Ce sunt colindele, ce origine, ce vechime și ce răspândire au? Colindul e un „gen de cântec ritual străvechi cu funcție de urare, de felicitare, practicat în timpul sărbătorilor de iarnă (24 decembrie - 6 ian
Colinda - Biblia nescrisă a Naşterii Domnului
„Naşterea Ta, Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii Lumina cunoştinţei; că întru dânsa cei ce slujeau stelelor, de la stea s-au învăţat să se închine Ţie, Soarelui dreptăţii, şi să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus. Doamne, slavă Ţie!” Aşa sună Troparul Naşterii Domnului, cel pe care îl auzim încă din Ajunul Crăciunului, când preotul umblă pe la casele românilor, pentru a aduce Vestea minunată. Naşterea Mântuitorului lumii este istorisită prin sutele de colinde pe care românii le-au creat în cinstea sărbătorii bucuriei.
În fiecare an, mergând din casă în casă, în liniştea nopţii de dinaintea sărbătorii Crăciunului, colindătorii reactualizează simfonia divină a cetelor îngereşti şi cântarea păstorilor ce au vestit Naşterea Domnului, în urmă cu 2000 de ani. După cum sublinia PF Patriarh Daniel, colindele se cântă în cor, împreună, în stare de comuniune, pentru că persoanele care le cântă - copii, tineri sau vârstnici - reprezintă cetele de îngeri care au cântat la Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos în Betleem.
Colindele se cântă în comuniune, pentru că ele reprezintă credinţa Bisericii, iar Biserica este adunarea oamenilor în iubirea Preasfintei Treimi.
Versurile colindelor istorisesc toate evenimentele care s-au întâmplat la naşterea Mântuitorului lumii: cum au ajuns Iosif şi Maria la Betleem, locul în care s-a născut Mesia, cum au venit primele personaje care au aflat de marea bucurie (păstorii, magii), cum a apărut pe cer steaua călăuzitoare.
Prezenţa permanentă a lui Hristos între noi
Încă de la începuturile sale, poporul nostru şi-a creat o formă proprie de a înţelege şi trăi marile evenimente din viaţa creştină. Astfel, la români, cel mai original mod de cinstire a Naşterii Domnului este colinda. Colinda reprezintă un mod de a ne pregăti pentru Crăciun şi de a serba bucuria lui, ca întâlnire a noastră cu sfinţenia şi cu bunătatea lui Hristos Dumnezeu.
Colinda este o Evanghelie populară, o Biblie nescrisă a Naşterii Domnului. Readucerea în atenţie a Naşterii Domnului, în fiecare an, ne arată că sărbătoarea Crăciunului este prezenţa permanentă a lui Hristos între noi.
Colindele prezintă o valoare nepreţuită prin originea şi mai ales prin vechimea lor. Ele reprezintă cântecul nostru strămoşesc şi una dintre cele mai vechi forme de manifestare a folclorului religios românesc. Tot Părintele Patriarh Daniel sublinia contemporaneitatea, deodată cu tradiţionalitatea acestor cântări, statornicia şi prospeţimea acestora. Ele reprezintă legătura vie a credinţei Bisericii şi a iubirii ei faţă de Hristos-Domnul, ca răspuns al oamenilor la iubirea lui Hristos Cel veşnic, Care S-a făcut om. Colindele sunt ecoul popular, poetic şi artistic al cântărilor bisericeşti liturgice. În colinde se arată familiaritatea oamenilor cu Dumnezeu-Copilul, cu Pruncul Iisus, Cel ce este „mititel, înfăşăţel, în scutec de bumbăcel”.
Mijloacele populare de apărare a Ortodoxiei
După cum scrie părintele Nicolae Necula în studiul „Colindele în viaţa şi spiritualitatea credincioşilor români”, spre deosebire de alte popoare, unde colindele sunt mai mult produse muzicale artistice, colindele româneşti sunt apreciate îndeosebi pentru profunzimea şi valoarea lor teologică. Sunt inspirate din Sfânta Scriptură şi din Sfânta Tradiţie, din slujbele divine, şi din iconografie. Sub forma versului naiv popular, ele prezintă, de fapt, dogma ortodoxă. Nici una dintre învăţăturile de bază ale credinţei creştine nu este uitată sau nefolosită în colindele noastre româneşti. Majoritatea colindelor au în centru persoana Mântuitorului, descriind mai ales Întruparea şi Naşterea Lui. De asemenea, este prezentă în colindele româneşti, alături de Fiul său iubit, Maica Domnului, care ocupă un loc central în evlavia şi în cultul ortodox.
Păstrând şi mărturisind aceleaşi adevăruri de credinţă, colindele s-au numărat printre mijloacele populare cele mai eficiente de apărare a Ortodoxiei, atunci când prozelitismul eterodox încerca să rupă unitatea de credinţă a ortodocşilor, pentru a dezmembra, în acelaşi timp şi unitatea lor naţională.
Însă, pe lângă mesajul ceresc al mântuirii, colindele au format şi o şcoală de încurajare, de nădejde şi de virtuţi morale în viaţa credincioşilor, exprimând dragostea de oameni, întrajutorarea, smerenia, ascultarea şi bunătatea, cinstea, dragostea de ţară, eroismul, bucuria sărbătorilor, dorinţa de prosperitate, belşug şi pace, ca idealuri nepieritoare şi caracteristici esenţiale ale sufletului poporului nostru.
De asemenea, este prezentă, în colinde, natura care se bucură deopotrivă cu oamenii la Naşterea Domnului. „Florile de măr”, „florile dalbe”, „flori dintre flori” se reînnoiesc în fiecare an în mersul colindelor, căci şi ele au aşteptat pe Răscumpărătorul lor. Astfel, în armonia ce se stabileşte între cer şi pământ, cântarea îngerilor ce vestesc pacea divină se răsfrânge în colind ca o revărsare de har ce inundă tot universul.
„Şi între dobitoace, pe fânul cel uscat, născut-a Preacurata un Mare Împărat”
Creştinilor, noi astăzi
Creştinilor, noi astăzi
Un praznic mare-avem
Ca să-l putem cunoaşte
Veniţi la Viflaem.
Că L-a născut în lume
Pe-acel ce-L aşteptăm
Maria, Maica sfântă
Veniţi ca să-L vedem.
Pe paie între vite
Iisus este străin
Să-I ducem şi noi daruri
Veniţi la Viflaim.
Să mergem cu păstorii
Şi să Îl preamărim
Căci pentru noi El S-a născut
Veniţi la Viflaim.
Creştinilor, noi astăzi
Degrabă s-alergăm
Spre-a noastră mântuire
Veniţi la Viflaim.
Aseară pe-nserate
Aseară pe-nserate
Fecioara Maria
În Viflaim cetate
Călătorind sosea.
Şi fiind obosită
Sălaş îşi căuta,
Şi-n Viflaimul mare
Nimenea n-o primea.
Atunci Sfânta Fecioară
Din Viflaim ieşea,
Şi-n câmp, într-o poiată,
Acolo s-aşeza.
Şi între dobitoace,
Pe fânul cel uscat
Născut-a Preacurata
Un Mare Împărat.
Fiul începe-a plânge
Maria-L mângâia
O, nu plânge Iisuse
Că Tu cunoşti lumea.
Că lumea asta mare
Prin Tine s-a născut
Prin Tine şi prin Tatăl
Prin Dumnezeu cel Sfânt.
La fiecare casă
S-aud colindători,
Colinda lor duioasă
Răsună până-n zori.
Trei păstori
Trei păstori se întâlniră
Trei păstori se întâlniră
Raza soarelui, floarea soarelui
Şi aşa se sfătuiră:
Haideţi fraţilor să mergem
Haideţi fraţilor să mergem
Raza soarelui, floarea soarelui
Floricele să culegem.
Şi să facem o cunună
Şi să facem o cunună
Raza soarelui, floarea soarelui
S-o-mpletim cu voie bună.
Şi s-o ducem lui Hristos
Şi s-o ducem lui Hristos
Raza soarelui, floarea soarelui
Să ne fïe de folos.
Sus la poarta Raiului
Sus la poarta Raiului, poarta Raiului,
Paşte turma Tatălui, turma Tatălui.
Linu-i lin şi iară lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iară lin.
Lângă ea un legănel, leagăn legănel,
Cu un copilaş în el, copilaş în el,
Linu-i lin şi iară lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iară lin.
Dar la poartă cine stă? Oare cine sta?
Stă chiar Maica Precistă, Maica Precistă.
Linu-i lin şi iară lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iară lin.
Copilaşul când dormea, puiul când dormea,
Maica Sfânta lin cânta
Maica lin cânta
Linu-i lin şi iară lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iară lin.
Adorarea magilor
Noi umblăm şi colindăm,
Florile dalbe,
Pe Dumnezeu căutam,
Florile dalbe,
Alergarăm si-L aflarăm,
Florile dalbe,
În iesle la boi născut,
Florile dalbe.
Vântul dulce tragănă,
Florile dalbe,
Pruncul de mi-L leagănă,
Florile dalbe,
Ploaia caldă Fiul scaldă,
Florile dalbe,
Neaua ninge, nu-L atinge,
Florile dalbe.
Pruncul mâinile-şi întinde,
Florile dalbe,
Maica Sfânta le sărută,
Florile dalbe,
La pământ plecându-ne,
Florile dalbe,
Şi noi sărutându-le,
Florile dalbe.
Bucuroşi să-L prăznuim,
Florile dalbe,
Cu daruri să-L dăruim,
Florile dalbe,
Cu stele albe de flori,
Florile dalbe,
Şi-o oaie cu miel prior,
Florile dalbe.
O, ce veste minunată
O, ce veste minunată
În Viflaim ni se-arată
Astăzi S-a născut
Cel fără-nceput
Cum au zis proorocii.
Mergând Iosif cu Maria,
În Viflaim să se-nscrie.
Într-un mic sălaş
Lâng-acel oraş
S-a născut Mesia.
Pe Fiul în al Său nume,
Tatăl L-a trimis în lume
Să se nască şi să crească
Să ne mântuiască.
Deschide uşa, creştine
Deschide uşa creştine
Că venim din nou la tine.
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Drumu-i lung şi-am obosit
De departe am venit.
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Noi la Viflaem am fost
Unde s-a născut Hristos,
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Şi-am văzut pe a sa mamă
Pe care Maria-o cheamă.
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Cum umbla din casă-n casă
Ca pe fiul ei să nască
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Umblă-n sus şi umblă-n jos
Ca să nască pe Hristos!!
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Umblă-n jos şi umblă-n sus
Ca să nască pe Iisus
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Mai târziu găsi apoi
Un staul mândru de oi
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Şi-acolo pe fân jos
S-a născut Domnul Hristos
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Îngerii din cer coboară
Staulul de-l înconjoară
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Îngerii cu flori în mână
Împletesc mândră cunună
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Pe cunună-i scris frumos
Că S-a născut Hristos
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Care cu puterea Sa
Va împărăţi lumea
La mulţi ani, mulţi ani cu bine!
Sus boieri
Sus boieri, nu mai dormiţi
Vremea e să vă treziţi
Casa să v-o măturaţi,
Flori de măr
Şi masa să v-o-ncărcaţi.
Flori de măr.
Că umblăm şi colindăm
Şi pe Domnul lăudăm.
În seara Ajunului,
Flori de măr
Până-ntr-a Crăciunului.
Flori de măr.
Că S-a născut Domn prea bun
Flori de măr
În sălaşul lui Crăciun,
Flori de măr
Că S-a născut Domn frumos
Flori de măr
Cu numele de Hristos,
Flori de măr.