Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „În toată viața suntem chemați să-L întâmpinăm pe Hristos în sufletul nostru”

„În toată viața suntem chemați să-L întâmpinăm pe Hristos în sufletul nostru”

Galerie foto (4) Galerie foto (4) Știri
Un articol de: Diac. Andrei Butu - 02 Feb 2025

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit duminică, 2 februarie 2025, în ziua praznicului Întâmpinării Domnului, un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale. Preafericirea Sa a explicat înțelesurile duhovni­cești ale acestei sărbători, care amintește de momentul când Mântuitorul Hristos a fost primit în brațe, în templul din Ierusalim, de către Dreptul Simeon.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a precizat că evenimentul aducerii la templul din Ierusalim a Pruncului Iisus ne arată respectarea Legii Vechiului Testament, potrivit căreia primul copil de parte bărbătească, la 40 de zile de la naștere, era adus la templu și închinat Domnului: „Pentru această închinare se oferea ca jertfă o pereche de turturele sau doi porumbei. Simbolismul acestor păsări era plin de semnificații. Perechea de turturele închipuie fidelitate, iar porumbeii reprezintă blândețea. Dreptul Simeon și Pro­rocița Ana, despre care vorbește Evanghelia, reprezentau pe evrei, care așteptau venirea lui Mesia în mod activ, adică în rugăciune și post”. 

În continuare, Patriarhul României a evi­den­țiat că sărbătoarea Întâmpinării Domnului ne arată că așteptarea întru credință a lui Mesia de către Drepții Vechiului Testament nu a rămas nerăsplătită: „Toate făgăduințele pe care Dumnezeu le-a făcut privitoare la venirea lui Mesia s-au împlinit în însăși Persoana Domnului Iisus Hristos. Când Dreptul Simeon a primit în brațele lui pe Pruncul Iisus, el a simțit bucuria împlinirii făgădu­ințelor făcute de Dumnezeu și a simțit o eliberare interioară duhovnicească și o răsplată a așteptării lui în stare de rugăciune și de preamărire a lui Dumnezeu. Evanghelia după Luca ne arată că Dreptul Simeon a rostit aceste cuvinte, care au devenit în Biserica Ortodoxă cântare la slujba Vecerniei: «Acum liberează pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că au văzut ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor, lumină spre descoperirea neamurilor și slavă poporului Tău Israel» (Luca 2, 29-32)». «Acum liberează» înseamnă că s-a împlinit ceea ce s-a făgăduit și că Dreptul se poate odihni în lumina harului dumnezeiesc, care împlinește cele ce sunt făgăduite de Dumnezeu. Fiind luminat de Duhul Sfânt, Dreptul Simeon a mărturisit că Pruncul Iisus este Mântuitorul lumii când zice: «că au văzut ochii mei mântuirea Ta»”. 

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat, totodată, faptul că sărbătoarea Întâmpinării Pruncului Iisus ne cheamă și pe noi să-L primim pe Mântuitorul în viața noastră: „Sărbătoarea aceasta nu se referă numai la poporul Vechiului Testament și la întâlnirea Dreptului Simeon cu Pruncul Iisus, Mântuitorul Lumii, ci ea este și pentru noi o lumină a vieții creștine, și anume întâmpinarea lui Dumnezeu de către noi. Cineva spunea că Dumnezeu există pretutindeni, dar mai ales este prezent acolo unde este chemat. Locul în care este chemat cel mai intens era templul, cum este biserica. Sfânta Evanghelie ne arată că în templu a fost întâmpinat Pruncul Iisus. Deci, în biserică este locul în care întâmpinăm în modul cel mai solemn și mai sfânt pe Dumnezeu, pe Hristos. Săr­bătoarea Întâmpinării Domnului nostru Iisus Hristos la templul din Ierusalim arată și taina legăturii Legii Vechi, a templului și a prorocilor, cu Biserica lui Hristos sau Biserica plinătății harului. Templul Vechiului Testament era o pregătire pentru a cunoaște taina Bisericii lui Hristos din Noul Testament. Era o arvună a Duhului Sfânt ca pregătire pentru primirea plinătății Duhului Sfânt la Cincizecime, când se va constitui Biserica lui Hristos plină de harul Prea­sfintei Treimi. De aceea, slujba de sfințire a unei biserici ortodoxe începe cu rugăciunea lui Solomon la inaugurarea templului din Ierusalim. (…) În biserică Îl întâmpinăm pe Hristos când ne rugăm Lui și când sărutăm icoana Lui și a Maicii Domnului purtând pe brațele ei pe Pruncul Iisus, când L-a dus la templu, iar apoi L-a primit pe brațele sale Dreptul Simeon, care Îl aștepta de multă vreme. În biserică, noi trăim bucuria Dreptului Simeon când sărutăm icoana lui Hristos, când ascultăm cuvântul Evangheliei Lui, iar apoi în mod deplin Îl întâlnim pe Hristos prin împărtășirea cu Trupul și Sângele Său din Sfântul Potir al Euharistiei”. 

La final, Preafericirea Sa a explicat semnifi­cația aducerii, în zilele noastre, a copilului la biserică după 40 de zile de la naștere. „Și astăzi, în Biserica Ortodoxă, copilul este adus împreună cu mama sa la biserică la 40 de zile de la naștere, iar această venire la biserică înseamnă și îmbisericirea copilului botezat, adică se citește o rugăciune de binecuvântare pentru mamă, iar copilul botezat și miruns este îmbisericit. Prin aceasta, părinții pruncului mulțumesc lui Dumnezeu pentru că au primit copilul ca dar de la Dumnezeu și cer ca pruncul să fie sfințit, deoarece rostul vieții pe pământ este să sfințim viața dăruită nouă de Dumnezeu prin părinți. Dacă pruncul este băiat, el este dus și în Sfântul Altar cu speranța că într-o zi poate deveni slujitor al Altarului. Dacă pruncul este fetiță, aceasta este prezentată în fața sfintelor icoane și este binecuvântată cu speranța că va deveni o sfântă a Bisericii. Cea mai mare demnitate este calitatea de sfânt. Această îmbisericire înseamnă, de fapt, un program pentru toată viața. Sărbătoarea întâmpinării Domnului este și un prilej de a ne aminti că în toată viața noastră suntem chemați, ca și Dreptul Simeon, să întâmpinăm pe Hristos în sufletul nostru și în viața noastră”, a reliefat Patriarhul României.