Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica Uleiul în cultul ortodox

Uleiul în cultul ortodox

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Un articol de: Pr. Ciprian Florin Apetrei - 04 August 2021

În termeni bisericeşti, uleiul poartă denumirea veche de untdelemn. Este folosit încă din Vechiul Testament în cultul iudaic de la Templul din Ierusalim. „Apoi s-o aducă preoţilor, fiilor lui Aaron, iar unul din ei să ia o mână plină de făină, cu untdelemnul şi cu toată tămâia, şi s-o ardă pe jertfelnic spre pome­nire, ca jertfă, mireasmă plăcută Domnului” (Leviticul 2, 2).

În Biserica Ortodoxă, untdelemnul este folosit la candelele din biserică, dar şi în slujba de la Taina Botezului şi Taina Maslului. La Botez, înainte de momentul întreitei afundări a celui care se botează, se face de către preot ungerea lui cu untdelemn, care este sfinţit printr-o rugăciune specială. Despre ungerea cu untdelemn sfinţit părintele profesor Ene Branişte ne spune: „Untdelemnul fiind roada măslinului, ungerea cu el este semnul milei și al bunătății dum­ne­zeiești, prin care catehumenul este izbăvit din noianul păcatelor, așa cum ramura de măslin, adusă în corabia lui Noe de către porumbel, era semnul împăcării și al izbăvirii din potop... în opinia altora, ungerea cu untdelemnul catehumenilor simbolizează chiar aromatele cu care a fost uns trupul Domnului înainte de îngropare, deoarece catehumenul se va îngropa, prin botez, împreună cu Hristos și va învia cu El.”

La Maslu, untdelemnul se sfinţeşte la începutul slujbei şi după fiecare rugăciune de după cele 7 Evanghelii este uns cel bolnav spre vindecarea lui. Părintele profesor Ene Branişte, vorbind despre folosirea untdelemnului în Taina Maslului, arată că el este „materia Tainei Sfântului Maslu şi simbol al îndurării divine şi, totodată, medicament, mijloc de însănătoşire, întrebuinţat în acest scop din adâncă vechime... Untdelemnul de la Maslu, fiind binecuvântat de preoţi cu invocarea lui Dumnezeu, este plin de darul dumnezeiesc al Sfântului Duh, ca şi apa Botezului. El are puterea de a curăţi sufletul, prin iertarea păcatelor, şi de a tămădui trupul, prin izgonirea bolilor, împărtăşind mila şi îndurarea lui Dumnezeu”.

Untdelemnul sfinţit este folosit şi la sfârşitul slujbelor bisericeşti pentru miruirea credincioşilor. El mai este regăsit şi la slujba Litiei.

Din Învăţătura de credinţă ortodoxă despre foloasele lui aflăm următoarele lucruri: „Fiind binecuvântat de preoţi cu chemarea lui Dumnezeu, untdelemnul sfinţit ajută la tămăduirea trupului, la vindecarea rănilor, la curăţirea întinăciunii păcatului şi împărtăşeşte milă şi îndurarea lui Dumnezeu.”

Citeşte mai multe despre:   Sfantul Maslu  -   vindecare