Iubirea fără margini a ucenicului faţă de marele Pavel
Apostolul neamurilor, vasul cel ales şi neobositul propovăduitor al cuvintelor Scripturii, şi-a pus viaţa pentru Cel pe care-L întâlnise în chip minunat pe drumul Damascului. După acel moment de răscruce, felul său de-a fi s-a schimbat. N-a mai aflat odihnă şi bucurie decât în Hristos.
Cel care citeşte epistolele lui rămâne uluit de profunzimea şi frumuseţea învăţăturilor.
Doi intelectuali români vorbeau despre Pavel, spunând: Mare de tot este Pavel, iar celălalt a replicat: Mare cât Mediterana... Cine a călătorit două-trei zile pe întinsurile mării poate înţelege comparaţia, poate înţelege măcar în parte cât de mare este personalitatea Apostolului Pavel. Am călătorit cu ceva ani în urmă de la Atena la Haifa cu vaporul. Ieşeam uneori pe punte şi priveam nesfârşita întindere a apelor. Din loc în loc ieşea din adâncuri câte o insulă...
Aşa este Pavel, neîntrecut şi parcă necuprins în zelul misionar. Dumnezeu l-a chemat la apostolat cel din urmă, dar el a alergat cu alergare sfântă, să nu piardă ceea ce fusese făgăduit apostolilor.
Lui Pavel i-au stat în preajmă ucenici. Nu prea mulţi şi nici toţi animaţi de aceleaşi înalte sentimente. Dintre ei, Timotei, ucenicul iubit, a fost strălucitor. Nu sunt aprecieri subiective. Acestea se desprind uşor din spusele marelui Apostol, care l-a iubit cu adevărat.
Numele Timotei provine din limba greacă, de la verbul „“, care înseamnă a cinsti, a onora. Deci, Timotei înseamnă în traducere românească cinstitor de Dumnezeu, sau cel care Îl onorează pe Dumnezeu.
Ucenicul iubit al Sfântului Apostol Pavel s-a născut la Listra, o localitate din ţinutul Licaoniei (Fapte 16, 1). Aceasta era o colonie romană, fondată de împăratul Augustus în anul 6 î.Hr., care făcea parte din provincia romană Galatia. Mama lui se numea Eunichi (Îmi aduc iarăşi aminte de credinţa ta neprefăcută, care, precum s-a sălăşluit întâi în bunica ta Loida şi în mama Eunichi, tot aşa, sunt încredinţat, că şi întru tine - II Tim. 1, 5) şi era iudee convertită la creştinism (Fapte 16, 1). Tatăl său era elin (Şi iată era acolo un ucenic cu numele Timotei, fiul unei femei iudee credincioase şi al unui tată elin - Fapte 16, 1), iar numele nu-i este pomenit în nici una dintre cele două epistole adresate lui Timotei. Se presupune că făcea parte din aristocraţia ţinutului amintit. Nu primise încă botezul, dar nu era potrivnic noii credinţe, întrucât soţia sa, mama acesteia, Loida (Îmi aduc iarăşi aminte de credinţa ta neprefăcută, care, precum s-a sălăşluit întâi în bunica ta Loida şi în mama Eunichi, tot aşa, sunt încredinţat, că şi întru tine - II Tim. 1, 5), şi Timotei se convertiseră la creştinism şi se numărau printre credincioşii râvnitori şi apreciaţi ai Bisericii din Listra (Fapte 16, 1-2).
În casa părintească, Timotei primise aleasă educaţie spirituală în duhul Evangheliei lui Hristos, pe care apoi o va propovădui neîncetat. Sfântul Apostol Pavel îl va îndemna să sporească în aceasta (II Timotei 3, 14-15).
Pregătirea religioasă începea la iudei foarte de timpuriu. Un precept rabinic prevedea ca de la 5 ani copilul să înveţe Tora. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Timotei a învăţat Sfintele Scripturi din prima vârstă1. Dacă primele cunoştinţe despre Sfânta Scriptură au fost primite de Timotei în casa părintească, de la bunica sa, Loida, şi mama sa, Eunichi, orizontul său religios capătă noi dimensiuni la contactul cu învăţătura creştină. Aceasta, de fapt, îl transformă în mod deplin. Simte şi trăieşte Evanghelia lui Hristos, propovăduită de Sfântul Apostol Pavel. Devine prin Harul lui Hristos fiinţă nouă chemată la zidirea cea nouă a lumii.
Când a venit în contact cu învăţătura evanghelică, nu ştim. Totuşi se crede că aceasta s-a produs către anul 45 d.Hr., când Sfântul Apostol Pavel era în prima călătorie misionară, oprindu-se şi propovăduind şi în Listra (Înţelegând, au fugit în cetăţile Licaoniei: la Listra şi Derbe şi în ţinutul dimprejur. Şi acolo propovăduiau Evanghelia. Şi şedea jos în Listra un om neputincios de picioare, fiind olog din pântecele maicii sale şi care nu umblase niciodată. Acesta asculta la Pavel când vorbea. Iar Pavel, căutând spre el şi văzând că are credinţă ca să se mântuiască, a zis cu glas puternic: Scoală-te drept, pe picioarele tale. Şi el a sărit şi umbla. Iar mulţimile, văzând ceea ce făcuse Pavel, au ridicat glasul lor în limba licaonă, zicând: Zeii, asemănându-se oamenilor, s-au coborât la noi. Şi numeau pe Barnaba Zeus, iar pe Pavel Hermes, fiindcă el era purtătorul cuvântului. Iar preotul lui Zeus, care era înaintea cetăţii, aducând la porţi tauri şi cununi, voia să le aducă jertfă împreună cu mulţimile. Şi auzind Apostolii Pavel şi Barnaba, şi-au rupt veşmintele, au sărit în mulţime, strigând şi zicând: Bărbaţilor, de ce faceţi acestea? Doar şi noi suntem oameni, asemenea pătimitori ca voi, binevestind să vă întoarceţi de la aceste deşertăciuni către Dumnezeu Cel viu, Care a făcut cerul şi pământul, marea şi toate cele ce sunt în ele, şi Care, în veacurile trecute, a lăsat ca toate neamurile să meargă în căile lor, deşi El nu S-a lăsat pe Sine nemărturisit, făcându-vă bine, dându-vă din cer ploi şi timpuri roditoare, umplând de hrană şi de bucurie inimile voastre. Şi acestea zicând, abia au potolit mulţimile, ca să nu le aducă jertfă. Iar de la Antiohia şi de la Iconiu au venit iudei care au atras mulţimile de partea lor şi, bătând pe Pavel cu pietre, l-au târât afară din cetate, gândind că a murit. Dar înconjurându-l ucenicii, el s-a sculat şi a intrat în cetate. Şi a doua zi a ieşit cu Barnaba către Derbe. Şi binevestind cetăţii aceleia şi făcând ucenici mulţi, s-au înapoiat la Listra, la Iconiu şi la Antiohia - Fapte 14, 6-21). Este lucru cert că bunica şi mama lui Timotei s-au convertit acum şi odată cu ele a fost botezat şi Timotei, care avea atunci aproximativ 15 ani. Nu este exclus faptul ca însuşi Sfântul Apostol Pavel să-l fi botezat pe Timotei, întrucât de nenumărate ori îl numeşte iubit fiu întru credinţă (I Timotei 1, 2; II Timotei 1, 2; I Corinteni 4, 17; I Timotei 1, 18; 6, 20)2.
Cuvintele învăţăturii creştine ar fi putut să fie sădite în sufletul lui Timotei chiar de Apostolul neamurilor, în timpul şederii acestuia în Listra.
Bunica şi mama lui Timotei au continuat, după plecarea Apostolului, să desăvârşească educaţia creştină a lui Timotei, fiind şi primele care au primit botezul, aşa cum rezultă din II Timotei 1, 5, unde se spune că credinţa s-a sălăşluit întâi în bunica şi în mama sa.
În acest scurt timp, Timotei s-a impus prin zelul creştin şi prin pregătirea sa religioasă în cele două Biserici din Asia Mică, Listra şi Iconiu. De la aceste comunităţi apostolice, el obţinuse bune mărturii (Fapte 16, 2) care certifică jertfelnicia şi abnegaţia pe care le avea.
(va urma)
Note:
1 ‑Pr. prof. Gheorghe Sârbu, Epistola a II-a a Sfântului Apostol Pavel către Timotei, în „Studii Teologice“, nr. 2, 1986, p. 49.
2 ‑Ibidem, p. 50.