care cuprinde lucrările a doi cunoscuţi sfinţi şi teologi ai Bisericii noastre Ortodoxe: „Despre feciorie şi împotriva desfrânării“ de Sfântul Grigorie al Nyssei şi „Despre chipul fecioarelor“ de Sfântul Ciprian al Cartaginei.
Sfântul Grigorie de Nyssa aduce cititorilor chipuri ale celor care au răspuns preamăritei chemări de a păstra fecioria atât în vremea Vechiului Legământ, precum proorociţa Mariam şi Sfântul Prooroc Ilie, dar mai ales în perioada nou-testamentară. În volumul de faţă, Sfântul Grigorie de Nyssa ne dă învăţături nu numai despre lauda fecioriei, dar şi despre boala ce o produce păcatul ce i se opune cel mai aprig acestei virtuţi. Din prefaţa cărţii semnată de vrednicul de pomenire patriarhul Teoctist aflăm că: „Celor care au ales, din dragoste pentru Hristos, să-şi dobândească desăvârşirea prin anevoioasa cale a curăţiei trupeşti şi sufleteşti, prin scrierea sa le dăruieşte şi Sf. Ciprian al Cartaginei minunate învăţături întru deprinderea virtuţilor ce susţin «binele înfrânării» (p. 118), precum: buna cuviinţă, modestia, sfiala, lepădarea oricărei uşurătăţi. Binecuvântând tipărirea acestor binevenite învăţături patristice moral-duhovniceşti şi nădăjduind că ele vor fi pricinuitoare de sporită lumină spirituală în vieţile celor credincioşi, aducem spre întărire apostoleştile cuvinte: «Căci voia lui Dumnezeu, aceasta este: sfinţirea voastră...», fiindcă El «nu ne-a chemat la necurăţie, ci la sfinţire» (I Tes. 4, 3, 7)“ Pentru folosul cititorilor, dar mai ales pentru sporirea interesului de a citi acest buchet duhovnicesc, redăm un cuvânt al Sfântului Grigorie de Nyssa: „De folos ar fi ca celor tineri calea vieţii-n feciorie să nu le ajungă normă, fiindcă lipsă de bune exemple nu a dus viaţa aceasta, iar acum, mai mult ca altădată, cuviinţa muguri de floare a deschis şi s-a sădit în viaţa noastră înălţându-se din aproape-n aproape spre desăvârşire. Părtaş fecioriei nu poate fi decât cel ce păşeşte în astfel de urme şi cel ce se ia după mireasma acestui balsam mirositor (cf. Cântarea Cântărilor 1, 4) se pătrunde «de buna mireasmă a lui Hristos» (II Corinteni 2, 14 -15). Că flacăra unei singure lumânări în răspândire la mai multe ajunge, împărtăşindu-se celor ce-şi iau lumina din ea, fără să sufere flacăra dintâi micşorare; aidoma, şi a vieţii neprihănire se împărtăşeşte de la Cel întrutotul curat la cei ce se aseamănă Lui; adevăr grăieşte cuvântul Proorocului (Psalmul 17, 26-27), că împreună cu cel cuvios şi cu omul nevinovat şi cu cel ales, se va face asemenea“. Traducerea a fost realizată după textele greceşti publicate în Patrologia Graeca, vol. 46 şi după textul latin din Patrologia Latina, vol. 4. Cartea care a apărut la Bucureşti şi are 123 de pagini.