Bucureşti, 2 noiembrie 2024 Preafericirii Sale, Preafericitului Părinte PORFIRIE, Arhiepiscopul de Pec, Mitropolitul de Belgrad-Karlovci, Patriarhul Serbiei Preafericirea
Icoana, lumină sfântă și amintire mântuitoare a celor dumnezeiești
Preacuvioși și Preacucernici Părinți,
Iubiți frați și surori întru Hristos Domnul,
Sinodul al VII-lea Ecumenic, convocat de Sfânta Împărăteasă Irina (752-803) în anul 787 și prezidat de Sfântul Patriarh Tarasie al Constantinopolului, având drept temei tradiția biblică și patristică a celor șase sinoade ecumenice, a stabilit că, după cum este cinstită Sfânta Cruce, trebuie cinstite și sfintele icoane: „Ca asemenea modelului cinstitei și de viață făcătoarei Cruci, tot așa să fie înălțate cinstitele și sfintele icoane, fie din culori sau din mozaic, sau din orice alt material potrivit, în sfintele lui Dumnezeu biserici, pe sfintele vase, pe sfintele veșminte, pe ziduri și pe lemn, în case și lângă drumuri; și anume icoana Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos și a Preacuratei Stăpânei noastre, Sfintei Născătoare de Dumnezeu, cinstiților îngeri și tuturor sfinților și cuvioșilor bărbați”1.
Însă biruința de la Sinodul al VII-lea Ecumenic nu a însemnat sfârșitul luptei de apărare a dreptei credințe. Nori grei de furtună s-au ridicat pe cerul senin al creștinismului prin urcarea pe tronul Bizanțului a altui împărat iconoclast (potrivnic icoanelor) - Leon Armeanul (813-820). Dar nici de această dată Dumnezeu nu a lăsat Biserica Sa fără puternică apărare.
Rezistența teologică în acest nou război a fost arătată de către un alt mare apărător al Ortodoxiei, Sfântul Teodor Studitul (759-826), care, la un secol după Sfântul Ioan Damaschin (†749), și-a ridicat glasul și a așternut pe hârtie temeiul reînnoit al cinstirii icoanelor, în cuvinte simple, dar de mare profunzime duhovnicească. Iată argumentul său: „Știm că Fiul lui Dumnezeu, făcându-Se om cu adevărat, a fost asemenea nouă în toate. Și fiindcă omul poate fi zugrăvit, asta înseamnă că și Hristos poate fi zugrăvit. Iar icoana zugrăvită ne este lumină sfântă, amintire mântuitoare nouă celor ce Îl vedem născându-Se, botezându-Se, săvârșind minuni, răstignindu-Se, îngropându-Se, înviind și înălțându-Se la cer, nerătăcind că acestea nu ar fi așa, conlucrând cu privirea la contemplarea minții și susținând prin amândouă credința în taina mântuirii”2.
Victoria definitivă a cinstirii sfintelor icoane a fost proclamată de Sinodul din anul 843, convocat de Sfânta Împărăteasă Teodora, o altă împărăteasă ortodoxă care, împreună cu Patriarhul Metodie al Constantinopolului (843-847), în sâmbăta din 11 martie 843, în Biserica Vlahernelor din Constantinopol, a reafirmat hotărârile Sinodului al VII-lea Ecumenic, întărindu-le și statornicindu-le în hotărâri definitive și valabile pentru întreaga Biserică.
A doua zi, duminică, a fost citit, în mod solemn, de pe soleea Bisericii „Sfânta Sofia” din Constantinopol, la sfârșitul Sfintei Liturghii, Sinodiconul Ortodoxiei, în auzul poporului dreptcredincios, prezent în număr impresionant. Astfel, începând din acel an, 843, prima duminică a Postului Mare a devenit, pentru întreaga lume ortodoxă, Duminica Ortodoxiei, zi de mare și sfântă sărbătoare, în care se sărbătorește biruința dreptei credințe asupra tuturor ereziilor și rătăcirilor.
Dreptmăritori creștini,
Duminica Ortodoxiei, sărbătorită începând din anul 843 în întreaga creștinătate ortodoxă, ne dezvăluie purtarea de grijă neîncetată a lui Dumnezeu față de Biserica Ortodoxă.
Când cinstim, ne închinăm și sărutăm cu evlavie sfintele icoane, noi ne întâlnim cu Hristos, cu Maica Domnului și cu sfinții lui Dumnezeu. Sfântul Teodor Studitul precizează foarte clar că cinstirea icoanei lui Hristos se îndreaptă către Persoana lui Hristos: „Icoana lui Hristos nu este altceva decât Hristos, evident afară de diferența de substanță, cum s-a arătat deja de mai multe ori. De aceea și închinarea ei este o închinare la Hristos, întrucât nu este închinat ceva din materia icoanei, ci numai Hristos, Cel asemănat în ea. Iar cele ce au o singură asemănare au și o singură închinare”3.
Așadar, noi credem și mărturisim precum au crezut și mărturisit de Dumnezeu purtătorii Părinți că, în sfintele biserici, atunci când participăm la Sfânta Liturghie, ne împărtășim de harul dumnezeiesc sfințitor prin ascultarea Sfintei Evanghelii, prin rugăciunile rostite în fața sfintelor icoane, iar în modul cel mai deplin prin împărtășirea cu Trupul și Sângele lui Hristos din Sfânta Euharistie. Când cinstim icoana lui Hristos, Domnul Iisus Hristos Se află în fața noastră, iar când ne împărtășim cu Trupul și Sângele lui Hristos, Domnul Iisus Hristos devine interior nouă, adică devine Viața vieții noastre (cf. Ioan 6, 53-54).
Iubiți credincioși,
A devenit o tradiție în Biserica Ortodoxă Română ca în prima duminică a Postului Mare să se organizeze colectă de bani în toate bisericile de parohie și în bisericile din mănăstiri, pentru a susține activitatea misionară a Bisericii.
În acest sens, Fondul Central Misionar este destinat lucrării misionare și sociale a Bisericii și sprijinirii parohiilor sărace din țară și din străinătate. Înființarea Fondului Central Misionar a fost hotărâtă în timpul vrednicului de pomenire Patriarh Justinian Marina, în cadrul şedinței Sfântului Sinod din 18 septembrie 1956, când s-a decis ca în Duminica Ortodoxiei să se realizeze o colectă în toate parohiile și mănăstirile din Patriarhia Română.
În urma organizării diasporei românești, prin înființarea de noi eparhii, parohii și mănăstiri, în anul 2011 s-a hotărât de către Sfântul Sinod ca această colectă să fie extinsă la nivelul tuturor eparhiilor din Patriarhia Română, atât din țară, cât și din străinătate.
Temeiul pentru astfel de colecte îl găsim în Sfânta Scriptură, care ne spune, în cartea Faptele Apostolilor, că „toți cei ce credeau erau laolaltă și aveau toate de obște. Și își vindeau bunurile și averile și le împărțeau tuturor, după cum avea nevoie fiecare” (Faptele Apostolilor 2, 44-45). La rândul său, Sfântul Apostol Pavel a fost preocupat de nevoile creștinilor din Ierusalim, care se aflau în dificultate, și a inițiat „strângere de ajutoare pentru săracii dintre sfinții de la Ierusalim” (Romani 15, 26).
Tradiția noastră românească a dărniciei este foarte bogată în acte de binefacere și în purtarea de grijă față de Biserica lui Hristos și față de poporul dreptcredincios. Poporul român este un popor harnic și darnic, iubitor de Dumnezeu și de semeni. Din munca și agoniseala lor, credincioșii ortodocși au dăruit cu suflet mare pentru construirea și întreținerea lăcașurilor de cult, dar și pentru susținerea tuturor activităților Bisericii.
Este încă vie, în memoria recentă, solidaritatea arătată de credincioșii ortodocși români la începutul pandemiei, în anul 2020, și pe tot parcursul ei, când Biserica a sprijinit spitalele cu cele necesare pentru a trece mai ușor printr-o perioadă foarte grea. Astfel, bisericile, mănăstirile și catedralele au ajutat spitalele. Atunci s-a creat o adevărată comuniune de iubire creștină între doctorii de trupuri și păstorii de suflete, fapt care ne-a ajutat să trecem mai ușor prin marea încercare a pandemiei.
Prin urmare, vă îndemnăm ca și în anul acesta să vă deschideți inima și să-i ajutați pe cei pe care viața i-a adus în situații grele. Astfel, „fiecare să dea cum socotește cu inima sa, nu cu părere de rău, sau de silă, căci Dumnezeu iubește pe cel care dă cu voie bună” (2 Corinteni 9, 7), sprijinind cu darul vostru lucrarea misionară și social-filantropică a Sfintei noastre Biserici din țară și din străinătate.
Să folosim perioada Postului Mare ca prilej de rugăciune smerită, pocăință sinceră și fapte de milostenie, să ne spovedim mai des și să ne împărtășim mai des cu Sfânta Euharistie, ca pregătire pentru marea sărbătoare a Sfintelor Paști.
Încredințându-Vă de dragostea noastră părintească, Vă binecuvântăm cu binecuvântarea apostolică: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu-Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți!” (2 Corinteni 13, 13). Amin!
NOTE
1 Pr. Sorin Șelaru (coord.), Hotărârile dogmatice ale celor șapte Sinoade Ecumenice, Ed. Basilica, București, 2018, p. 553.
2 Sf. Teodor Studitul, Refutatio peom. Iconom., în PG 99, col. 456, apud Pr. Dumitru Stăniloae, Hristologie și iconologie în disputa din secolele VIII-IX, în vol. Învățătura despre sfintele icoane, reflectată în teologia ortodoxă românească. Studii și articole (I), Ed. Basilica, București, 2017, p. 244.
3 Sf. Teodor Studitul, În apărarea sfintelor icoane. Dosarul unei rezistențe teologice, Antireticul III (14), trad. de diac. Ioan I. Ică jr, Ed. Deisis, Sibiu, 2017, p. 291.
Preşedintele Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
† DANIEL
Arhiepiscopul Bucureştilor,
Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei, Locțiitorul tronului Cezareei Capadociei,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române și Locțiitor de Episcop al Daciei Felix
† Teofan Arhiepiscopul Iașilor și Mitropolitul Moldovei și Bucovinei
† Andrei Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului
† Ioan Arhiepiscopul Timișoarei și Mitropolitul Banatului
† Iosif Arhiepiscopul ortodox român al Europei Occidentale și Mitropolitul ortodox român al Europei Occidentale
† Nicolae Arhiepiscopul ortodox român al Statelor Unite ale
† Teodosie Arhiepiscopul Tomisului
† Irineu Arhiepiscopul Alba Iuliei
† Ioachim Arhiepiscopul Romanului și Bacăului
† Ciprian Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei
† Timotei Arhiepiscopul Aradului
† Lucian Episcopul Caransebeșului
† Iustin Episcopul ortodox român al Maramureșului
† Antonie Episcopul de Bălți
† Vincențiu Episcopul Sloboziei și Călărașilor
† Galaction Episcopul Alexandriei și Teleormanului
† Sebastian Episcopul Slatinei și Romanaților
† Petroniu Episcopul Sălajului
† Siluan Episcopul ortodox român al Ungariei
† Timotei Episcopul ortodox român al Spaniei și Portugaliei
† Mihail Episcopul ortodox român al Australiei și Noii Zeelande
† Varlaam Ploieșteanul Episcop-vicar patriarhal
† Timotei Prahoveanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor
† Ilarion Făgărășanul Episcop-vicar
† Paisie Lugojeanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei
† Sofian Brașoveanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române
† Emilian Crișanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei
† Daniil Densuşeanu Arhiereu-vicar al Episcopiei Devei
† Teofil de Iberia Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române |
† Laurențiu Arhiepiscopul Sibiului și Mitropolitul Ardealului
† Irineu Arhiepiscopul Craiovei și Mitropolitul Olteniei
† Petru Arhiepiscopul Chișinăului, Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor
† Serafim Arhiepiscopul ortodox român al Germaniei,
† Nifon Arhiepiscopul Târgoviștei, Mitropolit onorific și Exarh patriarhal
† Calinic Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților
† Varsanufie Arhiepiscopul Râmnicului
† Calinic Arhiepiscopul Argeșului și Muscelului
† Casian Arhiepiscopul Dunării de Jos
† Ignatie Episcopul Hușilor
† Sofronie Episcopul ortodox român al Oradiei
† Nicodim Episcopul Severinului
† Veniamin Episcopul Basarabiei de Sud
† Andrei Episcopul Covasnei și Harghitei
† Ambrozie Episcopul Giurgiului
† Visarion Episcopul Tulcii
† Nestor Episcopul Devei și Hunedoarei
† Siluan Episcopul ortodox român al Italiei
† Macarie Episcopul ortodox român al Europei de Nord
† Ioan Casian Episcopul ortodox român
† Ieronim Sinaitul Episcop-vicar patriarhal
† Nichifor Botoșăneanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor
† Benedict Bistriţeanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului,
† Marc Nemțeanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române
† Damaschin Dorneanul Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sucevei
† Timotei Sătmăreanul Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române
† Atanasie de Bogdania Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române
|