Ziua de 15 noiembrie marchează, în Biserica noastră, atât începutul Postului Nașterii Domnului, cât și pomenirea Sfântului Cuvios Paisie de la Neamț. Între lăcașurile care îl au ocrotitor spiritual pe marele stareț isihast se numără și biserica Parohiei „Șerban Vodă” din Protopopiatul Sector 4 Capitală, care și-a sărbătorit hramul de toamnă prin rugăciune. Bogatul program liturgic care a marcat sărbătoarea comunității parohiale a debutat în ajunul zilei de pomenire a sfântului.
Patriarhul României la Mănăstirea „Sfânta Maria”-Urlaţi
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat ieri, 11 noiembrie, în Duminica a 25-a după Rusalii, în mijlocul obştii monahale a Mănăstirii „Sfânta Maria”-Urlaţi, din judeţul Prahova. În cuvântul de învăţătură, Patriarhul României a evidenţiat faptul că samarineanul milostiv din pericopa evanghelică citită în cadrul Sfintei Liturghii reprezintă chipul iubirii lui Hristos în oameni.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că Pilda samarineanului milostiv ne arată patru mari învăţături. „În primul rând, această pildă este o tâlcuire a tainei mântuirii neamului omenesc prin Iisus Hristos, dar şi un îndreptar sau un model pentru viaţa Bisericii şi pentru viaţa fiecărui creştin în parte. În al doilea rând, Evanghelia ne arată că vindecarea rănilor celui căzut între tâlhari, prin ungere cu untdelemn şi turnare de vin pe aceste răni, înseamnă vindecarea oamenilor de bolile păcatului prin Taina Botezului şi Taina Împărtăşirii cu Trupul şi Sângele Domnului nostru Iisus Hristos. În al treilea rând, Evanghelia ne arată că, de fapt, casa de oaspeţi în care se vindecă cei răniţi de toate relele patimilor şi păcatelor este Biserica. În al patrulea rând, Pilda samarineanului milostiv a inspirat întreaga lucrare filantropică sau caritabilă a Bisericii de-a lungul veacurilor”, a reliefat Preafericirea Sa.
În continuare, Patriarhul României a explicat că omul care cobora de la Ierusalim spre Ierihon şi a căzut între tâlhari, fiind bătut, jefuit şi lăsat aproape mort, reprezintă întreaga umanitate care a decăzut din cauza păcatului neascultării protopărinţilor Adam şi Eva şi a păcatelor care derivă din păcatul neascultării de Dumnezeu. „Acela cobora de la Ierusalim spre Ierihon, adică de la viaţă la moarte. Cine sunt tâlharii care au atacat, bătut şi jefuit pe omul care era călător? Tâlharii sunt duhurile rele, sunt diavolii care îi ispitesc pe oameni, îi urăsc şi-i chinuiesc, îi dezbracă de virtuţi, de lucrurile frumoase, de comportamentul frumos şi de gândul frumos. În această stare de decădere găseşte Mântuitorul Iisus Hristos omenirea, atunci când Dumnezeu Tatăl a hotărât să-L trimită pe Fiul Său în lume, pentru a deveni Mântuitorul, Izbăvitorul, Vindecătorul şi Eliberatorul lumii de moarte. Deci, Mântuitorul vine în lume ca samarinean milostiv, nu pentru că a fost chemat, ci pentru că i-a fost milă de neamul omenesc care mergea în decădere spre moarte spirituală”, a spus Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că samarineanul milostiv este pentru noi o pildă sau un exemplu al comportamentului faţă de aproapele. „Evanghelia ne arată că aproapele nostru nu este totdeauna o rudă, ci un om bun, milostiv, indiferent de neam, stare socială, pregătire intelectuală. Omul cu suflet bun, omul milostiv, care este săritor, care are milă de cel suferind, acela este aproapele nostru. Uneori sunt vecini care nu vorbesc de ani de zile. Vecinul nu este aproapele dacă te duşmăneşte. Iar alteori, cineva necunoscut te ajută şi tu nici nu te aşteptai. Uneori te aştepţi să te ajute rudele, dar rudele se fac adesea că nu te mai cunosc. Mulţi părinţi nu mai sunt aproapele pentru copiii lor pentru că i-au abandonat şi au plecat în străinătate. Mulţi copii nu mai sunt aproapele pentru părinţii lor pentru că i-au uitat. Vedem deci că aproapele nu este întotdeauna cel de un neam cu noi, ci cel pe care Dumnezeu îl trimite să ne ajute într-un mod neaşteptat”, a reliefat Patriarhul României.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat că untdelemnul cu care au fost unse rănile omului bătut de tâlhari simbolizează, în Biserică, Sfântul şi Marele Mir, iar vinul simbolizează Sfânta Euharistie. „Deci, avem o prefigurare a Tainei Botezului şi a Tainei Euharistiei în casa de oaspeţi în care ajunge cel rănit, iar aceasta este Biserica. Cei doi dinari pe care i-a dat samarineanul milostiv gazdei ca să îngrijească de cel bolnav reprezintă fie Vechiul şi Noul Testament, fie cele două porunci, iubirea faţă de Dumnezeu şi iubirea faţă de aproapele nostru, care ne ajută să ne vindecăm de boala egoismului”, a subliniat Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a vorbit şi despre viaţa, virtuţile şi minunile Sfântului Mare Mucenic Mina, sărbătorit în fiecare an pe 11 noiembrie.
La final, Patriarhul României i-a oferit protos. Petru Ungureanu, stareţul Mănăstirii „Sfânta Maria”-Urlaţi, Diploma omagială cu medalie dedicate Anului omagial al unității de credință și de neam și Anului comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918, precum şi o cruce de binecuvântare. Pentru mănăstire, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a oferit tămâie naturală din Oman, mai multe cărţi apărute recent la editurile Patriarhiei Române, precum şi calendarul creştin ortodox pentru anul 2019. Credincioşii prezenţi au primit în semn de binecuvântare iconiţe cu chipul Sfântului Mare Mucenic Mina.