Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Proiectul „Alege şcoala!“ la final

Proiectul „Alege şcoala!“ la final

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Ioan Bușagă - 23 Iulie 2013
Ieri, 23 iulie, s-a desfăşurat la Palatul Patriarhiei, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul", festivitatea de închidere la nivel naţional a proiectului „Alege şcoala!". Acest proiect a fost derulat timp de aproape 4 ani de Patriarhia Română, prin Sectorul teologic-educaţional, în parteneriat cu Fundaţia World Vision România, pentru a preveni şi combate fenomenul de părăsire timpurie a şcolii. La eveniment au participat Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, reprezentanţi ai  Ministerului Educaţiei şi ai Organismului Intermediar POSDRU, membri ai Permanenţei Consiliului Naţional Bisericesc şi ai Permanenţei Consiliului eparhial al Arhiepiscopiei Bucureştilor, reprezentanţi World Vision România, inspectorii eparhiali pentru cateheză din cele 19 eparhii implicate în proiect, preoţi şi profesori participanţi la activităţile proiectului din Bucureşti şi din ţară.
 
Proiectul naţional „Alege şcoala!“ a avut drept scop general reducerea abandonului şcolar şi a delincvenţei juvenile, prin dezvoltarea unor soluţii alternative de tip „Şcoala de duminică“. În acest sens, timp de 70 de luni au fost desfăşurate numeroase activităţi, precum sesiuni de formare pentru preoţi şi profesori de religie care lucrează cu copii în cadrul orelor de cateheză, concursuri pe teme religioase pentru copii şi tabere de creaţie creştină. Au fost implicaţi 3.206 preoţi şi profesori de religie şi peste 35.000 de copii. 
 
Evenimentul de ieri a fost deschis de către Preasfinţitul Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, care a prezentat succint etapele desfăşurării proiectului şi importanţa acestuia, dar şi faptul că tinerii participanţi la taberele de creaţie au fost monitorizaţi de către specialişti din domeniul psihologiei şi al ştiinţelor sociale, iar rezultatele acestor studii vor fi deosebit de utile atât pentru Biserică, cât şi pentru stat. A avut loc vizionarea filmului „Alege şcoala!“, realizat de Trinitas TV, în care s-au prezentat activităţile derulate pe parcursul celor 70 de luni. 
 
Pr. dr. Constantin Naclad, inspector patriarhal şi managerul proiectului „Alege şcoala!“, a vorbit despre obiectivele, rezultatele, grupul-ţintă şi indicatorii proiectului, adăugând că proiectul „Alege şcoala!“ s-a desfăşurat în două etape distincte şi a venit pe fondul existenţei programului naţional „Hristos împărtăşit copiilor!“, iniţiat de Fundaţia World Vision România, în parteneriat cu Biserica Ortodoxă Română, iar apoi derulat de Patriarhia Română. „În contextul socio-economic actual, proiectul «Alege şcoala!» este extrem de bine-venit dacă ţinem cont de faptul că în România ultimilor ani fenomenul de părăsire timpurie a şcolii tinde să se amplifice. El este favorizat de accentuarea sărăciei în zonele rurale, de lipsa pe perioade extinse a părinţilor plecaţi la muncă în străinătate, ceea ce scade foarte mult coeziunea familiei, dar mai ales de lipsa unui sistem de valori sănătos care să contribuie decisiv la cultivarea motivaţiei de a frecventa şcoala. Biserica Ortodoxă, prin valorile spirituale pe care le promovează, este un factor care nu poate lipsi din actul educativ şi filantropic şi poate întări motivaţia educaţională într-un mod în care alte instituţii nu o fac. Tezaurul axiologic creştin dăruit copiilor şi tinerilor prin actul catehetic nu oferă doar o edificare teologică şi duhovnicească, ci poate contribui decisiv şi la iniţierea şi cultivarea motivaţiei educaţionale, şi la conturarea profilului psihosocial al copiilor“, a subliniat pr. dr. Constantin Naclad. 
 
Totodată, părintele inspector patriarhal a arătat că rezultatele obţinute vor reprezenta un sprijin substanţial şi necesar celor sinceri şi serioşi implicaţi în prevenirea abandonului şcolar şi implicit în identificarea unor soluţii eficiente şi imediate pentru reducerea acestuia. 
 
„Rezultatele se constituie într-un puternic argument în favoarea unei împreună-lucrări între Biserică şi comunitatea ştiinţifică, concretizat într-un tandem funcţional, viabil şi realist, preot-psihopedagog. De altfel, această iniţiativă s-a concretizat în protocolul de colaborare dintre Patriarhia Română, Fundaţia World Vision România şi Universitatea „Babeş Bolyai“ din Cluj, prin Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, elaborat şi datorat participării depline a profesorului univ. dr. Adrian Opre, de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, care, împreună cu o echipă de studenţi, masteranzi şi doctoranzi s-a implicat în monitorizarea şi evaluarea psihologică a aproape 10.000 de copii participanţi în cadrul taberelor de creaţie «Licăr de lumină». Nu există bucurie mai mare decât să faci un copil fericit atunci când este privat de dragoste, de posibilităţi materiale şi prietenie. Am descoperit copii cu poveşti de viaţă incredibile, care nu au mai fost niciodată cu autobuzul, nu au mai văzut blocuri sau au tresărit de bucurie la atingerea unei cărţi şi crearea unei icoane. Toate acestea şi încă multe altele, nespuse poate îndeajuns, dar simţite şi trăite cu Dumnezeu în suflet, ne-au încurajat şi ne-au dat puterea şi voinţa de a merge mai departe şi de a continua cu noi proiecte de tipul «Alege şcoala!»“, a mai spus pr. dr. Constantin Naclad.
 
Directorul executiv al Fundaţiei World Vision România, Cătălin Andrew Popa, a precizat că proiectul „Alege şcoala!“ a fost un efort colosal şi, citându-l pe Socrate, care a spus că educaţia este îmblânzirea unei flăcări, şi nu umplerea unui vas, a adăugat că educatorii trebuie să fie priviţi ca nişte îmblânzitori de flăcări, o slujbă foarte periculoasă, dar plină de satisfacţii. „Noi suntem aici să sărbătorim nu un proiect, nu un succes, ci o determinare de a face o diferenţă în viaţa unor copii pentru care până mai recent potenţialul viitorului lor era destul de redus, mulţi dintre ei necunoscând lumea în afara spaţiului lor, sau care nu ştiau ce înseamnă să călătorească cu trenul sau cu autobuzul şi pentru care şcoala nu însemna mare atracţie. Flacăra interesului lor există! Sunt curioşi, dornici să înveţe, dar au nevoie de ajutor, de îndrumare şi de un model demn de urmat. Prin prevenirea şi combaterea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii şi a delincvenţei juvenile, proiectul «Alege şcoala!» contribuie la bunăstarea întregii ţări prin dezvoltarea unei societăţi care nu lasă pe nimeni în urmă. Precum Mântuitorul ne-a învăţat prin pilda bunului samaritean, noi nu putem să lăsăm în urmă generaţii de copii doar pentru că s-au născut într-o familie săracă, într-un mediu rural sau defavorizat, cu o dizabilitate sau pentru că au fost abandonaţi fizic sau emoţional de familia lor. În noi toţi ei îşi pot găsi o stabilitate şi un echilibru de care au nevoie pentru a nu perpetua anumite obiceiuri distructive. «Alege şcoala!» este un proiect model pentru că ne arată ce se poate face atunci când Biserica, societatea civilă şi statul vin împreună să lucreze pentru bunăstarea copilului. Nici unul dintre noi nu poate schimba o societate, dar împreună putem schimba binele întregii naţiuni“, a explicat directorul executiv al Fundaţiei World Vision România, Cătălin Andrew Popa. 
 
Invitat la festivitatea de închidere a acestui proiect, ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie, a făcut o prezentare statistică cu privire la dimensiunea dezastrului sistemului educaţional de astăzi, dar şi a dezastrului potenţial dacă nu se acţionează cu hotărâre cât mai curând, mai ales că România se află pe un loc neonorant la nivelul Uniunii Europene în ceea ce priveşte părăsirea timpurie a şcolii. „Proiectul acesta intră în categoria de proiecte care încearcă să rezolve cel puţin parţial problema părăsirii timpurii a şcolii. Ştiam despre proiect, pentru că am avut plăcerea să vorbim despre el încă din ianuarie, dar am vorbit destul de general, nu am vorbit despre cifre şi pentru că am văzut că timp de 70 de luni peste 35.000 de copii au fost implicaţi, acest proiect este superstrategic, nu strategic. Ei fac parte din primul val, pentru că la rândul lor vor cataliza reacţii în comunităţile din care au venit. Ei vor vorbi despre importanţa şcolii colegilor lor, ca să nu mai vorbim de profesorii formaţi aici. Ar fi interesant peste un an, doi sau trei să vă reîntâlniţi şi să reanalizaţi adevăratul impact al acestor două proiecte. Nu pot decât să mă bucur şi să mă înclin“, a subliniat ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie. 
 
„Dintre proiectele care sunt în acest moment finanţate din Axa 2, care vizează măsuri de sprijin pentru reducerea abandonului şcolar timpuriu, aproape 180 milioane de euro, putem spune astăzi, la finalizarea celor aproximativ 80 de proiecte, că au fost beneficiari aproximativ 54.000 de elevi şi 6.000 de persoane adulte. Vă las pe dumneavoastră să trageţi concluziile şi să vă încadraţi proiectul în cele 54.000 de persoane (n.r.: numărul total al beneficiarilor celor 80 de proiecte). Deci, într-un singur proiect aţi reuşit să atingeţi mai mult de jumătate din ţintele asumate de România pentru această perioadă de programare“, a spus Ella Ştefan, directorul general al Organismului Intermediar POSDRU, Ministerul Educaţiei Naţionale.
 
La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mulţumit lui Dumnezeu pentru această experienţă binecuvântată şi a evidenţiat intensificarea coresponsabilităţii şi conlucrării pentru formarea şi demnitatea tinerilor, întrucât, precum spunea Sfântul Isaac Sirul, este timpul în care trebuie să se tacă, iar faptele să vorbească. De asemenea, Preafericirea Sa a arătat că educaţia nu este numai o formare intelectuală pentru a găsi un loc de muncă sau pentru a fi competitiv, ci este vorba de umanizarea omului. „A fost o lucrare bună, binecuvântată de Dumnezeu, pentru care mulţumim Lui şi tuturor celor care s-au ostenit ca acest proiect să se realizeze, dar să nu considerăm că acest succes este altceva decât un început. Sfântul Grigorie de Nyssa spune că viaţa creştină este mereu un început din începuturi care nu au niciodată sfârşit. Aceasta este teoria duhovnicească a epectazei, a progresului continuu, dar care arată şi smerenia omului, de a nu se considera desăvârşit şi care caută întotdeauna să îmbunătăţească şi să completeze lucrarea sa cu ajutorul lui Dumnezeu“, a arătat Întâistătătorul Bisericii noastre.
 
Festivitatea s-a încheiat cu acordarea de distincţii unor preoţi care s-au remarcat în derularea proiectului nu numai în eparhiile lor, ci şi la nivel naţional. Drept mulţumire pentru şansa oferită, copiii participanţi în cadrul proiectului şi taberelor de creaţie au realizat icoane pe sticlă şi lemn ce au fost dăruite Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, Preasfinţitului Varlaam Ploieşteanul, reprezentanţilor instituţiilor menţionate şi persoanelor care au contribuit la buna desfăşurare a proiectului naţional „Alege şcoala!“.