Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Engolpion de sorginte bizantină, martor al vechilor pelerinaje creştine

Engolpion de sorginte bizantină, martor al vechilor pelerinaje creştine

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 07 Noiembrie 2011

În cadrul expoziţiei "Arta pelerinajului. Obiecte din spaţiul est şi sud-est carpatic în secolele IV-XVI", deschisă până pe 12 noiembrie, la Muzeul Unirii din Iaşi, o atenţie deosebită este acordată crucilor relicvar, piese de cult destinate păstrării unor fragmente din moaştele unor sfinţi, bucăţi din lemnul Sfintei Cruci sau bucăţele din veşmintele unor sfinţi. Una dintre cele mai frumoase astfel de piese este o cruce relicvar descoperită la Enisala, în jud. Tulcea, datând din secolele XIII-XIV. "Pe teritoriul sud şi sud-est carpatic s-au descoperit un număr foarte mare de cruci duble relicvar (engolpioane), provenind din mediul bizantin.

Cele mai timpurii piese de acest tip datează din secolele XI-XII, dar care au fost utilizate şi în perioadele ulterioare, mergând până în secolul al XIV-lea. Materialul preponderent din care erau confecţionate este bronzul. Unele cruci se remarcă prin tehnica superioară de execuţie. Liniile incizate care stilizează corpurile şi chipurile sfinţilor au fost umplute cu smalţ de culori diferite, această tehnică numindu-se niello", a explicat curatorul expoziţiei, muzeograful Ioan Iaţcu. (Otilia Bălinişteanu)