La opt ani de la trecerea la Domnul a vrednicului de pomenire Arhiepiscop Justinian Chira, cel care a păstorit Eparhia Maramureșului și Sătmarului mai bine de un sfert de secol (1990‑2016), miercuri, 30 octombrie,
Veșmânt de har pentru biserica Parohiei Brâncuși din Capitală
În Duminica a 19-a după Rusalii, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a sfințit biserica Parohiei „Acoperământul Maicii Domnului” și „Sfântul Ioan Rusul”-Brâncuși din Protoieria Sector 6 Capitală. Slujba de târnosire a fost precedată de săvârșirea Sfintei Liturghii de către Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, la finalul căreia Patriarhul României a rostit un cuvânt de învățătură și a oferit distincții ostenitorilor și binefăcătorilor care s-au implicat în zidirea acestei biserici.
În dimineața zilei de duminică, 3 octombrie 2021, comunitatea Parohiei „Acoperământul Maicii Domnului” și „Sfântul Ioan Rusul” din cartierul Constantin Brâncuși al Capitalei, împreună cu credincioși sosiți din parohii învecinate, au trăit însemnate momente de binecuvântare și bucurie duhovnicească. După mai bine de 12 ani în care lăcașul de rugăciune a fost zidit și înfrumusețat cu pictură, biserica a primit veșmântul harului.
Sărbătoarea comunității a început în ajun, când a fost săvârșită slujba Privegherii. A doua zi, credincioșii au participat mai întâi la Sfânta Liturghie săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul la un Altar de vară amenajat în apropierea bisericii. Din soborul de slujitori au făcut parte: părintele Ștefan Buchiu, vicar eparhial onorific al Arhiepiscopiei Bucureștilor; părintele Aurel Mihai, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Bucureștilor; părintele Nicușor Beldiman, consilier patriarhal coordonator; părintele Dumitru Ștefănescu, consilier eparhial administrativ; protos. Joachim Bejenariu, consilier eparhial, precum și alți preoți și diaconi.
„Mântuitorul Iisus Hristos îi întrece pe toți legiuitorii lumii”
La finalul Sfintei Liturghii, Patriarhul României a rostit un cuvânt de învățătură în care a tâlcuit înțelesul pasajului evanghelic lecturat (Luca 6, 31-36), ce relatează cuvintele Mântuitorului despre iubirea vrăjmașilor, rostite în cadrul Predicii de pe munte. Mai întâi, Preafericirea Sa a evidențiat superioritatea învățăturii Mântuitorului Iisus Hristos în raport cu orice altă învățătură sau poruncă dată vreodată: „În esență, Evanghelia de astăzi ne învață că iubirea vrăjmașilor ne face milostivi, asemenea lui Dumnezeu. De aceea, pasajul lecturat se și termină cu aceste cuvinte ale Mântuitorului: «Fiți milostivi, precum și Tatăl vostru milostiv este». Această Evanghelie ne pune înainte o poruncă deosebită. Nici un legiuitor, de-a lungul istoriei, nu a poruncit ca cineva să își iubească vrăjmașii. Mântuitorul Iisus Hristos îi întrece pe toți legiuitorii lumii, arătând necesitatea unei atitudini noi, care pare nefirească, anume aceea de a-i iubi pe vrăjmași, de a răspunde răutății cu bunătate. În Vechiul Testament există câteva locuri care au contribuit la formarea unei mentalități populare care circula în vremea Mântuitorului, anume să îți iubești aproapele și să îl urăști pe vrăjmaș. Această mentalitate populară nu este confirmată de Domnul ca fiind una sănătoasă. El o schimbă și poruncește ca cei care Îi urmează și care poartă numele Lui, creștinii, să îi iubească pe vrăjmași și să le facă bine. De aceea, Evanghelia de astăzi pare neobișnuită și, în același timp, pare un îndemn greu de împlinit în viața cotidiană. Cu toate acestea, Mântuitorul Iisus Hristos nu cere niciodată oamenilor ceva peste puterea lor. Atât doar că unele îndemnuri sau porunci ale Sale nu pot fi împlinite fără ajutorul Său”.
„Numai prin iertare ne putem elibera de răutatea altora”
În continuare, Părintele Patriarh a afirmat faptul că Mântuitorul Iisus Hristos ne cheamă la depășirea condiției noastre firești, de iubire a aproapelui și de ură față de cei care ni se împotrivesc, întrucât firea umană este căzută, supusă păcatului: „Evanghelia vrea să ne spună că dacă îi iubim pe cei care ne iubesc rămânem la starea naturii obișnuite, egoiste. Dacă îi împrumutăm pe cei care ne întorc împrumutul, rămânem la starea omului păcătos, firesc, dar având firea umană egoistă, căzută. Trebuie să ne schimbăm atitudinea și să facem binele în mod constant și în mod egal tuturor, moment în care ajungem să ne aflăm în starea sănătoasă a sufletului. Când răspundem răutății cu răutate, ne aflăm într-o stare bolnavă a sufletului. Dumnezeu l-a creat pe om după chipul Său și, fiind Milostiv și Bun, omul se aseamănă cu Creatorul său atât timp cât este el însuși milostiv și bun. Hristos Domnul cere ca omul să fie astfel în mod constant, nu doar selectiv, episodic. Această poruncă a Mântuitorului ne arată că numai așa progresăm spiritual, dacă săvârșim permanent binele și depășim egoismul firii umane posesive și răzbunătoare. În practică, însă, nu este totdeauna ușor să împlinim această poruncă, pentru că un om nedreptățit și rănit de răutatea altora o ține minte în detrimentul binelui primit. Purtând în suflet suferința și dorința de răzbunare, cu timpul, răutatea altora devine a noastră, o boală a propriului suflet. Numai prin iertare ne putem elibera de răutatea altora, prin ea făcând bine atât celui iertat, cât și nouă înșine. Cunoscând toate acestea, Sfinții Părinți ai Bisericii au alcătuit rugăciuni pentru îmblânzirea vrăjmașilor, pentru îndreptarea lor”.
De asemenea, Preafericirea Sa a vorbit despre felul în care efortul de a ierta vrăjmășia și împotrivirea altora este deseori îngreunat de influența duhurilor răutății, care caută să mențină starea de dezbinare și care, de multe ori, îi împing pe oameni spre săvârșirea gratuită a răului. Numai prin rugăciune, răbdare și cererea harului iubirii iertătoare a Mântuitorului pot fi întorși vrăjmașii pe calea cea bună. Patriarhul României a adăugat faptul că cel mai strălucit exemplu de iertare și de iubire față de vrăjmași este cel al Mântuitorului Iisus Hristos, oferit în timp ce Se afla pe Cruce, și care a fost urmat mai târziu de nenumărați martiri, care s-au rugat pentru chinuitorii lor în momentele de încercare.
Biserica, loc de întâlnire a oamenilor în iubirea Preasfintei Treimi
Referindu-se la slujba de sfințire a lăcașului de închinare al acestei parohii, Patriarhul României a amintit faptul că fiecare biserică reprezintă un „laborator al învierii sufletului din moartea pricinuită de păcat și al pregătirii învierii trupului pentru ziua Învierii de obște. Dacă suntem atenți la slujba de târnosire, observăm că cele trei pasaje evanghelice lecturate în timpul sfințirii ne arată lucrarea esențială a Bisericii, dar și însemnătatea ei ca loc de întâlnire a oamenilor în iubirea Preasfintei Treimi, întâlnire a pământenilor cu îngerii din ceruri și cu toți sfinții din toate veacurile”. La final, Părintele Patriarh a explicat faptul că îmbrăcarea veșmântului de har reprezintă și o schimbare a statutului unui lăcaș de rugăciune: „Până la sfințire, biserica este darul unei comunități adus Preasfintei Treimi. După sfințirea lăcașului de cult, acest edificiu devine darul lui Dumnezeu pentru cei care l-au zidit, pentru credincioșii care au contribuit la ridicarea lui și pentru cei care se roagă în această biserică. De aceea, cântarea cea mai semnificativă din cadrul acestei slujbe este: «Această biserică Tatăl a zidit-o, Fiul a întărit-o, Duhul Sfânt a înnoit-o, a luminat-o şi a sfinţit sufletele noastre». Ea ne spune că Preasfânta Treime a lucrat prin mâinile oamenilor la zidirea acestei biserici. Noi oferim lui Dumnezeu daruri pământești, lucruri din lumea aceasta, și primim în schimb daruri cerești, arvuna vieții veșnice”.
Recunoştinţă pentru binefăcători
La finalul cuvântului de învățătură, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel i-a acordat Crucea Patriarhală părintelui protoiereu Costel Burlacu, parohul Bisericii „Acoperământul Maicii Domnului” și „Sfântul Ioan Rusul”, Protoieria Sector 6 Capitală. Ordinul „Sanctus Stephanus Magnus” pentru clerici a fost acordat părintelui coslujitor Costin Dinu. Diploma omagială 2021 a fost oferită diaconilor Gheorghe Anghel și Radu Mihai Constantin, slujitori la aceeași parohie. Preafericirea Sa i-a acordat o icoană cu chipul Maicii Domnului lui Victor Opaschi, Secretar de Stat pentru Culte. De asemenea, i-a acordat Crucea Patriarhală pentru mireni Emiliei Dobranici, ctitorul principal al bisericii. Ordinul „Maria Brâncoveanu” a fost oferit Mariei Loredana Burlacu, iar Ordinul „Sanctus Stephanus Magnus” pentru mireni a fost acordat: lui Ciprian Ciucu, primarul sectorului 6 al Capitalei; lui Victor Emanuel Picu, director al AMPT; Gabrielei Schmutzer, director general al DGASPC Sector 6; lui Carmen Andronovici și Mariei Dinu, ctitori ai sfântului lăcaș. Părintele Patriarh a acordat Diploma de onoare „Sfântul Apostol Andrei, Ocrotitorul României” lui Constantin Donciu, epitropul bisericii, și Corului „Evia” al parohiei. Distincția de vrednicie cu chipul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor, a fost oferită Consiliului parohial, iar Distincția de vrednicie cu chipul Maicii Domnului, Comitetului parohial al acestei parohii.
Pentru biserica nou sfințită, Părintele Patriarh Daniel a oferit o cruce de binecuvântare, tămâie naturală din Oman, precum și cărți liturgice și teologice tipărite la Editurile Patriarhiei Române. Părintele paroh Costel Burlacu a mulțumit Preafericirii Sale pentru binecuvântare și pentru purtarea de grijă, oferindu-i la rândul său o frumoasă icoană cu chipul Mântuitorului Iisus Hristos.