Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Tabără de creaţie în Episcopia Caransebeşului

Tabără de creaţie în Episcopia Caransebeşului

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Nichifor Tănase - 19 August 2011

La iniţiativa Preasfinţitului Lucian, Episcopia Caransebeşului, în colaborare cu Direcţia de Tineret şi Sport Caraş-Severin, s-a organizat în localitatea Râul Alb, în apropierea lacului Secu, tabăra de copii şi tineri pentru valorificarea tradiţiilor populare de olărit şi pictură pe sticlă.

Din partea Direcţiei de Tineret şi Sport s-au implicat în organizarea evenimentului director Liliana Dacica şi inspector Daniela Lupşan, iar din partea Episcopiei Caransebeşului şi-au adus aportul în constituirea atelierelor iconografice părintele consilier cultural Daniel Alic şi părintele inspector Nichifor Tănase.

Tabăra de pictură şi olărit reprezintă un început al colaborării dintre cele două instituţii pe tărâmul cultural-spiritual în spaţiul binecuvântat de Dumnezeu al Banatului de munte. Cultivarea sensibilităţii artistice în tradiţiile populare bănăţene printre copii şi tineri constituie un scop al Direcţiei Judeţene care coincide cu intenţia eparhiei de a dezvolta proiecte catehetice cu copii şi tineri, prin Biroul de catehizare, în cadrul colaborărilor parteneriale cu instituţii locale abilitate în domeniu.

Astfel, 80 de copii din Reşiţa, Bucureşti, Prahova şi Brăilă au avut ocazia să experimenteze şi chiar să deprindă tehnica picturii icoanelor pe sticlă de origine sau influenţă bănăţeană, sub atenta îndrumare a artistului plastic reşiţean şi iconograf, inginerul Tomi Radcu. Maestrul este recunoscut pentru colaborarea cu Episcopia Caransebeşului, prin implicarea în crearea, în ultimii doi ani, a unor ateliere de pictură de icoane pe sticlă în centrele catehetice ale parohiilor reşiţene. În urma acestei colaborări, au fost organizate vernisaje în sălile expoziţionale ale Muzeului Banatului Montan şi Direcţiei Judeţene de Cultură, Culte şi Patrimoniu Caraş-Severin.

La această tabără de creaţie, tehnica olăritului a fost împărtăşită copiilor de meşterul popular din localitatea Biniş, Ionică Stepan. Cei doi artişti, Tomi Radcu şi Ionică Stepan, au organizat expoziţii în ţară şi străinătate, fiind recunoscuţi la nivel internaţional. Printre lectorii taberei s-a numărat şi tânărul Alex Bivolariu, elev al Seminarului teologic din Caransebeş, câştigătorul de anul acesta al locului întâi, etapa eparhială, la Concursul catehetic naţional "Copilul în Familie", secţiunea artistică.

Atelierele de pictură a icoanelor pe sticlă au fost privite cu real interes, la alcătuirea unor lucrări specifice participând chiar şi lectorii sau însoţitorii de grup. Informaţii avizate despre teologia icoanei au fost furnizate participanţilor de maica Eufimia, coordonatoarea unui centru monahal de pictură a icoanelor, şi de părintele duhovnic Ioan Petrică, ambii de la Mănăstirea "Sfântul Prooroc Ilie" din Bocşa Vasiova.

Jocul cu culoarea vie pe modelul sfânt, aşezat tăcut în imobilitatea prezenţei energetice pe lumina sclipitoare a geamului, a reprezentat poate prima întâlnire, intimă, dintre sufletul curat al micilor iconari cu transparenţa bucuriei divine prin această fereastră deschisă spre Dumnezeu, pe care o reprezintă icoana. Tot aşa, lutul umed alunecând în mişcarea circulară a roţii olarului printre degetele micuţilor fascinaţi de bucata fără formă de pământ, care capătă formele cele mai neaşteptate în actul creator al meşterului, a putut semnifica înţelepciunea poporului nostru care a înţeles cum, sub mâna proniatoare a lui Dumnezeu, putem căpăta, fiecare în parte, forma dorită de Meşterul meşterilor în care El îşi va aşeza sângele iubirii jertfelnice.

Am putea spune că dacă în arta olăritului întâlnim vocaţia creaţională a omului, în pictura icoanelor pe sticlă avem prezent aspectul eshatologic al îndumnezeirii. Lutul rece ce prinde "chip" prin apa modelatoare a olarului şi lumina culorii care aduce "asemănarea" cu modelul originar dumnezeiesc prin pensula pictorului au fost laitmotivul spiritual al taberei de creaţie de anul acesta din localitatea Râul Alb.