Lumina culturii pentru omul de azi
Împlinirea a 11 ani de la apariţia primului număr al săptămânalului Lumina de Duminică editat de Patriarhia Română este un moment important în presa scrisă din ţara noastră. O asemenea apariţie este astăzi binevenită şi de un real serviciu Bisericii şi societăţii. Trăim astăzi într‑o lume a confuziilor, a minciunii, a lucrurilor false. Abundenţa şi prolixitatea mesajelor media la care este expus omul de azi sunt coordonate ale unui nou univers cultural. Mulţi dintre oameni nu numai că nu mai au o conştiinţă a identităţii lor religioase, dar în acelaşi timp nici nu au limpede în minte spiritualitatea, cultura şi specificul naţional. Or, acum, într‑o lume multiculturală şi pluriconfesională, aşa cum este Europa, pentru a discuta cu celălalt trebuie să ştii foarte bine cine eşti. Poate că unul dintre imperativele săptămânalului Lumina de Duminică a fost acela de a modela societatea. Biserica sau oricare instituţie de cultură din ţara noastră nu trebuie să se lase modelată atunci când apare în media. Rolul Bisericii şi al altor instituţii de cultură este acela de a ţine seama de regulile noi de comunicare şi, prin acestea, de a schimba în mod favorabil viaţa omului.
Bogăţia şi complexitatea fascinantă a întâlnirii instituţiilor culturale şi a Bisericii constituie motivaţia principală de a aduce lumină şi frumuseţe, valoare şi credinţă în contemporaneitate.
Prin toate acestea, considerăm că săptămânalul Lumina de Duminică este o prezenţă necesară în sfera mass‑media, o alternativă constructivă, constituindu‑se într‑un reper de moralitate, de însufleţire a culturii mediatice, un model de abordare echidistantă a problemelor vieţii sociale şi totodată un spaţiu de promovare a valorilor perene.
Mulțimea de reportaje, de articole sau interviuri, pe teme spirituale, medicale, sociale sau culturale, scrise de tinerii jurnalişti, a făcut ca receptivitatea pentru un asemenea ziar să fie încă după primele numere una din ce în ce mai mare.
Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu, primul muzeu deschis publicului din Europa Centrală şi de Est, are o colaborare fructuoasă şi ziditoare atât cu Ziarul Lumina şi Lumina de Duminică, cât şi cu Radio TRINITAS, TRINITAS TV şi Agenţia de presă BASILICA. Suntem pe deplin conştienţi că atât Muzeul Naţional Brukenthal, cât şi celelalte instituţii de cultură din Sibiu aduc în rândul oamenilor o bogăţie culturală importantă. Pe lângă menirea de conservare şi cercetare, Muzeul Naţional Brukenthal şi celelalte muzee din România urmăresc să îl facă pe vizitator să înţeleagă mai profund lumea cu toate tainele ei. Şi iată cum muzeul şi Biserica prin mijloacele de comunicare urmăresc acelaşi scop, acela de a aduce lumină şi de a fi pe mai departe aceeaşi rază călăuzitoare în viaţa oamenilor în drumul lor în această lume, drum care pare să fie tot mai dificil, presărat cu tot mai multe probleme şi dificultăţi.
Doar prin colaborare interinstituţională şi coresponsabilitate putem să devenim puternici şi să facem faţă presiunilor de tot felul ce vin din diferite colţuri ale lumii şi prin felurite mijloace, afirmându‑se cultura, spiritualitatea şi istoria.
Printr‑o misiune comună a oamenilor de cultură, de presă şi a oamenilor Bisericii, săptămânalul Lumina de Duminică a devenit şi trebuie să rămână un adevărat reper ce aduce cititorilor săi pagini vii şi interesante, transmiţând către societatea românească de astăzi lumina credinței și a vieții spirituale creștine ca factor de speranță și de comuniune în societate.
Acum, la împlinirea a 11 ani de la apariţie, se vede în chip lămurit că s‑a pus cu dragoste şi curaj un început bun, putându‑se sesiza permanentul efort şi susţinerea Bisericii de a aduce în această societate agresivă linişte şi de a reaşeza la locul lor valorile care păreau a fi pierdute.
Felicităm pe toţi, ostenitori, tipografi, susţinători şi cititori, dorindu‑le să aibă şi pe mai departe acelaşi zel misionar de a dărui bucurie.
La mulţi ani, Lumina de Duminică!
* Alexandru Constantin Chituţă, șef secţie Marketing, educaţie şi comunicare Muzeul Naţional Brukenthal Sibiu