De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Chipuri iconografice creștine în capitala laicității
În Micul Palat din Paris a avut loc, în urmă cu câteva zile, inaugurarea noii săli dedicate celei mai mari colecții publice de icoane ortodoxe și de obiecte de artă bisericească răsăriteană din Franța. Remarcabila colecție, aflată în „Salle Fondation Sisley-d’Ornano” și donată în 1998 de industriașul și colecționarul Roger Cabal, pune laolaltă icoane grecești și rusești în stil bizantin din perioada secolelor X-XIX, oferind o privire de ansamblu asupra diferitelor școli de pictură bisericească apărute după căderea Imperiului Bizantin.
Vorbind despre expoziție într-un reportaj de pe site-ul orthodoxie.com și realizat de părintele Jivko Panev, cadru didactic al Institutului Ortodox „Saint Serge” de la Paris, Raphaëlle Ziadé, responsabila colecției bizantine a Muzeului Micului Palat, a spus că „expoziția ne permite să ne inițiem în arta icoanei din diferite zone geografice, Grecia și Balcanii, dar și Rusia și Creta..., această Cretă venețiană în care s-au refugiat artiștii la căderea Constantinopolului în 1453”. Potrivit muzeografei, toate aceste școli sunt reprezentate, adesea, prin adevărate opere de artă, dar și prin icoane private de rugăciune, de dimensiuni mai mici, care se aflau în casele creștinilor. Așadar, avem în același timp icoane mari, de biserică, și icoane familiale.
„În Micul Palat avem și obiecte bizantine”, subliniază Ziadé, „care provin dintr-o donație mai veche a fraților Dutuit, din 1902. Aceștia moșteniseră obiecte din fildeș și o cruce etiopiană, obiecte care până acum nu erau toate prezentate publicului. Grație unui foarte generos mecenat al Fundației Sisley-d’Ornano, s-a putut reuni acest ansamblu al icoanelor și obiectelor de artă răsăriteană într-o sală dedicată Creștinismului Oriental, singura sală din Franța care abordează domeniul.” Cel mai vechi exponat este o placă de legătorie bizantină din fildeș, reprezentând-o pe Fecioara Maria stând pe tron, sculptată la Constantinopol în secolul al X-lea, într-un atelier imperial. Începând cu această operă de artă „derulăm toată istoria Răsăritului creștin prin intermediul obiectelor de artă, al crucifixurilor și al raclelor, al icoanelor brodate și pe lemn. Avem practic toate subiectele istoriei mântuirii: Hristos, cu singura icoană a Sfintei Mahrame, aflată acum într-o colecție publică în Franța, Preasfânta Fecioară și diferitele ei reprezentări, precum și sfinții și martirii pictați în diferite tradiții iconografice, rusă și greacă. Aici vorbim și despre tehnica pictării icoanei, o tehnică datând chiar din Antichitate și care și-a păstrat tainele. Avem un întreg instrument pedagogic pentru a iniția publicul în acest foarte frumos fel de a picta”, a explicat Raphaëlle Ziadé.
Odată cu inaugurarea acestei expoziții permanente, Raphaëlle Ziadé împreună cu Ferrante Ferranti au publicat și un catalog al icoanelor expuse aici, intitulat „Icônes: les arts chrétiens d’Orient au Petit Palais” (Icoane: artele creștine ale Răsăritului din Micul Palat), Editura Paris-Musées. La aceeași editură, Raphaëlle Ziadé publica, în 2013, cartea dedicată acestei colecții unice în Franța, cu titlul: Icônes du Petit Palais (Icoanele Micului Palat).
Intrarea la expoziția permanentă este liberă, în limita locurilor disponibile din Auditoriumul Micului Palat.