De la Tradiţia Bisericii la presa scrisă postcomunistă
29 decembrie 1989 este ziua când apare Vestitorul Ortodoxiei Româneşti, prima denumire a periodicului Patriarhiei Române. Sfârşitul de an aducea în societatea românească schimbări politice majore, inspirate de libertatea preferată chiar cu preţul morţii. Vestitorul Ortodoxiei Româneşti reprezenta tocmai expresia eclesială a darului libertăţii recuperat pentru români prin eroica schimbare din decembrie '89.
Împlinirea unui sfert de secol de Vestitorul Ortodoxiei, numit pentru o perioadă scurtă de timp de la apariţie şi Vestitorul, reprezintă şi un pretext pentru marcarea, fie şi în linii mari, a unor repere ale întâlnirii şi relaţiei dintre teologie şi comunicarea publică, Scriptură şi cotidian sau jurnal, Biserică şi mass-media. În fapt, intervalul celor douăzeci şi cinci de ani de Vestitorul coincide şi cu istoria raporturilor factorilor enumeraţi…
În Biserică, apariţia periodicului de informaţie bisericească, teologie şi spiritualitate al Patriarhiei Române a condus către publicarea unor periodice locale. Aproape fără excepţie, de la un an la altul, fiecare centru eparhial a replicat condensat experienţa editorială de tip gazetăresc din redacţia Vestitorului. Această experienţă a decurs firesc din cea a Telegrafului Român şi a avut ca ultimă consecinţă a întâlnirii rodnice dintre Vestea cea Bună şi mijloacele de comunicare ale presei scrise moderne apariţia cotidianului Ziarul Lumina şi a săptămânalului Lumina de Duminică.
Publicarea unui cotidian creştin a fost un deziderat permanent al tuturor celor care încă din zilele lui decembrie '89 s-au ostenit la apariţia Vestitorului. De pildă, recurenţa acestui ideal-necesitate apare formulată explicit la fiecare moment aniversar al periodicului. În acelaşi gând, la trecerea în mileniul trei, Teodor Baconski, doctorand şi redactor în cadrul Editurii Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, atunci când a participat la publicarea primelor numere ale Vestitorului, observa într-un eseu că, la zece ani de la căderea comunismului, nu exista încă în România un cotidian creştin sau un săptămânal „menit să cântărească ziua din perspectiva eternităţii“ („Evanghelia şi ziarul“, în Ispita binelui. Eseuri despre urbanitatea credinţei, Anastasia, 1999, pp. 82-87, aici p. 82).
Pe de altă parte, într-o evaluare a primilor zece ani ai sistemului mass-media din România postcomunistă se arăta, printre altele, că presa scrisă a trecut de la „o creştere rapidă şi haotică a numărului de titluri, a tirajelor şi a tipurilor de publicaţii“ la „o scădere semnificativă a acestor parametri“. Fenomenul a fost dublat de tabloidizarea presei, adică de transformarea presei scrise dintr-un instrument de informare şi dezbatere politică într-un instrument de divertisment (analiza, pe larg, la Mihai Coman, Mass Media în România post-comunistă, Polirom, 2003, mai ales pp. 77-95). Cert este că sunt lesne suprimate principiile de bază ale presei scrise concentrate în libertatea de opinie şi de expresie, respectarea demnităţii persoanei şi angajarea responsabilă în orice act jurnalistic şi de comunicare publică.
În acest timp, după cum o arată concluziile primului seminar dedicat presei bisericeşti, desfăşurat la Cluj în perioada 17-19 mai 1994 (informaţii în Vestitorul Ortodoxiei, nr. 117/ 1994, pp. 1-2), Biserica Ortodoxă Română era preocupată de posibilitatea de a regăsi în mass-media „o cale eficientă de activare a dimensiunii sale profetice, a capacităţii de abordare şîn cheie duhovniceascăţ a semnelor timpului“ şi de lectură teologico-mistică a temelor de mare actualitate, „de redeschidere a canalelor de comunicare între diferitele structuri şi segmente“ ale corpului eclesial, de recuperare a valenţelor irenice ale Evangheliei pentru o societate definită conflictual şi a vocaţiei dialogice, în sens formativ-catehetic şi misionar pentru cultura contemporană. Biserica vedea în presă un spaţiu al mărturisirii şi o formă de diaconie.
Astfel că, după cincisprezece ani de Vestitorul, publicarea primului cotidian creştin din România a constituit cu fiecare ediţie un laborator al comunicării întru comuniune, după titlul unei cărţi deschizătoare de drumuri în domeniul mass-mediei eclesiale (Preot Nicolae Dascălu, Comunicare pentru comuniune. O perspectivă ortodoxă asupra mass media, Trinitas, 2000). În peisajul unui sfert de veac de presă scrisă postcomunistă, publicistica Bisericii Ortodoxe Române a însemnat astfel un efort continuu de vestire a tainei Cuvântului Vieţii veşnice în termenii tradiţiei eclesiale: fidelitate faţă de adevăr şi transmitere a adevărului în cadrele culturale curente, în ambele sensuri, limbajul şi informaţia slujind mistagogic cuminecării (împărtăşirii) şi părtăşiei (participării).