Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Vocabular religios

Vocabular religios

Data: 01 August 2008

- altoire - altoi - a altoi: a înfige un mugur sau o ramură într-o altă tulpină de pom, spre a da unul mai nobil, cu flori sau roade mai bune, este folosit de Sfântul Apostol Pavel şi numai în Epistola către Romani. În primul text, întrebuinţează cuvântul altoit sau „crescut împreună“, vizând harul Botezului. Căci vorbind, de Taina Botezului în Hristos, prin Care murim şi înviem tainic cu El, nimicind trupul păcatului, adaugă: „Căci dacă am fost altoiţi pe El (Hristos) prin asemănarea morţii Lui atunci vom fi părtaşi şi învierii Lui“ (Rom. 6, 5). Această altoire pe El efectuată prin botez, care acordă harul mântuitor, creşte şi se desăvârşeşte prin Tainele care urmează imediat Botezului, Mirungerea şi Sfânta Euharistie, prin care cel botezat sau altoit în şi pe Hristos este deplin integrat Lui, devenind concorporal cu El (cf. Ioan 6, 51-56). Şi altoiul se desăvârşeşte, devenind asemenea Lui, printr-o viaţă continuă în Hristos şi de împărtăşire cu Sfânta Euharistie şi celelalte Taine ale Bisericii care-l întăresc şi-l menţin în neîntreruptă comuniune cu El. Cel ce face această altoire este Dumnezeu, nu omul (cf. Rom. 11, 23). În al doilea text şi context, pornind de la exemplul pomicultorului care-şi altoieşte pomii pentru a le îmbunătăţi roadele, Sfântul Pavel vorbeşte în sens figurat de altoirea popoarelor păgâne pe tulpina bătrânului măslin al lui Israel, printre ramurile acestuia, rămase verzi. Trunchiul măslinului - din care au crescut ramurile, adică poporul ales Israel, - din care avea să odrăslească după trup Hristos - este Avraam, Isaac şi Iacov; cărora, pentru credinţa lui Avraam, li s-au dat făgăduinţele pentru toţi cei ce cred în Mesia Hristos - din toate neamurile. Cu acestea vrea să spună că fiii lui Israel nu sunt excluşi de la mântuire, ci numai atât şi numai aceia care se vor menţine în necredinţă şi vrăjmaşi ai lui Hristos. (Dicţionar al Noului Testament, pr. dr. Ioan Mircea, EIBMBOR, 1995)