Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Întreită prăznuire la Mănăstirea Radu Vodă din București

Întreită prăznuire la Mănăstirea Radu Vodă din București

Galerie foto (2) Galerie foto (2) Știri
Un articol de: Diac. Vasile Robert Nechifor - 01 Ianuarie 2025

Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop‑vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, s‑a aflat astăzi, 1 ianuarie, în mijlocul numeroșilor credincioși și pelerini ai Mănăstirii Radu Vodă, care L‑au slăvit pe Mântuitorul, Care a fost tăiat‑împrejur pentru mântuirea noastră, aducând laudă și unuia dintre cei mai mari Părinți ai Bisericii, Sfântul Ierarh Vasile cel Mare. Ierarhul a săvârșit Sfânta Liturghie și slujba de Te Deum, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.

După citirea pasajului evanghelic rânduit din cadrul Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare, Preasfinția Sa a adresat credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură, în care a relatat despre cele trei sărbători celebrate în prima zi a anului civil. Mai întâi, ierarhul a vorbit despre practica și semnificația circumciziei.

„La iudei era obiceiul ca în a opta zi pruncul de parte bărbătească să fie adus la templu sau în sinagogă, unde i se făcea o incizie. Era un semn distinctiv al fiilor lui Israel. Dacă astăzi subiectul poate fi plin de batjocură și chiar de ură, el este un semn vechi al legăturii lui Avraam cu Dumnezeu. (...) Mântuitorul le‑a spus ucenicilor la un moment dat: «N‑am vrut să stric Legea sau prorocii. N‑am venit să stric, ci să împlinesc!» El a adus o altă Lege, care era întru totul superioară Legii Vechi cu toate preceptele ei. Dar El S‑a supus acestor Legi, arătând că de la Tatăl El a venit și El respecta porunca Tatălui.

Biserica prăznuiește această sărbătoare a Tăierii‑împrejur din veacul al 4‑lea sau începutul veacului al 5‑lea, după ce sărbătorile Nașterii Domnului și ale Botezului s‑au separat. În primele veacuri erau împreună, iar apoi Crăciunul a fost stabilit ca zi de sărbătorire în 25 decembrie, iar Botezul, Teofania sau Epifania în ziua de 6 ianuarie. Atunci au stabilit, la opt zile după sărbătoarea Nașterii, și sărbătoarea Tăierii‑împrejur”, a arătat Preasfinția Sa.

De asemenea, Episcopul‑vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor a vorbit și despre grandioasa lucrare misionară, apologetică, pastorală și filantropică a Sfântului Vasile cel Mare, pe care l‑a numit „un om al excelenței”.

„Deși a fost episcop puțin timp, aproape 9 ani, Vasile cel Mare a fost impresionant din toate punctele de vedere. În primul rând, pentru vocația lui, pentru ceea ce a putut oferi un om care a trăit relativ puțin, care a fost foarte bolnav, dar mai ales foarte lovit și încercat. Vorbind despre însușirile lui, Grigorie Teologul enumeră aproape toate virtuțile creștine atât de importante. Într‑o notă de subsol a unei traduceri realizate în urmă cu vreo 30 de ani, traducătorul vorbește despre „excelență” și ne spune că virtutea respectivă are sensul de excelență, adică ceva dus către înălțimea pe care o poate atinge omul și virtutea respectivă la un moment dat. Așa a fost Vasile cel Mare, un om al excelenței. (...) Ni s‑a vorbit din mărturiile Sfântului Grigorie Teologul despre dragostea lui pentru viața contemplativă, despre cercetările și notările pe care le făcea în urma întâlnirii cu pustnicii, despre dorința lui de a alcătui reguli mari și mici, după cum ne este cunoscut, pentru viața monahală, cele mai multe dintre ele în uz până în prezent. De asemenea, ni se vorbește despre dragostea lui față de cei bolnavi”, a spus ierarhul.

Totodată, în legătură cu Anul Nou civil, Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul a subliniat faptul că Biserica prăznuiește Anul Nou bisericesc la 1 septembrie, îndemnând la o permanentă cumpătare și la slăvirea, în toate zilele, a Celui Care a făcut toate, inclusiv timpul.

„Anul Nou este, de fapt, doar o zi. Domnul a pus întru a Sa stăpânire anii, vremurile, istoria întreagă. Ziua de astăzi nu este cu nimic mai mult decât o zi obișnuită, doar că în timpul din urmă această zi a căpătat o strălucire mai mare și decât ziua Învierii, iar pregătirile care se fac arată legătura noastră cu țărâna, mai mare decât cea pe care trebuie s‑o avem cu cerul. Această zi face parte din viața oamenilor, iar unii așteaptă cu bucurie. Biserica, însă, îi îndeamnă pe fiii ei să nu cinstească o astfel de zi mai mult decât marile sărbători creștine, mai mult decât pomenirea sfinților bineplăcuți lui Dumnezeu, al căror exemplu rămâne actual. Dacă le dorim altora ani mulți, să nu uităm că de la Dumnezeu vin toată darea cea bună și tot darul cel desăvârșit. Lui Să‑i cerem ajutorul și în ziua întâi a lunii ianuarie, și în zilele dintâi ale tuturor lunilor”, a afirmat Preasfinția Sa.

După Sfânta Liturghie, ierarhul, înconjurat de soborul de slujitori, a oficiat, după tradiție, slujba de Te Deum la Anul Nou.