La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
„Fecioara Maria face ascultare în smerenie şi astfel vindecă greşeala protopărinţilor“
▲ Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a ţinut ieri un cuvânt de învăţătură în Paraclisul Reşedinţei patriarhale, în care a evidenţiat importanţa şi înţelesurile teologice ale praznicului Bunei Vestiri ▲ Preafericirea Sa a explicat faptul că sărbătoarea Bunei Vestiri este începutul Întrupării sau Înomenirii Fiului lui Dumnezeu, ca pe noi, oamenii, să ne mântuiască ▲
Patriarhul României a arătat că începutul Înomenirii sau Întrupării Fiului lui Dumnezeu este şi începutul îndumnezeirii omului pentru că „unindu-se firea dumnezeiască a Mântuitorului Iisus Hristos cu firea omenească luată din Fecioara Maria, prin lucrarea Duhului Sfânt, se săvârşeşte unirea omului cu Dumnezeu şi prin aceasta se sfinţeşte şi se îndumnezeieşte firea omenească, prin unirea ei cu firea dumnezeiască. Avem o mare taină, taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută, în înţelesul că nici îngerii din ceruri nu pot cunoaşte modul în care Dumnezeu cel Veşnic devine om în timp şi Dumnezeu cel Necuprins devine cuprins în umanitatea pe care Şi-o impropriază, pe care Şi-o asumă“. Conlucrare a întregii Sfinte Treimi Preafericirea Sa a evidenţiat faptul că imnele liturgice ale acestei sărbători vorbesc despre intrarea Ziditorului în zidirea Sa, iar Creatorul lumii devine după umanitatea Sa creatură, taina aceasta fiind atât de mare, încât mintea nu poate să o priceapă, ci doar se minunează. Părintele Patriah Daniel a arătat că descrierea Fiului pe care-L va naşte Fecioara Maria este de fapt o mărturisire a dumnezeirii Lui. „În naşterea Mântuitorului Iisus Hristos ca om din Fecioara Maria conlucrează întreaga Sfântă Treime. Duhul Sfânt deschide creatura spre Creator, Tatăl este prezent prin bunăvoinţă şi iniţiativă, iar Duhul Sfânt prin conclucrare, pentru ca Cel ce Se naşte, Sfântul, nu cineva care devine sfânt, ci Cineva care este sfânt, Acesta să Se arate şi să Se manifeste oamenilor ca fiind Fiul lui Dumnezeu cel Veşnic“, a spus PF Daniel. „Maica Domnului răspunde Persoanelor divine ale Preasfintei Treimi prin intermediul îngerului“ În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat că mântuirea noastră în Hristos se face prin conlucrarea Sfintei Treimi, dar şi prin acceptul liber al Maicii Domnului şi prin răspunsul nostru la chemarea lui Dumnezeu. „Dumnezeu doreşte ca toţi oamenii să se mântuiască, dar se vor mântui numai cei care răspund chemării Lui la mântuire. Dumnezeu lucrează cu oamenii, dar nu forţează voinţa lor, ci foloseşte pe oameni ca împreună lucrători, nu ca pe nişte instrumente impersonale, reduse la starea de obiect, ci ca pe persoane libere care răspund persoanei divine. Maica Domnului ca persoană umană răspunde Persoanelor divine ale Preasfintei Treimi prin intermediul îngerului Gavriil“, a explicat PF Daniel. „Biserica a învăţat să-i cânte bucură-te“ Preafericitul Părinte Daniel a evidenţiat că aşa după cum ne arată Evanghelia praznicului Bunei Vestiri, „cinstirea Maicii Domnului este începută de către îngeri şi este întărită de către Elisabeta. De aici, Biserica a învăţat să-i cânte bucură-te. Cea mai frumoasă cântare şi rugăciune pe care Biserica a exprimat-o într-o formă bogată este însuşi Acatistul Bunei Vestiri, primul acatist al Bisericii Ortodoxe, închinat Maicii Domnului şi tainei Întrupării Fiului lui Dumnezeu cel Veşnic din ea, ca om, ca să devină Mântuitorul lumii“. Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat, de asemenea, că prin acest praznic vedem pe noua Evă, pe Fecioara Maria, „care face ascultare în smerenie şi, astfel, corectează, vindecă, îndreaptă greşeala protopărinţilor Adam şi Eva. Pe cât erau de mândri Adam şi Eva, înşelaţi de şarpe, crezând că pot fi ca Dumnezeu, fără ascultare de Dumnezeu, pe atât de mult este smerită noua Eva, Maica Domnului, Fecioara Maria şi Noul Adam, Iisus Hristos. Dacă din mândrie au căzut protopărinţii Adam şi Eva, prin smerenie se ridică natura umană şi vedem smerenia aceasta şi ascultarea desăvârşită în persoana Maicii Domnului“. „Creştinii care nu cinstesc pe Maica Domnului nu au bucurie deplină“ Maica Domnului este cinstită ca icoană a Bisericii, ascultătoare de Dumnezeu întru smerenie şi, de aceea, a spus Preafericitul Părinte Patriarh, ea este pentru noi ocrotitoare, învăţătoare şi rugătoare. „Ea ne învaţă să fim smeriţi şi ascultători, să împlinim voia lui Dumnezeu în viaţa noastră, să ne sfinţim viaţa prin unire cu Dumnezeu şi în acelaşi timp ea ne învaţă să avem bucurie. Bisericile sau creştinii care nu cinstesc pe Maica Domnului nu au bucurie deplină, pentru că nu se află în stare de comuniune cu ea, cea prin care răsare bucuria şi cea prin care piere blestemul şi vine binecuvântarea“, a explicat PF Daniel. În finalul cuvântului său, Părintele Patriarh a spus că noi trebuie să învăţăm de la Maica Domnului în aceste timpuri că în familia creştină devenim părinţi binecuvântaţi, dacă suntem ascultători de Dumnezeu, cum au fost părinţii Ioachim şi Ana, şi devenim părinţi buni, mărturisitori ai harului lui Hristos, dacă unim credinţa şi smerenia cu fapta cea bună.