Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Pe urmele Sfântului Cuvios Ioan Iacob Hozevitul

Pe urmele Sfântului Cuvios Ioan Iacob Hozevitul

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 10 Noiembrie 2010

În perioada 29 octombrie-5 noiembrie 2010, Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, prin Centrul de pelerinaj ,,Sfânta Parascheva", a organizat pelerinajul "Dor de pustie, dor de cer", în Ţara Sfântă. Pelerinajul s-a desfăşurat cu binecuvântarea şi la iniţiativa Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan şi a marcat împlinirea a 50 de ani de la trecerea la cele veşnice a Sfântului Ioan Iacob de la Neamţ.

Grupul de 450 de pelerini care au călătorit în nouă autocare a fost format din clerici şi credincioşi şi a fost însoţit de Înalt Preasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Dacă în prima parte a pelerinajului a fost vizitată provincia Iudeea, în cea de a doua parte, pelerinii şi-au îndreptat paşii spre provincia Galileea, locul cel mult iubit de Mântuitorul Iisus Hristos. La plecarea în pelerinaj Înalt Preasfinţitul Teofan a binecuvântat participanţii şi a adresat un cuvânt de folos prin care a arătat că "pelerinul este chemat să meargă pe urmele sfinţilor şi să aibă, drept finalitate a călătoriei lui, împărăţia cerurilor. Starea de călugăr sau de persoană căsătorită, statutul de preot sau de mirean, vârsta sau naţionalitatea, poziţia socială sau starea materială nu sunt importante în calea de parcurs a creştinului. Este aceeaşi călătorie, eventual pe drumuri diferite, dar destinaţia este aceeaşi - Dumnezeu. Din neamul românesc, de pe pământ românesc, au răsărit flori curate ale sfinţeniei care au călăuzit pe ortodocşii români în călătoria lor către Dumnezeu. Cel mai apropiat chip al sfinţeniei din timpul nostru şi de la noi este Sfântul Ioan Iacob de la Neamţ. A trăit în Moldova şi în Ţara Sfântă. A fost un om însetat după Dumnezeu, înfometat după împărăţia cerurilor", a reliefat IPS Părinte Mitropolit în mesajul de binecuvântare.

Rugăciune cu lacrimi de bucurie

În timpul pelerinajului, mergând pe urmele lui Hristos, am simţit cu toţii cât de mult a iubit Dumnezeu lumea şi am înţeles că trebuie să devenim, asemenea vameşului Zaheu, mai buni, mai curaţi, mai drepţi. Ajunşi în Betleemul Iudeii ne-am plecat şi noi genunchii, asemenea magilor şi păstorilor, în faţă ieslei sărăcăcioase în care a ales să Se nască cu trup Cel născut din veşnicie. A doua zi am petrecut-o în Ierusalim, oraşul Învierii lui Hristos, şi după ce ne-am făcut şi noi părtaşi patimilor lui Hristos, pe drumul Crucii, am ajuns în faţa Sfântului Mormânt, pe care l-am aflat gol, ca adeverire a Învierii Lui. Semne ale prezenţei lui Hristos le-am găsit şi în Ghetsimani, pe Muntele Sion sau pe Muntele Măslinilor, iar la mormântul Preacuratei Fecioare Maria din Ghetsimani am constatat şi noi, cu Apostolul Toma, că mormântul este gol, semn că Fiul ei i-a ridicat trupul adormit la cer. Ziua de 1 noiembrie, a treia a pelerinajului nostru, a fost una cu totul deosebită pentru că am mers pe urmele Sfântului Cuvios Ioan Iacob, la Hozeva. Am rostit Acatistul Sfântului Ioan Iacob, ne-am închinat la cinstitele lui moaşte şi ne-am rugat împreună la căpătâiul lui pentru cei rămaşi acasă. La moaştele Sfântului Ioan Iacob am văzut lacrimi în ochii pelerinilor, am văzut zâmbetul bucuriei smerite pe chipurile lor, şi acest lucru ne-a bucurat.

Sfânta Liturghie la Mormântul Domnului

După vizitarea Mănăstirii Hozeva pelerinii din Moldova au urcat pe Muntele Ispitirii, la Mănăstirea din Qarantania, de unde au putut admira Valea Ierihonului pe care odinioară diavolul a arătat-o ca ispitire Mântuitorului Hristos. În după-amiaza zilei de 1 noiembrie, delegaţia Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, condusă de Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan, a fost primită de Sanctitatea Sa Teofil al III-lea, Patriarhul Ierusalimului şi al întregii Palestine. Întâlnirea a marcat sosirea grupului de pelerini de la Iaşi. Am cerut binecuvântare de la patriarhul locului ca în noaptea de 1 spre 2 noiembrie să ne putem afla cu toţii într-o suflare de rugăciune la Sfântul Mormânt. Astfel, în seara zilei de 1 spre 2 noiembrie, cei 450 de români şi-au îndreptat smerit paşii spre vechea cetate a Ierusalimului pentru a participa la slujba Sfintei Liturghii, săvârşită de Înalt Preasfinţitul Părinte Mitropolit Teofan şi de Înalt Preasfinţitul Părinte Arhiepiscop Metodios, Arhiepiscopul Taborului şi Exarh al Sfântului Mormânt, în calitate de reprezentant al Patriarhiei de Ierusalim, alături de un sobor de preoţi şi diaconi. Atât rotonda Sfântului Mormânt, cât şi Biserica Învierii au fost pline de credincioşi români. La finalul slujbei, Înalt Preasfinţitul Părinte Mitropolit Teofan a binecuvântat grupurile de pelerini care au mai rămas timp de jumătate de oră în piaţa din faţa bisericii Sfântului Mormânt pentru a intona cântări religioase.

În Galileea, pe urmele Mântuitorului

La biserica ortodoxă de pe Muntele Tabor Părintele Mitropolit Teofan a vorbit pelerinilor despre sensurile dogmatice şi spirituale ale sărbătorii Schimbării la Faţă a Mântuitorului Iisus Hristos. Mai apoi pelerinii, însoţiţi de ierarhul lor, au vizitat oraşul Nazaret. În biserica greacă ortodoxă Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a oficiat slujba Acatistului Bunei Vestiri, după care am mers către satul Cana Galileei, locul în care Hristos Şi-a arătat dumnezeirea Sa pentru prima dată. Pelerinii s-au putut reculege de asemenea şi la sfintele locuri de pe malurile Mării Galileei, unde Mântuitorul a săvârşit cele mai multe dintre minunile Sale.

Am trăit zile de aleasă bucurie duhovnicească în Ţara Sfântă, urmând lui Dumnezeu şi sfinţilor Săi. Mulţumim Mântuitorului Hristos pentru că ne-a învrednicit să fim în acest pelerinaj pe sfintele Sale urme şi mulţumim Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan pentru că ne-a însoţit cu prezenţa şi cu rugăciunea în această perioadă. Dumnezeu să ne binecuvinteze pe toţi.