Joi, 22 mai, beneficiarii serviciilor Cantinei sociale „Sfânta Muceniță Filofteia” din Protoieria Sector 4 Capitală au avut parte de o zi specială, petrecută într‑un cadru spiritual și natural deosebit.
„A atins trupul lui Hristos și L-a mărturisit pe Biruitorul morții”
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat duminică, 27 aprilie, în mijlocul obștii monahale și al pelerinilor de la Mănăstirea „Sfânta Maria” - Urlați din județul Prahova. La finalul Sfintei Liturghii săvârșite în biserica așezământului monahal, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învățătură explicând înțelesurile duhovnicești ale Evangheliei rânduite în Duminica a 2-a după Paști, de la Ioan 20, 19-31, ce pot fi sintetizate prin cuvintele: „Credința în Hristos este izvor de viață veșnică”.
În cuvântul de învățătură rostit la mănăstirea prahoveană „Sfânta Maria” - Urlați, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a enumerat cinci mari învățături care se desprind din Evanghelia Duminicii a 2-a după Paști: „În primul rând, Domnul Iisus Hristos a venit la ucenicii Săi prin ușile încuiate, a stat în mijlocul lor și le-a spus: «Pace vouă!», arătându-le mâinile și coasta Sa pentru a-i încredința de adevărul Învierii Sale. A doua învățătură arată că Domnul Iisus Hristos îi trimite pe ucenici să-L mărturisească pe El în toată lumea zicând: «Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit și Eu pe voi» (Ioan 20, 21). În al treilea rând, Domnul Iisus Hristos, Cel Înviat, le dăruiește ucenicilor Săi harul sau puterea de a ierta păcatele oamenilor zicând: «Luați Duh Sfânt! Cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate; și cărora le veți ține, vor fi ținute» (Ioan 20, 22-23). În al patrulea rând, vedem că, întrucât Toma nu a fost prezent la prima întâlnire a Domnului Iisus Hristos înviat cu ucenicii Săi și nu a dat crezare celor spuse de ceilalți ucenici, la opt zile, Iisus vine din nou la ucenicii Săi și îl încredințează și pe Toma de Învierea Lui din morți zicându-i: «Nu fi necredincios, ci credincios». A cincea învățătură ne arată că Domnul Iisus Hristos îi fericește pe cei care nu au văzut și au crezut, pentru că aceia care cred că Iisus este Fiul lui Dumnezeu și a înviat din morți vor avea viață în numele Lui, după cum spune Evanghelia, adică vor avea prin credință o legătură vie, permanentă, cu Hristos Cel Înviat”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat apoi că Sfântul Apostol Toma, fiind vindecat de îndoială, a mărturisit dumnezeirea lui Hristos. „Evanghelia de astăzi ne arată că de două ori Iisus a trecut prin ușile încuiate, a stat în mijlocul ucenicilor și a zis «Pace vouă!». La prima întâlnire a lui Iisus Domnul, în seara zilei Învierii Sale, au fost ucenicii în afară de Toma, care apoi auzind că Iisus S-a arătat acelora a zis că el, dacă nu Îl atinge pe Iisus și nu atinge semnele cuielor și al lăncii din coastă, nu va crede. Atunci, în mod deosebit, la opt zile, Iisus a venit din nou, a doua oară la ucenici, și direct, după ce a zis «Pace vouă!», i-a vorbit lui Toma și i-a spus: «Adu degetul tău încoace și vezi mâinile Mele, și adu mâna ta și o pune în coasta Mea, și nu fi necredincios, ci credincios!». În momentul acela, când Toma a pus degetul pe semnul cuielor, pe trupul lui Iisus cel Înviat, și mâna Sa în semnul lăsat de suliță în coasta Lui, el nu a zis «Cred că ai înviat!», ci copleșit de această putere a adevărului Învierii lui Hristos a zis: «Domnul meu și Dumnezeul meu!». El nu a mărturisit doar Învierea lui Hristos, ci și dumnezeirea Lui. Pentru un evreu care secole de-a rândul a mărturisit că Dumnezeu este nevăzut, necuprins, inaccesibil, neatins, acum, când Toma a spus «Domnul meu și Dumnezeul meu!», este o revoluție, o schimbare totală de gândire și simțire, pentru că el a atins trupul limitat al lui Hristos și a mărturisit pe Dumnezeu Cel nelimitat. A văzut și a atins trupul omenesc al Lui Hristos și L-a mărturisit pe Dumnezeu-Omul, Cel Înviat din morți, Cel care a biruit moartea pe moarte călcând și a dăruit lumii viață veșnică”, a spus Preafericirea Sa.
În continuare, Patriarhul României a evidențiat că prin credință se cunosc nu realitățile limitate, trecătoare din lumea aceasta, ci realitățile netrecătoare, duhovnicești și veșnice: „Credința este un alt mod de cunoaștere decât modul de cunoaștere prin simțuri, prin atingere. Este modul de cunoaștere duhovnicească, care este dincolo de cunoașterea fizică, prin trup, prin palparea realității. Aceasta înseamnă că aceia care cred în Iisus Hristos, pe baza credinței propovăduite de Apostoli în Evanghelia lui Hristos, primesc o mare binecuvântare pentru ei să creadă în Învierea lui Hristos. (...) Rostul sau scopul credinței în Iisus Hristos este dobândirea vieții veșnice. Noi, când spunem că credem în Iisus Hristos cel Înviat, trebuie să și precizăm: «Pentru că vrem să trăim veșnic în iubirea Lui, în lumina și bucuria Preasfintei Treimi». (...) Prin credință noi pregustăm ceea ce Dumnezeu ne făgăduiește, ne promite ca bucurie și fericire veșnică. De aceea, încredințarea aceasta este o pregustare a fericirii din Împărăția cerurilor”.
La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a oferit obștii mănăstirii tămâie naturală din Oman, mai multe volume apărute la editurile Patriarhiei Române, iar tuturor credincioșilor prezenți iconițe și Pastorala de Paști. De asemenea, părintele arhimandrit Petru Ungureanu, starețul așezământului monahal și consilier eparhial, i-a mulțumit Preafericirii Sale pentru binecuvântare și prezență și i-a oferit un frumos buchet de flori.