În vremea aceea a intrat Iisus într-un sat, iar o femeie cu numele Marta L-a primit în casa ei. Şi ea avea o soră ce se numea Maria, care, aşezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvintele Lui. Iar Marta se
Răspunsuri duhovniceşti: Priorităţile unui tânăr înainte de a se căsători
Răspunsuri oferite de pr. Ioan Irimia de la Biserica "Sfânta Înviere", Suceava.
Părinte, cum ar trebui să se pregătească tinerii pentru Sfânta Taină a Cununiei? Dacă s-ar pregăti măcar tot atât cât se pregătesc pentru petrecerea nunţii, ca timp şi energie, ar fi extraordinar. Pregătirea pentru orice Taină a Bisericii înseamnă curăţire. Omul spală vasul sufletului şi al trupului pentru a primi harul cel de viaţă dătător. Pregătirea pentru Taina Cununiei este una continuă. Începe de mititel, prin mersul la biserică de mânuţă cu părinţii, cu bunicii, prin Împărtăşanie deasă, prin Spovedanie regulată de la vârstă fragedă, prin a avea deja un părinte duhovnicesc. Îi împărtăşim mai des, vor fi mai sănătoşi, şi sufleteşte, şi trupeşte. Apoi, prin cercetarea cărţilor sfinte, pentru a cunoaşte învăţătura adevărată despre familie. Îmi povestea un tânăr absolvent de facultate, nu de mult, că avea de puţin timp o prietenă şi la un moment dat aceasta i-a propus să aibă relaţii trupeşti, iar el a respins-o categoric, spunând că lucrul acesta este al celor căsătoriţi. Fata a avut o reacţie de consternare, nu-i venea să creadă. Iar el mi-a mărturisit: "Pe mine, de mic, părinţii m-au învăţat cele zece porunci şi mi se pare ceva foarte grav să le încalc". Noi ne considerăm o societate alcătuită în majoritate de creştini, dar câţi dintre noi încercăm să ţinem cu credincioşie cele zece porunci?... Iar decalogul este doar stadiul de "grădiniţă" al credinţei noastre. Curăţirea de patimi prin spovedanie şi lupta cu păcatul, viaţa liturgică, legarea unor prietenii curate, adevărate, acestea cred că ar fi priorităţile unui tânăr înainte de a se căsători. În definitiv, pregătirea pentru Sfânta Împărtăşanie le cuprinde pe toate. De aceea este importantă împărtăşania cât mai deasă a copiilor şi a tinerilor. Problema cea mai mare este cum ajungem să înţelegem ce înseamnă prezenţa binecuvântării dumnezeieşti, a harului Sfântului Duh în viaţa noastră. Ce înseamnă pentru noi "viaţa în Hristos"? Dacă tinerii ar conştientiza că împărtăşirea cu Sfintele Taine este cea mai mare binecuvântare pentru un creştin, atunci, în clipa în care le spui celor doi că cei care trăiesc necununaţi, adică în desfrânare, nu se pot împărtăşi cu Trupul şi Sângele lui Hristos, imediat ei ar încerca să schimbe această situaţie. Oare nu acesta era secretul fericirii şi trăiniciei căsătoriilor bunicilor noştri evlavioşi?