Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Valoarea simbolului în teologia siriană

Valoarea simbolului în teologia siriană

Un articol de: Pr. Ioniță Apostolache - 14 Noiembrie 2012

Relaţia dintre Hristos şi om în tradiţia creştinismului sirian din primele veacuri este marcată îndeosebi de proeminenţa simbolismului dezvoltat în operele lui Afraate şi Efrem Sirul. Este perioada în care gândirea şi modul de abordare al Părinţilor sirieni se situează departe de orice influenţă elenizatoare, încadrându-se într-o tradiţie semitică cu totul autentică, plină de înţelesuri şi idei hristologico-mistice. Modalitatea de exprimare a fost una cu totul specială, marşând pentru prima dată pe mesajul plin de simboluri al poeziei, ca "vehicul prim pentru teologie". Pionierul acestei abordări a fost Sfântul Efrem Sirul, stilul său fiind definit de "o formă literară prin care, în mod firesc, nu se limitează adevărul de credinţă în formule sau definiţii dogmatice, ci se oferă, în esenţă, o viziune teologică dinamică, îndemnând continuu cititorul să pătrundă cu mintea dincolo de forma exterioară a cuvintelor spre adevăratul lor înţeles". El este fără îndoială "cel mai mare maestru al poeziei creştine de limbă siriacă". Mai întâi de toate a fost un aprig apărător al învăţăturii ortodoxe împotriva ereticilor arieni, care nesocoteau dumnezeirea Fiului şi deofiinţimea Sa cu Tatăl. În acest sens, a demonstrat, alături de Afraate, că Întruparea Mântuitorului Hristos este o taină care depăşeşte cu mult puterea de înţelegere a oricărei minţi omeneşti. Dincolo de aceasta, cei doi (Afraate şi Efrem) arată că Domnul a venit în lume, îmbrăcându-Se cu firea noastră pentru ca noi, prin credinţă şi iubire, să ne îmbrăcăm în El prin Botez. Astfel, abordarea Sfântului Efrem devine, în contextul disputelor antiariene, una cu totul aparte, "o extinsă meditaţie în versuri şi cântec, alcătuită într-un stil cu totul contemplativ, preferat cu precădere de creştinii vorbitori de limbă semită". Acest element, "încărcat cu simboluri, tipuri, antetipuri şi imagini", constituie fără îndoială principiul de diferenţiere între scriitorii sirieni şi teologii elenofili.