Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 04 Ianuarie 2009

- dreptul de întâi-născut (Evrei 12, 16): era un drept sacru la evrei, primul-născut de parte bărbătească fiind închinat Domnului (Luca 2, 23; Ie-şire 13, 2, 12). Textul în care se foloseşte termenul spune că Esau, primul-născut al lui Isaac dintre cei doi fraţi gemeni, pe care i-a născut soţia lui, Rebeca, „pentru o mâncare (de linte) şi-a vândut dreptul de întâi-născut“, adică pentru lăcomie şi lipsă de înfrânare. Ce era acest „drept de întâi-născut“ pe care Esau l-a vândut fratelui său Iacob, pentru un blid de linte? Dreptul de întâi-născut era o înaltă prerogativă, un privilegiu exclusiv, de care erau legate mari binecuvântări spirituale şi temporale (cf. Facere 25, 33-34) (Fillion). Sfântul Ioan Hrisostom explică acest fapt ca un exemplu tipic a ceea ce avea să se întâmple la venirea Domnului. Că Esau - robul pântecelui, zice el - n-a crezut vrednic de nimic dreptul de întâi-născut şi, deci, având grijă numai de odihna (şi pofta) cea momentană şi trecătoare, a ajuns până la a-şi vinde dreptul de întâi-născut (lui Iacob). Astfel că acum dreptul de întâi-născut este al nostru (al creştinilor), şi nu al iudeilor. Totodată, aceasta se potriveşte şi faţă de patima lor (vânzând pe Hristos şi răstignindu-L), că cel dintâi fiu, Esau, şi cel dintâi popor ales al lui Dumnezeu a devenit cel de pe urmă, iar cel de pe urmă (Iacov şi creştinii), cel dintâi. Unul pentru stăruinţa lui, celălalt pentru trândăvia lui (Omilia XXX la Evrei, p. 358). (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan MIRCEA, EIBMBOR, 1995)