Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
A doua zi a congresului dedicat educației religioase
Evenimentul academic a continuat ieri la Palatul Patriarhiei din București. În Sala „Conventus”, ierarhi români și străini, precum și profesori de teologie și specialiști în educație au prezentat referate pe diferite teme care oglindesc starea actuală a educației ortodoxe în lume și perspective pentru îmbunătățirea acesteia în fața unor amenințări multiple venite din partea fenomenului secularizării.
Sesiunea a 2-a a Congresului Internațional de Teologie de la Palatul Patriarhiei, moderată de IPS Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, a avut ca temă „Educația religioasă în familie azi: probleme și perspective”. Această parte a fost rezervată ierarhilor români și profesorilor de teologie, care au prezentat experiența Bisericii Ortodoxe Române cu educația copiilor și tinerilor în contextul actual. Astfel, IPS Părinte Laurențiu, Mitropolitul Ardealului, a prezentat referatul „Educația tinerilor pentru apărarea și promovarea familiei tradiționale”.
„Educația începe în familie, se continuă în școală și se desăvârșește în Biserică. Părinții nasc din dragostea lor copii și îi cresc în acest creuzet al iubirii - familia, se preocupă de educarea lor pornind de la fondul genetic pentru a dezvolta aptitudinile personale ale fiecăruia. Astfel, rolul familiei în actul educațional este fundamental pentru formarea, demnitatea și destinul unui popor pentru că perioada copilăriei constituie temelia întregii vieți. Preocuparea permanentă a Bisericii este de a ocroti familia tradițională formată din bărbat, femeie și copii, așa cum i-a binecuvântat Dumnezeu pe oameni încă de la crearea lor, și de a arăta mereu importanța ei desăvârșită pentru sănătatea spirituală a societății.
Lucrarea educațională, intelectuală și spirituală a copiilor, începută în familie, trebuie continuată în școală, unde tinerii noștri dobândesc lărgirea orizontului cunoașterii, dezvoltarea vocației și pregătire profesională pentru viață. Prin conlucrarea școlii cu Biserica se poate realiza o educație deplină intelectuală și spirituală pentru creșterea copiilor și a tinerilor în dreapta credință, care le oferă adevărata libertate și șansa unei vieți împlinite. În Biserică, tinerii pot face experiența cunoașterii a ce este dincolo de cunoaștere, prin rațiunea luminată de credință, și apoi prin credință ca o formă superioară de cunoaștere”, a spus IPS Părinte Mitropolit Laurențiu.
Criza familiei este în esență criza persoanei umane
IPS Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, a prezentat referatul „Familia, copiii și tinerii, educarea lor și viitorul omenirii”. Ierarhul a spus că familia este afectată de criza persoanei umane din epoca noastră, care devine din ce în ce mai egoistă și nedispusă la sacrificiu, jertfă și slujirea unor idealuri perene.
„Lipsa de responsabilitate și a simțului de sacrificiu îi face pe mulți tineri să divorțeze ușor, fără să își pună probleme de conștiință. Mai mult, adesea sunt și copii la mijloc, care suferă enorm văzându-și părinții despărțiți. Urmărind numărul divorțurilor bisericești din ultimii cinci ani din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, fiind siguri că sunt și multe alte cazuri când nu se mai cere dispensă pentru a doua cununie, trendul este îngrijorător: în anul 2011 - 224 de divorțuri; în anul 2012 - 278 de divorțuri; în anul 2013 - 263 de divorțuri; în anul 2014 - 280 de divorțuri; în anul 2015 - 295 de divorțuri. Or, cununiile care sunt puse peste capetele tinerilor în timpul sfintei taine se referă la dimensiunea de sacrificiu, de devotament deplin față de Dumnezeu și a unuia față de celălalt. De asemenea, cununiile indică viața Împărăției lui Dumnezeu, descoperind legătura eshatologică în taina iubirii. Cu multă responsabilitate și cu simțul jertfelniciei priveau înaintașii noștri familia. Aveau și ei greutăți, dar le depășeau cu ajutorul lui Dumnezeu. Ei știau că familia este locul deprinderii spiritului de economie în toate, în înțelesul arhaic al acestui cuvânt, care înseamnă a viețui în vederea legilor ziditoare ale unui sălaș nemuritor”, a explicat IPS Părinte Mitropolit Andrei.
În continuare, PS Părinte Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului, a prezentat, în referatul „Perspectivele educației religioase în societatea românească”, câteva dintre aspectele impuse de ideologia corectitudinii politice care amenință păstrarea idealului de familie tradițională creștină în societate.
„Vedem că familia modernă a intrat pe un făgaș nefiresc și nefericit al preocupărilor pragmatice ale devenirii sociale, fără suflet, fără spiritualitate. Acest mod de viață însă generează crize de genul: însingurarea în doi, despărțirea pe fondul migrației, infidelitatea, violența fizică și verbală, divorțul. În țările Uniunii Europene se legiferează cu ușurință căsătoriile între persoane de același sex, se promovează convenții și contracte civile în locul căsătoriei. Sunt abordări și direcții greșite spre care societatea se îndreaptă, sunt elemente care descriu mutilarea instituției de bază a societății - familia -, și suntem îndreptățiți să conștienzăm mai mult și să stăm împotrivă. Cel mai mult suferă copilul - și tânărul, care nu mai găsește în familie reperul solid de care are nevoie. Și tocmai pentru că nu-l găsește în familie, se trezește în el sentimentul alienării, pe care caută măcar să-l estompeze întorcându-se spre orice surogat ce i se propune: mondenități, eroi virtuali, «eroi» din anturaj sau din stradă”, a spus PS Părinte Iustin Sigheteanul.
Sesiunea a 2-a a congresului a fost încheiată de părintele prof. dr. Ștefan Buchiu, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă din București, care a prezentat în sinteză referatul „Impactul societății secularizate asupra familiei creștine”, în care a prezentat cauze și efecte ale secularizării, precum și câteva remedii pastorale: catehizarea susținută a familiei; ridicarea calității orei de religie; consolidarea relației dintre școală și Biserică; angrenarea mai accentuată a copiilor și tinerilor în viața liturgică a parohiei; ajutorarea materială și spirituală a familiilor defavorizate. „Prin toate activitățile pastorale, dar și altele asemănătoare, care se înscriu în aria extinsă a misiunii Bisericii Ortodoxe, se poate edifica cu răbdare și consecvență un climat favorabil consolidării instituției familiei, ajutat de măsuri legislative adecvate, de întărire și eficientizare a sistemului educațional național, de cooperare cu celelalte organisme ale statului, de apărare și promovare a celor mai valoroase tradiții ale spiritualității românești”, a spus părintele decan Ștefan Buchiu.
Educația religioasă a tinerilor în Bisericile Ortodoxe surori
Sesiunea a 3-a a Congresului Internațional de Teologie, moderată de IPS Părinte Laurențiu, Mitropolitul Ardealului, a avut ca temă: „Educația religioasă a tinerilor în Bisericile Ortodoxe surori”, și a fost rezervată ierarhilor ortodocși și profesorilor și specialiștilor în educație din străinătate.
În deschidere, IPS Părinte Arhiepiscop Casian a prezentat referatul „Comunicare și comuniune în viața tinerilor implicați în programe educaționale în Arhiepiscopia Dunării de Jos”.
„Tinerii sunt în Biserică nu neapărat ca o particularitate închisă, ci, mai ales, cu o contagioasă tendință de aspirație la absolut, în care Hristos este în căutarea tânărului, iar tânărul în căutarea lui Hristos. Tinerii sunt în Biserică, iar mărturiile lor sunt, în același timp, răspunsuri credibile, mature și concrete, chiar pentru adulți și mai cu seamă cu deschidere generoasă spre colegii nehotărâți a intra în această minunată construcție a comunicării, pe verticală, din care se naște împăcarea pe orizontală, deoarece cităm un astfel de tânăr: «Sunt pregătit de familie și de școală, dar înălțat spre cer de Biserică». Tinerii mărturisesc și arată, deci, că sunt pe viu vlăstare care trebuie să ducă mai departe iubirea, speranța și credința în Dumnezeu, că ei împrospătează atmosfera în Biserică, fiind tinerețea credinței”, a spus IPS Părinte Arhiepiscop Casian.
PS Părinte Macarie, Episcop de Christoupolis, din partea Patriarhiei Ecumenice, a spus că viața părinților este un exemplu pentru educația religioasă a copiilor.
„Copiii învață ceea ce ei aud și, de asemenea, ei imită tot ceea ce ei întâlnesc în experiența lor. Dacă ei văd virtute, ei vor imita virtutea. Dacă ei sunt martorii unor răutăți, ei vor fi curând plini de răni sufletești. Sfântul Porfirie Kafsokalivitul spunea că familia poartă multă responsabilitate pentru condiția spirituală a persoanei umane. Pentru ca cei mici, copii și tineri, să depășească și să evite diferite probleme sufletești, sfaturile, pedepsele, logica și amenințările nu sunt suficiente. De fapt, copiii vor deveni mai răi astfel. Schimbarea va apărea prin sfințenia părinților lor.
Viața sfântă a părinților permite copiilor să depășească problemele. Copiii caută oameni care sunt sfinți, cu mare dragoste, care nu îi sperie și care nu se limitează să îi învețe numai prin cuvinte, ci le oferă și lor un exemplu sfânt. Marea diferență dintre părinții creștini și părinții care își desfășoară traiul zilnic fără dorința de a-și armoniza viața lor cu Hristos și Evanghelia Sa este că părinții creștini se roagă”, a explicat PS Părinte Episcop Macarie.
În continuare, IPS Părinte Dimitrie, Mitropolit de Irinopolis, din partea Patriarhiei Alexandriei și a Întregii Africi, i-a familiarizat pe ascultători cu situația învățământului ortodox din Africa prin referatul „Problemele educației creștine ortodoxe în state multiculturale din Africa”.
„O problemă a funcționării școlilor și liceelor ortodoxe este marea dispersie a parohiilor ortodoxe în toate statele africane și distanța pe care trebuie să o parcurgă orice om pentru a vizita parohiile ortodoxe. Marea dispersie cauzează o problemă pentru funcționarea normală a școlilor. O altă dificultate pe care o întâmpinăm în eforturile de a crea un sistem de educație ortodox, mai ales în Africa subsahariană, este predominanța sărăciei și a conflictelor locale, în timpul cărora infrastructura creată cu mare efort este distrusă”, a spus IPS Părinte Mitropolit Dimitrie.
Despre educația creștină în Africa și eforturile Patriarhiei Alexandriei și a Întregii Africi pentru îmbunătățirea educației religioase în parohiile creștine africane a vorbit prof. univ. dr. Panayiotis Tzoumerkas de la Academia Elenistică din Tesalonic.
„Aparte de crearea unor școli, scopul principal al Bisericii Ortodoxe este de a învăța credința ortodoxă la nivelul familiei. În Africa, mama joacă un rol important în familie și, în general, în toată societatea africană femeia este foarte importantă. Așadar, am urmărit crearea unui sistem original de programe educative pentru femei și mame, pentru că este important ca familia să învețe și să experimenteze Ortodoxia prin rolul model al mamei. Pentru acest scop am creat școli catehetice pentru femei care predau în mod sistematic credința și viața sacramentală a Bisericii”, a spus profesorul Panayiotis Tzoumerkas.
Credința în Iisus Hristos oferă tinerilor bucurie și nădejde
În continuare, prof. dr. Daniel Ayuch de la Institutul de Teologie „Sfântul Ioan Damaschin” al Universității Balamand din Liban a prezentat referatul „Puterea eliberatoare a Evangheliei. Mărturii ale vindecării tinerilor și mesajul acestora”.
„Copiii pun părinților marea întrebare a vieții de la o vârstă fragedă până ajung la vârsta adolescenței. Este responsabilitatea părinților de a avea urechea deschisă spre astfel de întrebări și să știe să-și ghideze copiii să găsească răspunsul. Societatea seculară le va da răspunsuri sceptice, care vor crea copiilor anxietate. Spre exemplu, autorul cărții «Visurile lui Einstein» le va spune: «Tragedia lumii acesteia este că nimeni nu e fericit, indiferent dacă este pe timp de durere sau de bucurie». În Biserică răspunsurile se bazează pe terenul comun al credinței. Credința în Iisus Hristos, în Dumnezeu Tatăl, în Sfântul Duh, este cea care oferă tinerilor o oportunitate înțeleaptă să se miște în viață cu bucurie și nădejde. Din cauza războiului generațiilor, tinerii sunt acuzați adesea că sunt indiferenți, insensibili și adesea ignoranți. De fapt, slăbiciunea lor este creată de părinți și educatori iresponsabili”, a spus profesorul de la Balamand.
Sesiunea a 3-a a congresului a fost încheiată de pr. prof. dr. Bassam Nassif, tot de la Institutul de Teologie Ortodoxă al Universității Balamand, cu referatul „În căutarea Adevărului: educându-i pe tineri în înțelepciune și discernământ”.
„O mare provocare în educație este ajungerea la un consens în privința conceptului de adevăr. O parte a educației este predarea faptelor, a fenomenelor, și folosindu-te de fapte să ajungi la o cunoaștere a adevărului. Astăzi, culegerea acestor fapte de pe internet a devenit un impuls, un reflex psihic. Ecranul calculatorului ne deschide ușa cunoașterii lumii. De când «cunoștința este putere» (Bacon), tinerii noștri simt puterea la simpla atingere a unei taste. Tentația tinerilor Adami și Eve de a gusta din rodul pomului cunoștinței binelui și răului și a dobândi puterea divină, însă separat de Dumnezeu, se reactualizează în fiecare zi. Logo-ul firmei Apple (măr) ne reamintește simbolic de acest lucru. Puterea nu este numai cunoaștere, ci cunoașterea Adevărului. Pentru noi, Adevărul nu este o idee, o teorie, un sistem, ci o persoană, Persoana Sfântă a Cuvântului Întrupat al lui Dumnezeu, Domnul Iisus Hristos. Adevărul este relațional (Boutneff). Decât să caute pe google adevărul, tineretul trebuie să fie activ angajat într-o relație personală cu Hristos, care este Adevărul”, a explicat pr. prof. dr. Bassam Nassif.
A 4-a sesiune a congresului s-a desfășurat ieri-seară și a avut ca temă „Perspective educaționale privind formarea tinerilor pentru viață”. Sesiunea a fost moderată de pr. conf. dr. Constantin Necula de la Facultatea de Teologie Ortodoxă de la Sibiu. Au prezentat referate: pr. Ciprian Negreanu, de la Biserica misionară a studenților din Cluj-Napoca; prof. Julieta Mihăilescu, președintele Asociației Profesorilor de Religie, și Cătălin Claudiu Bejan.