Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Praznicul Botezului Domnului în Arad şi Caransebeş

Praznicul Botezului Domnului în Arad şi Caransebeş

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Vasile Pop - 09 Ianuarie 2012

Pe întreg cuprinsul Mitropoliei Banatului, praznicul Botezului Domnului nostru Iisus Hristos în râul Iordan a reprezentat un moment de aleasă bucurie duhovnicească şi înălţare sufletească. Mulţime de credincioşi şi-au îndreptat paşii spre sfintele lăcaşuri pentru a participa la Sfânta Liturghie şi la slujba de Sfinţire Mare a Apei oficiate de episcopii eparhiilor lor.

La sărbătoarea Botezului Domnului, Înalt Preasfinţitul Părinte dr. Timotei, Arhiepiscop al Aradului, a oficiat Sfânta Liturghie şi Sfinţirea Mare a Apei la Catedrala "Sfânta Treime" din Arad, în fruntea unui sobor de preoţi şi diaconi, în prezenţa a sute de credincioşi. În cuvântul de învăţătură, temeluit pe textul Sfintei Evanghelii şi pe cel al Apostolului sărbătorii, Înalt Preasfinţia Sa a pus în lumină legătura între praznicul Botezului Domnului, Agheasma Mare, sfinţirea apelor şi a firii înconjurătoare; simbolismul apei în istoria biblică şi totodată în realitatea vieţii. Referindu-se la rânduiala slujbelor din ziua de Bobotează, în mod special la slujba Sfinţirii celei Mari a Apei, a arătat că aceasta cuprinde citiri sfinte din Vechiul Testament, prefigurând apa sfinţită, citiri din Noul Testament, prelucrate în rugăciuni înălţătoare dintre cele mai frumoase ale Bisericii, îngemănate Sfintei Liturghii, prin gândurile pe care ni le aduc în suflet şi prin implorarea ajutorului divin pentru sfinţirea noastră şi prin recapitularea a tot ceea ce a făcut Dumnezeu pentru lume prin creaţia Sa şi mai ales prin apă. În continuare, chiriarhul a vorbit despre consacrarea anului 2012 Tainei Sfântului Maslu şi îngrijirii bolnavilor: "Conducerea Bisericii noastre ne pune înainte pentru întregul an Taina Sfântului Maslu, pe care noi o săvârşim adesea spre ungerea ca fii ai lui Dumnezeu, spre vindecare şi spre înălţare". În încheiere, IPS Timotei a adresat credincioşilor prezenţi în număr impresionant părinteşti binecuvântări şi doriri de propăşire materială şi spirituală. Credincioşii s-au îndreptat spre casele lor după ce au luat Agheasmă Mare din vasele anume rânduite în jurul Catedralei arhiepiscopale.

Boboteaza, cinstită la Catedrala episcopală din Caransebeş

La praznicul Botezului Domnului, Preasfinţitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeşului, a săvârşit, în Catedrala episcopală cu hramurile "Învierea Domnului" şi "Sfântul Prooroc Ilie Tezviteanul" din Caransebeş, Sfânta Liturghie, fiind înconjurat de un numeros sobor de preoţi şi diaconi. În cadrul Sfintei Liturghii, potrivit rânduielii bisericeşti, a fost oficiată slujba Sfinţirii celei Mari a Apei, sau Agheasma Mare, cum mai este cunoscută în popor. Această slujbă de Sfinţire a Apei se face de două ori pe an, în ajunul praznicului Botezului Domnului şi în ziua praznicului Botezului Domnului. Este o slujbă specială care este inclusă la finalul Sfintei Liturghii. Agheasma Mare poate fi consumată de credincioşi dimineaţa înainte de mâncare, până în ziua Odovaniei Praznicului Botezului Domnului, la data de 14 ianuarie. În cuvântul său de învăţătură chiriarhul a precizat: "Bunul Dumnezeu ne-a ajutat să fim împreună şi la acest praznic luminat, la praznicul Botezului Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Din nou Fiul lui Dumnezeu se smereşte, Dumnezeul Slavei se goleşte de Slava dumnezeirii Sale pentru noi şi pentru a noastră mântuire. L-am văzut, la praznicul ce a trecut, prunc născut în peşteră şi culcat în iesle, L-am văzut că nu S-a ferit şi nu S-a scârbit de tăierea împrejur şi iată, acum Îl vedem pe Iisus Hristos Dumnezeu-Omul la plinătatea vârstei smerindu-se iarăşi şi iarăşi şi pogorându-se în Iordan ca să primească botezul pocăinţei, nu spre iertarea păcatelor Lui, pentru că Fiul lui Dumnezeu păcat nu are, ci S-a făcut om asemenea nouă afară de păcat asumându-şi păcatele întregii omeniri. Botezul Mântuitorului înseamnă curăţirea întregului neam omenesc de păcatele săvârşite. Înainte de jertfa supremă pe crucea Golgotei, când Fiul lui Dumnezeu spală păcatele omenirii cu scump sângele Său, jertfindu-se pentru noi şi pentru a noastră mântuire, împăcând astfel, prin moartea Sa de pe cruce, cerul cu pământul, împăcându-l pe om cu Dumnezeu. Înainte de Golgota, iată, Îl vedem la începutul activităţii Sale publice pe Iisus Hristos Dumnezeu-Omul asumându-şi păcatele întregii omeniri şi pogorându-se în repejunile Iordanului şi rugându-l pe Ioan Botezătorul să lase toate celelalte şi să accepte să-L boteze şi pe El, pentru că El este Fiul lui Dumnezeu care pentru noi S-a făcut Fiu al Omului, astfel încât păcatele oamenilor să fie curăţite şi iertate, mai întâi în apele Iordanului şi apoi iertate prin jertfa de pe crucea Golgotei". La slujbă au participat tineri şi copii, autorităţi locale, precum şi sute de credincioşi, Catedrala episcopală cu hramurile "Învierea Domnului" şi "Sfântul Prooroc Ilie Tezviteanul" din Caransebeş dovedindu-se a fi şi în acest an neîncăpătoare. "Cu prilejul praznicului Botezului Domnului, şi anul acesta Catedrala episcopală din Caransebeş a fost plină de credincioşi care s-au împărtăşit din cuvântul lui Dumnezeu prin participarea la Sfânta Liturghie. Totodată, potrivit rânduielii bisericeşti, credincioşii prezenţi astăzi în sfânta biserică au dus la casele lor Agheasma Mare, adică apa sfinţită în cadrul Sfintei Liturghii. Ca şi în anii precedenţi, slujitorii Catedralei episcopale s-au îngrijit ca toţi credincioşii să ducă la casele lor apă sfinţită, Ageasmă Mare, pentru a fi tuturor spre binecuvântarea caselor şi spre curăţire sufletească şi trupească", ne-a precizat părintele arhimandrit Constantin Timiş, exarhul mănăstirilor Episcopiei Caransebeşului. La finalul Sfintei Liturghii, credincioşii au primit, din partea slujitorilor, anaforă, iconiţe cu praznicul Botezului Domnului, precum şi Agheasma Mare, pentru curăţirea sufletească şi trupească.

Sărbătoare în Episcopia Devei şi Hunedoarei

De praznicul Botezului Domnului nostru Iisus Hristos, Preasfinţitul Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei, a slujit Sfânta Liturghie şi slujba de Sfinţire Mare a Apei în biserica eroilor cu hramul "Toţi Sfinţii" din oraşul Hunedoara, Protopopiatul Deva. În cuvântul de învăţătură adresat cu acest prilej credincioşilor prezenţi, ierarhul a arătat că evenimentul arătării lui Dumnezeu-Treime la botezul Mântuitorului se repetă real, dar în chip simbolic, la botezul fiecărui om, botezul fiind baia cea dumnezeiască prin care cel botezat este locuit de Dumnezeu-Treime; fiecare om botezat este locaş al Sfintei Treimi cu menirea de a face arătată iubirea Sfintei Treimi primită în Taina Botezului.