Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 08 Septembrie 2008

- baie: spălare; cuvânt întâlnit de multe ori în Noul Testament. Prin el se înţelege, în cele două texte (Efes. 5, 26; Tit 3, 5), o baie cu efecte spirituale, o naştere din nou, duhovnicească, adică, se spală corpul cu apă, dar se curăţeşte şi sufletul de păcate, prin lucrarea harului, şi ne mântuim. Şi această baie nu este alta decât Sfântul Botez. În acest sens scrie Tit, episcopul Cretei: „El (Mântuitorul-Dumnezeu) ne-a mântuit nu din faptele cele întru dreptate, săvârşite de noi, ci după a Lui îndurare, prin baia naşterii celei de a doua şi prin înnoirea Duhului Sfânt“ (Tit 3, 5). Celălalt text - în acelaşi sens - spune că Hristos a iubit Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea, „ca s-o sfinţească, curăţind-o cu baia apei prin cuvânt“ (Efes. 5, 25-26). Se referă adică tot la lucrarea sfinţitoare a Tainei Sfântului Botez, în care, prin apa lui, lucrează şi sfinţesc Hristos şi Duhul Sfânt sau Sfânta Treime. Nu se poate înţelege nicidecum prin expresia „baia apei prin cuvânt“ că ar fi vorba de un botez fără apă şi numai „prin cuvânt“, adică „numai prin credinţă“ - „crede şi te vei mântui“ - şi prin învăţătură, înlăturându-se Taina Botezului, sau lăsând-o la alegere, ca fiind fără importanţă, cum socot anumiţi creştini. Ci, prin „cuvânt“ se înţelege formula rostită la Botez, adică „prin baia Botezului“ (Hrisostom, Omil. XX la Efeseni p. 197). (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan MIRCEA, EIBMBOR, 1995)