Filantropia, practică frecventă în antichitatea creștină
Cuvintele Părinţilor Bisericii au pregătit calea răspunsului filantropic întru ajutorarea celor săraci, care în antichitatea creștină au început să fie identificaţi cu imaginea smerită a Mântuitorului Iisus Hristos aflat în suferinţă.
Urmând dragostei lui Dumnezeu, manifestată de-a lungul veacurilor asupra tuturor oamenilor, creştinii ştiau că au datoria să fie generoşi cu cei aflați în lipsuri. Acest lucru se afla între prioritățile membrilor familiei imperiale bizantine.
Odată cu apariţia statului bizantin, filantropia şi sentimentele de milă faţă de cei săraci erau o conduită promovată în cel mai strălucit mod de nobilele femei bizantine, care, în frunte cu Sfânta Împărăteasă Elena (255-330), mama Împăratului Constantin cel Mare, au oferit un luminos model de protectorat creştin pentru cei săraci, bolnavi și neputincioși.
Scriitorul bisericesc Eusebiu de Cezareea (265-340) aminteşte că, între preocupările Sfintei Împărătese Elena, construirea de locaşuri sfinte în locurile reprezentative ale creştinismului a fost lucrarea cea mai răsunătoare. „Numeroase şi abundente erau darurile pe care ea le revărsa asupra celor dezgoliţi, săraci şi neprotejaţi. Unora le-a dat bani, altora haine cu care să se îmbrace, pe unii i-a scos din temniţe sau de la chinurile muncilor în mine, pe alţii i-a salvat de apăsarea nedreaptă a unora, iar pe alţii i-a adus înapoi din exil”, mărturiseşte istoricul amintit.
Realizările Împărătesei Elena au devenit legendare, iar influenţa modelului oferit asupra femeilor bizantine a fost o realitate mărturisită prin faptele urmaşelor ei.
Ctitorind instituţii caritabile şi demarând campanii filantropice, și alte împărătese, printre care la loc de frunte se află și Sfânta Pulheria, au fost denumite fie „Noua Elena”, fie „A doua Elena”.
Ca soră a împăratului Teodosie al II-lea, încoronată împărăteasă deplină după moartea lui, Pulheria a corespondat în repetate rânduri cu Episcopul Romei, Leon I, şi a fost preocupată în chip special de educaţia fratelui său. Inițiativele ei filantropice reflectau generozitate la o dimensiune greu de egalat. Documente contemporane arată că „Pulheria, posedând o mare înţelepciune şi o minte sfântă, l-a educat pe fratele ei Teodosie. I-a dat o pregătire nobilă şi împărătească, şi peste toate l-a educat în credinţa şi evlavia spre Dumnezeu. După ce a construit numeroase biserici, case pentru săraci, case de găzduire pentru străini şi mănăstiri, le-a dăruit acestora multe venituri”. L-a îndrumat pe împărat să fie patronul a numeroase acţiuni de ajutorare a săracilor, care găseau refugiu şi alinare în Biserică. „Piosul Teodosie, imitând-o pe binecuvântata Pulheria, a trimis sume mari de bani Episcopului Ierusalimului pentru a-i împărţi celor care aveau nevoie”.1
Teodosie a deprins în parte virtuţile filantropiei de la credincioasa lui soră, care s-a îmbogățit de adevărata teologie a iubirii şi a milei, mărturisită în operele patristice. Themistius, oratorul Curţii, a compus numeroase lucrări despre filantropie, pe care le-a înmânat membrilor familiei imperiale, în special Pulheriei şi lui Teodosie, prin care arăta că iubirea pentru ceilalți trebuie să devină cea mai mare dintre virtuţile imperiale, şi prin ea sufletul se poate modela după chipul lui Dumnezeu2.
Generozitatea celor nobili se revărsa şi prin aducerea ori recuperarea moaştelor sfinţilor, care erau adunate din tot Răsăritul ortodox şi aşezate în biserici special construite, unde erau cinstite de poporul credincios. Unele dintre ele au devenit locuri în care erau încoronaţi împăraţii sau aveau loc și alte evenimente care au marcat istoria eclesială. Astfel, Constantinopolul a devenit cetatea cu cele mai multe sfinte moaşte din lumea creştină. Acest lucru a căpătat o semnificaţie în plus când Ierusalimul a fost prădat în timpul cruciadelor.
La vremea întoarcerii moaştelor Sfântului Ioan Hrisostom de la Komana la Constantinopol, „binecuvântata Pulheria le-a aşezat în Biserica Sfinţilor Apostoli, unindu-i astfel pe cei care au fost separaţi prin depunerea blândului păstor din scaunul Constantinopolului”. Sfânta Pulheria a construit o frumoasă biserică în cinstea primului martir, Sfântul Ştefan, şi a aşezat moaştele sale acolo3. Din dorinţa ei, Biserica Sfântului Ştefan a fost legată de Palatul Daphne şi a primit spre cinstire mâna celui dintâi martir adusă de la Ierusalim, dar şi un fragment din sfânta și de viață făcătoarea Cruce a Domnului.
În societatea înaltă a Bizanţului, soţia, mama, fiica, sora de împărat aveau cel mai adesea o viaţă obişnuită, asemănătoare cu a altor femei nobile.
Îşi petreceau cea mai mare parte a timpului retrase, fiind evlavioase şi prezente la slujbele Bisericii, desfăşurau activităţi filantropice şi de mecenat cultural, dăruind din avutul lor pentru construirea şi restaurarea unor biserici şi aşezăminte sociale. Dintre acestea, unele au avut un rol important în viaţa socială şi bisericească a imperiului, iar altele s-au bucurat de cinstirea altarelor, fiind așezate în sinaxarul Bisericii.
Împărăteasa Pulheria a fost contemporană și inițiatoare a unor importante evenimente religioase, politice și culturale: organizarea Universităţii din Constantinopol, ridicarea zidurilor vechii cetăți, publicarea Codex Theodosianus, apărarea dreptei credințe care a culminat cu al treilea Sinod Ecumenic, din Efes (431), şi cel de-al patrulea, de la Calcedon (451). Împărăteasă evlavioasă și discretă călugăriță, a inspirat lucrarea fratelui său Teodosie al II-lea (408-450) şi a viteazului general Marcian (450-457), având o influenţă hotărâtoare în istoria Bisericii Bizanţului și a creștinătății de mai târziu.
A vegheat cu înțelepciune, cultivându-i fratelui ei Teodosie virtuţile împăratului creştin, a rămas fidelă hotărârii de a trăi în feciorie, împărţind cu generalul și senatorul Marcian aceeaşi neirosită dragoste pentru Dumnezeu și pentru cei din preajmă. Despre aceasta glăsuiesc bisericile, spitalele, azilurile şi mănăstirile.
Izvoarele amintesc despre dorinţa ei de a face din Constantinopol oraşul Maicii Domnului, motiv pentru care a ridicat biserica de la Khalkoprateia, unde a aşezat brâul Preacuratei, primit de la Arhiepiscopul Iuvenalie al Ierusalimului, şi biserica din Hodegoi, unde era venerată icoana Născătoarei de Dumnezeu pictată de Apostolul Luca, pe care Evdochia i-a adus-o în dar din Ţara Sfântă.
Către sfârşitul vieţii a avut iniţiativa ridicării bisericii de la Vlaherne, important sanctuar marial al Bizanţului în care Leon I a aşezat veşmântul Maicii Domnului4. Alături de acestea, implicarea sa în sprijinirea ortodocşilor în timpul ereziei nestoriene şi a celei monofizite, modelul de curăţie şi filantropie pe care l-a propus în înalta aristocraţie a timpului i-au adus cununa sfinţeniei, împărăteasa Pulheria fiind canonizată curând după moartea sa. A devenit sfântă deopotrivă în Biserica de Răsărit şi în cea de Apus, „secole de-a rândul, creştinii prăznuind-o în fiecare an în data de 10 septembrie, având în minte evlavia şi curăţia sa, lucrarea filantropică şi de sprijinire a Bisericii şi mai ales marele triumf al Ortodoxiei de la Efes şi Calcedon”5.
Note:
1 Sf. TEOFAN Mărturisitorul, Hronografia, p. 125.
2 Ibidem. p. 132.
3 Ibidem, p. 138.
4 Ierom. MACARIE Simonopetritul, Le Synaxaire. Vies des Saints de l’Eglise Orthodoxe. Tome I Septembre, Octobre, Atena, Indiktos, 2008, p. 91.
5 Kenneth G. HOLUM, Theodosian Empresses: Women and Imperial Dominion in Late Antiquity, Berkeley and Los Angeles, University of California Press, 1982, p. 226.