„Îngroparea“ sufletului în consumul de materie şi indiferenţa la suferinţa altora
Întreaga natură creată este darul lui Dumnezeu pentru om. De aceea, toate bunurile materiale din viaţa pământească trebuie înţelese, respectate şi preţuite ca daruri ale iubirii lui Dumnezeu, pentru ca oamenii, pornind de la daruri, să-l caute pe Dăruitor. Dacă omul nu înţelege responsabilitatea pe care o are faţă de lume, ea poate deveni zid despărţitor între el şi Dumnezeu.
În înţelegerea omului modern, „a trăi“ a căpătat un înţeles aproape identic cu verbul „a consuma“. Omul zilelor noastre a devenit un „consumator“ prin excelenţă, indiferent că este vorba de alimente sau de informaţie. „A fi“ nu mai valorează mare lucru, „a avea“ este totul. Iar când mirajul bogăţiei acaparează şi secătuieşte sufletul omului, singura lui scăpare este la Dumnezeu. Numai prin credinţă şi rugăciune omul căzut în patima iubirii de avuţie poate reveni pe făgaşul cel bun al relaţiei pline de iubire şi înţelegere în vederea unei comuniuni libere şi dăruitoare faţă de Dumnezeu şi semenii săi.
În cele ce urmează vom vorbi despre felul în care bogăţia lumească poate afecta viaţa duhovnicească şi relaţia de iubire a omului faţă de semenii săi, la care este chemat de Dumnezeu şi de care depinde însăşi mântuirea sa.
Bogăţiile naturii, darul lui Dumnezeu pentru om
Sfântul Grigorie de Nyssa spune că Dumnezeu a creat pe om din bunătate, ca să-l facă părtaş la iubirea Sa intratrinitară. Natura întreagă a fost creată de Dumnezeu ca un dar pentru om, pentru viaţa lui trupească şi pentru formarea lui spirituală în vederea vieţii de veci. Prin acest dar, omul poate ajunge să-L cunoască pe Creatorul Său şi să atingă astfel sensul ultim pentru care a fost creat. Părintele Dumitru Stăniloae afirmă că lumea slujeşte la ridicarea noastră la sensul ultim sau la obţinerea plenitudinii noastre în comuniunea cu Dumnezeu cel personal. Însă pentru a se putea bucura de acest dar, omul are responsabilitatea de a dărui la rândul său ceva lui Dumnezeu şi semenilor săi. Sfântul Maxim Mărturisitorul în Capete Gnostice spune: „Toate cele văzute se cer după cruce, adică după deprinderea de a stăvili afecţiunea faţă de ele a celor ce sunt duşi prin simţuri spre ele“. Când uită acest lucru, bunurile materiale devin pentru el piedică în calea desăvârşirii. Sfântul Antonie cel Mare spune în acest sens: „După cum hainele mai mari decât măsura împiedică la mişcare pe cei care se luptă, aşa şi dorinţa avuţiei peste măsură împiedică sufletele să lupte sau să se mântuiască.“
Responsabilitatea omului faţă de darul lui Dumnezeu în relaţia cu semenii
Dumnezeu ne-a dat toate lucrurile ca daruri din iubirea Sa nemărginită. Noi suntem chemaţi să răspundem acestei iubiri nealipindu-ne inima de ele, ci dăruindu-le, la rândul nostru, semenilor din jur. Iubirea noastră manifestată prin daruri pentru semenii noştri ajută la sporirea comuniunii cu ei. „În dar aţi luat, în dar să daţi“ (Matei 10, 8). Atunci când oferim şi altora cele ale noastre, le închinăm de fapt lui Dumnezeu, care le-a dat pentru toţi (Matei 25, 34). Dumnezeu vrea ca talantul primit de la El să fie dat zarafilor, adică la cei care ştiu să lucreze cu el, ca să fie luat înapoi cu dobândă (Matei 25, 27). Darul făcut de cineva altuia i se întoarce întotdeauna cu un folos sporit. Mântuitorul Hristos ne recomandă să ne facem prieteni dintre cei nevoiaşi, dăruind din bogăţia care nu este de la noi, ca şi ea să ne ajute să intrăm la bogăţia cea veşnică (Luca 16, 8-9).
Toate bunurile pe care ni le-a dăruit Dumnezeu pot servi ca legătură a iubirii între persoane; prin aceasta ele nu devin paravane despărţitoare între oameni, ci pot servi la desăvârşirea lor. Bunurile ca daruri au menirea să zidească comuniunea între oameni, iar noi suntem chemaţi să nu ne lipim inima de ele, pentru sporirea acestei comuniuni. Drumul spre Dumnezeu trece prin umanizarea noastră. Iar în această umanizare nu se poate înainta decât prin comuniunea cu semenii noştri. De aceea lucrurile materiale nu ne sunt date numai pentru practicarea unui dialog al fiecăruia dintre noi cu Dumnezeu, ci şi pentru deschiderea noastră faţă de cel de lângă noi. Acest dialog se cere făcut în conştiinţa că lucrurile materiale ne sunt date de Dumnezeu pentru folosirea lor ca daruri în numele Lui, din porunca şi din bogăţia Lui, ca semne ale iubirii Lui, pentru ca această iubire să se extindă şi între noi.
În ziua de astăzi se poate observa că resursele naturale sunt din ce în ce mai limitate. Tocmai de aceea, dăruirea, sacrificiul şi conştiinţa insuficienţelor ar trebui să primeze mai mult ca oricând. În felul acesta nu greşim dacă afirmăm că darul şi ajutorul oferit semenilor noştri se constituie nu numai ca o condiţie a creşterii spirituale pentru viaţa de veci, ci chiar ca o condiţie „sine qua non“ a convieţuirii oamenilor pe pământ.
Se poate pune astăzi întrebarea: dacă un om a acumulat prin mijloace cinstite, pentru că a fost harnic, inteligent, a ştiut cum să-şi folosească mijloacele ca să ajungă bogat, nu poate acel om să fie şi bogat, să fie şi un bun creştin şi să aibă o relaţie bună cu Dumnezeu?
În Filocalie, Cuviosul Nil Ascetul spune: „Bine este dar să rămânem între hotarele lucrurilor de trebuinţă şi să ne silim cu toată puterea să nu trecem dincolo de acestea, căci dacă suntem duşi de poftă spre cele plăcute ale vieţii, nici un temei nu mai opreşte pornirea noastră spre cele dinainte. Fiindcă ceea ce este peste trebuinţă nu mai are nici un hotar, ci o năzuinţă fără sfârşit şi o deşertăciune fără capăt sporeşte necontenit osteneala în jurul lor, hrănind pofta, ca pe o flacără, prin adăugirea materiei“.
Deşi în teorie bogăţia nu ar fi în sine un păcat, în practică ea înseamnă huzur, desfătare, şi în cele din urmă, după ce omul şi-a lipit sufletul de acestea, avariţie. Să trăieşti în huzur şi în desfătare înseamnă să începi să uiţi de Dumnezeu şi să te limitezi la viaţa de aici şi la binele pe care ţi-l aduce ea. Adică să încalci cea mai mare poruncă: „Să îl iubeşti pe Domnul Dumnezeu tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău“ (Matei 22, 37). Iar ajungând, împins de iubirea de arginţi, la zgârcenie şi nemilostivire, înseamnă să nu iubeşti pe aproapele tău „ca pe tine însuţi“ (Matei 22, 39).
Aşadar, departe de a fi un bine sau un lucru indiferent, bogăţia este o piedică în calea mântuirii sufletului. Avem de altfel exemplul tânărului dregător bogat care îi cere Mântuitorului sfat în privinţa dobândirii vieţii veşnice. Pentru că a ţinut „din tinereţile sale“ poruncile, Domnul îi mai cere un lucru: „Auzind Iisus i-a zis: Încă una îţi lipseşte: vinde toate câte ai şi le împarte săracilor şi vei avea comoară în ceruri; şi vino de-mi urmează Mie“ (Luca 18, 22). Dar tânărul, bogat şi sus-pus fiind, se întristează. El se găseşte brusc într-un impas existenţial. Logica omenească se contrapune, în acest caz, logicii dumnezeieşti. Tânărul era consecvent filosofiei lumeşti, gândea în termeni omeneşti, ai înţelepciunii şi ai culturii civilizaţiei umane din epoca sa, care nu s-a schimbat deloc nici până astăzi, în timp ce Mântuitorul Hristos îi oferea perspectiva cerească, a Împărăţiei lui Dumnezeu. Această filosofie cerească este plăcută la nivel teoretic, dar când este vorba de a te conforma personal ei, constaţi că îţi stau în cale o mulţime de obstacole. Exigenţele Evangheliei sunt maximaliste, ea ne cere nu o îmbunătăţire a vieţii, ci o schimbare radicală a ei. Tânărul ar fi acceptat probabil să-şi sacrifice o parte din avuţie, dar nu pe toată. De aceea, în privinţa bogăţiei, Mântuitorul nu lasă loc de interpretări atunci când zice că mai degrabă intră o cămilă prin urechile acului decât un bogat în Împărăţia lui Dumnezeu (Luca 18, 25).
Astăzi, parcă mai mult ca oricând, ne găsim şi noi puşi în faţa aceleiaşi dileme. Rămâne la alegerea noastră dacă cedăm perspectivei şi logicii omeneşti sau dacă ne plecăm smeriţi cugetele în faţa înţelepciunii dumnezeieşti.