În noaptea când S‑a născut Pruncul Iisus într‑o peșteră lângă Betleem, o ceată de îngeri cânta: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu, şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 14). Cântarea aceasta ne arată că Naşterea Domnului Iisus Hristos uneşte cerul şi pământul, îngerii şi păstorii, slava lui Dumnezeu şi smerenia Copilului nevinovat, darurile scumpe ale magilor şi sărăcia Mamei‑Fecioare.
Patriot român şi om universal
„Luceafărul poeziei româneşti”, cum l-a numit pentru prima dată patriarhul Miron Cristea, Mihai Eminescu a fost şi rămâne un mare creator de sinteze perene care i-au permis să fie în acelaşi timp un mare patriot român şi un om universal. În această calitate, el este mereu actual ca pildă de urmat pentru fiecare generaţie.
Din opera poetică şi din publicistica lui Mihai Eminescu se desprind trei mari sinteze creatoare:
‑1. Iubirea faţă de spiritualitatea poporului român şi pasiunea pentru cultura universală.
‑2. Admiraţia faţă de frumuseţile peisajului natural românesc şi pasiunea pentru înţelegerea universului fizic.
‑3. Elogierea istoriei poporului român şi pasiunea pentru analiza critică a problemelor prezente din societatea românească.
1. Prima sinteză creatoare amintită anterior se vede în dorinţa lui Eminescu de-a cunoaşte limba română din diferite provincii româneşti, dar şi limba română veche, inclusiv cărţile bisericeşti, mai ales că patru dintre surorile mamei sale erau monahii (Fevronia, Olimpiada, Sofia şi Xenia), una dintre ele fiind stareţa Mănăstirii Agaton, lângă Botoşani, unde copilul şi apoi tânărul Mihai mergea adesea.
Astfel, Mihai Eminescu a recunoscut şi apreciat constant rolul Bisericii în dezvoltarea culturii şi a limbii române ca veşmânt viu al învăţăturilor de credinţă şi al cultului liturgic, dar mai ales eforturile ei ca poporul să înţeleagă în graiul său Sfânta Scriptură. Pe de altă parte, studiile sale la Viena şi Berlin i-au permis să cunoască bine gândirea filosofică şi cultura occidentală. Sinteza creatoare dintre spiritualitatea sa românească şi cultura sa filosofică universală l-a ajutat pe Mihai Eminescu să devină făuritor al limbii române literare moderne, înţelegând că între multele daruri moştenite din generaţiile anterioare, în patrimoniul spiritual al neamului românesc, cel mai mare dar este limba naţională, în care se exprimă identitatea etnică şi comuniunea între generaţii.
De aceea, Eminescu ne cheamă azi să iubim limba română, să o cunoaştem temeinic şi să o cultivăm cu iubire şi respect, ea fiind Patria spirituală a identităţii şi demnităţii noastre naţionale.
2. Admiraţia lui Mihai Eminescu pentru frumuseţile plaiurilor româneşti, pentru păduri şi poieni, pentru tomnaticii „codri de aramă” şi pentru pitoreştile „păduri de argint”, pentru munte şi mare se îmbină cu admiraţia sa pentru frumuseţea lunii şi a stelelor, dar şi cu pasiunea sa pentru înţelegerea filosofică a începutului timpului şi spaţiului, a universului fizic, a cosmosului, astfel încât unele dintre expresiile sale poetico-filosofice uimesc şi azi prin profunzimea intuiţiilor sale personale. Eminescu a preluat idei filosofice universale şi le-a prelucrat artistic într-un mod creator admirabil.
De aceea, el ne îndeamnă azi să iubim frumuseţile pământului românesc, să le păstrăm, să le apărăm de distrugeri şi să le cultivăm pentru ca din frumuseţile naturii să primim inspiraţie pentru a cultiva şi frumuseţile sufletului. Totodată, pasiunea lui Eminescu pentru înţelegerea universului, a cosmosului, ne îndeamnă să promovăm dialogul dintre credinţă, ştiinţă şi filosofie, dialog pe care noi îl cultivăm în prezent împreună cu Universităţile din Bucureşti şi Iaşi şi a dat roade frumoase în ultimii zece ani.
3. Poet romantic, Mihai Eminescu a avut şi cultivat o admiraţie deosebită faţă de istoria poporului român, elogiind adesea pe domnitorii români viteji şi demni, care şi-au apărat patria şi credinţa strămoşească în faţa năvălitorilor străini. Totodată, poetul romantic care elogia trecutul glorios al poporului român era şi un „analist politic” foarte realist şi critic al problemelor acute ale societăţii româneşti în care trăia. El cunoştea bine situaţia socială şi politică a Europei, dar şi starea lucrurilor din propria sa ţară. A militat constant pentru unitatea şi demnitatea poporului român. De pildă, a dorit mult unirea Basarabiei şi a Transilvaniei cu România, dar şi propăşirea materială şi culturală a poporului român. De aceea, Mihai Eminescu era un critic aspru al nedreptăţilor sociale, fapt care l-a făcut uneori incomod. În acest sens, publicistica sa îl evidenţiază ca fiind o adevărată enciclopedie, el posedând vaste cunoştinţe de sociologie, statistică, economie, istorie, arheologie, religie şi altele.
Prin urmare, Eminescu ne îndeamnă să fim patrioţi români autentici şi în acelaşi timp români cu deschidere spre a învăţa ceea ce este bun şi la alte popoare.
Mihai Eminescu a fost şi rămâne modelul românului dornic de cunoaştere universală şi în acelaşi timp un fidel păstrător al identităţii sale naţionale.
La împlinirea a 125 de ani de la trecerea în eternitate a lui Mihai Eminescu, mulţumim lui Dumnezeu pentru acest mare dar făcut poporului român şi ne rugăm să-l numere împreună cu drepţii în Împărăţia cerurilor.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Cuvânt rostit la împlinirea a 125 de ani de la trecerea la cele veşnice a poetului naţional Mihai Eminescu, luni, 16 iunie 2014, Academia Română