În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Pictorii bisericeşti, misionari ai bucuriei Învierii
Peste 300 de specialişti în arta bisericească din întreaga ţară au participat ieri, 12 mai, în Capitală, la prima zi a Conferinţei naţionale „Unitate dogmatică și specific național în pictura bisericească” organizată de Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române în Aula „Teoctist Patriarhul” din Palatul Patriarhiei. Întrunirea a fost deschisă de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, preşedintele Comisiei de pictură bisericească a Patriarhiei Române, care a rostit cuvântul intitulat „Continuitate şi noutate în arta religioasă”, subiect care a reprezentat tema celei de-a IV-a ediţii a conferinţei naţionale. De asemenea, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a explicat că pictorii au menirea să transmită arta adevărată care dăruieşte bucurie curată, şi anume arta bisericească sau sacră, care are vocaţia transmiterii bucuriei Învierii lui Hristos. De aceea, pictorii, în calitate de misionari sau vestitori ai bucuriei Învierii lui Hristos prin reprezentarea dimensiunii pascale în fresce şi icoane, se detaşează de arta religioasă în general, marcată de dolorism.
Ca şi la ediţiile precedente, au avut loc mai multe sesiuni de comunicări şi dezbateri dedicate temei „Continuitate şi noutate în arta religioasă”, iar participanţi au fost pictori şi restauratori bisericeşti, stagiari, ucenici, studenţi de la facultăţile de „Artă sacră” şi de la universităţile de arte din ţară.
Înainte de debutul primei sesiuni de comunicări, a avut loc vernisajul expoziţiei „Continuitate şi noutate în arta religioasă”, în cadrul căreia pictori şi restauratori bisericeşti au prezentat pe simeze postere cu lucrările realizate în şantierele de pictură din întreaga ţară. Este prima expoziţie cu imagini de la şantierele desfăşurate sub coordonarea Comisiei de pictură bisericească a Patriarhiei Române, a explicat curatorul expoziţiei, pr. Florin Șerbănescu, consilier patriarhal la Sectorul cultură şi patrimoniu religios. Expoziția are rolul de a evidenţia importanţa artei bisericeşti în spaţiul contemporan şi de a prezenta într-un dialog stilistic lucrări de bună calitate realizate în ultimii ani.
După vernisaj, au fost lansate şi două volume. Primul volum este „Pro Patrimonio. Studii de artă veche românească”, o culegere de articole şi studii pe care istoricul de artă prof. Victor Simion, consilier consultant al Patriarhiei Române, le-a publicat într-un interval de 35 de ani în diferite reviste laice. „Acesta este un prim volum care se referă la arta veche românească, la consideraţii despre o serie de aspecte artistice din Ţara Românească, Moldova şi Transilvania cu speranţa că pot să fie considerate ca nişte contribuţii. A fost dorinţa de a reda către Biserică cele mai multe articole şi studii despre tezaurele Bisericii pe care le-am publicat cu dificultate în revistele laice”, a explicat prof. Victor Simion.
Al doilea volum este „Dicționarul de conservare-restaurare a patrimoniului bisericesc”, realizat de pr. Viorel Barbu, Diana Barbu şi Gabriela Ştefăniţă, coordonatoarea lucrării. Această lucrare, a precizat Diana Barbu, secretar tehnic la Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române, are scopul de a oferi un limbaj comun specialiştilor în arta bisericească, din cauza existenţei unor lacune pe piaţa materialelor de specialitate şi a numeroaselor sensuri pentru acelaşi termen de specialitate.
Conferinţa „Unitate dogmatică și specific național în pictura bisericească” se încheie astăzi, 13 mai.