Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cei care refuză chemarea nu se bucură de comuniunea cu Stăpânul

Cei care refuză chemarea nu se bucură de comuniunea cu Stăpânul

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Gheorghe Cristian Popa - 16 Decembrie 2012

În toate bisericile s-a citit ieri, la Sfânta Evanghelie, pilda celor poftiţi la cină. În cuvântul de învăţătură rostit în Paraclisul "Sfântul Grigorie Luminătorul" al Reşedinţei patriarhale, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a tâlcuit această pildă, bogată în înţelesuri duhovniceşti şi foarte relevantă pentru modul în care societatea actuală înţelege chemarea la mântuire.

Patriarhul României a arătat că această pildă este un îndemn la eliberarea de sub povara grijilor egoiste înrobitoare de suflet, pentru a spori în iubirea duhovnicească, arătând, totodată, în chip tainic, cum Dumnezeu cheamă pe toţi oamenii la mântuire. Preafericirea Sa a explicat că slujitorul Stăpânului casei din pildă, care a fost trimis să cheme oamenii la cină, este Însuşi Fiul lui Dumnezeu, care aduce Evanghelia mântuirii în lume şi cheamă pe poporul ales, mai întâi, şi, apoi, pe toate popoarele la mântuire ca să dobândească viaţă veşnică în casa Tatălui. El Se face slujitor al Tatălui ceresc ca să ne arate nouă că ascultarea filială şi slujirea înseamnă iubire smerită şi dăruire de sine. Stăpânul casei, cel care invită pe oameni la cină, este Însuşi Dumnezeu. "Invitaţia pe care o adresează celor chemaţi la cină este deosebit de semnificativă. Mai întâi, ea este o invitaţie a preferinţei, a priorităţii; sunt invitaţi cei mai apropiaţi, cei care cunosc într-un fel voia Stăpânului casei. Aceştia, în tâlcuirea Sfinţilor Părinţi ai Bisericii, sunt conducătorii spirituali ai poporului evreu, cărturarii şi învăţătorii de lege, dar ei refuză invitaţia la cină, găsind diferite scuze. A doua categorie de invitaţi sunt cei săraci şi bolnavi. Aceştia au răspuns chemării Mântuitorului şi s-au adunat ori de câte ori El ieşea în public să propovăduiască Evanghelia mântuirii. A treia categorie de invitaţi, cei de la drumuri şi garduri, sunt păgânii care au drumuri întortocheate în istorie, dar fără o ţintă precisă, care au o credinţă confuză şi fără un scop precis al mântuirii. Şi aceştia sunt invitaţi în Împărăţia lui Dumnezeu pe care o dobândesc convertindu-se la credinţa creştină, primind pe Hristos ca Domn şi Împărat", a spus Preafericirea Sa.

Patriarhul Bisericii noastre a mai explicat că forma politicoasă prin care invitaţii din prima categorie s-au scuzat acoperă, dincolo de aparenţe, o existenţă egoistă: "Fiecare scuză înseamnă o rămânere într-o stare de închistare sau de existenţă centrată pe sine însuşi şi, ca atare, cei care se scuză nu se mai pot bucura de comuniunea cu Stăpânul casei şi cu toţi ceilalţi care sunt invitaţi. Ei preferă un cerc restrâns de existenţă egoistă şi nu răspund la o deschidere a iubirii, a comuniunii de iubire, dincolo de interesul propriu". Scuzele invocate de invitaţii din prima categorie arată trei mari ispite: ispita averilor, ispita plăcerilor şi ispita unui egoism familial. "Toate acestea fac ca omul să nu se poată pregăti suficient pentru Biserică şi pentru cina Stăpânului casei care este Cina cea de Taină, adică Sfânta Euharistie. Această pildă ne arată că Sfânta Euharistie, Cina cea de Taină instituită de Mântuitorul Iisus Hristos, este arvuna prânzului din Împărăţia cerurilor, este o pregustare a bucuriei vieţii veşnice din Împărăţia Preasfintei Treimi. Evanghelia ne îndeamnă, aşadar, la o pregătire pentru a ne spovedi şi împărtăşi mai des, a ne ruga mai mult în această perioadă de aşteptare pentru sărbătoarea Naşterii Domnului", a adăugat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.