Noile tehnologii și dezvoltarea armonioasă a copilului
Una dintre realitățile dramatice cu care se confruntă părinții și copiii este absența timpului petrecut împreună. Weekendul devine un răgaz pentru adulți de „a-și reîncărca bateriile” pentru următoarea săptămână de lucru. Copilul este lăsat să stea ore în fața televizorului și/sau calculatorului, instrumente importante pentru informare, dar care pot avea efecte negative asupra evo-luției psihologice a copiilor.
În lucrarea „Homo videns”, profesorul Giovanni Sartori susține că televiziunea „generează un tip nou de ființă umană”, observând că mulți copii, de la vârste fragede (1-4 ani), vizionează ore în șir programe tv. Televiziunea acordă întâietate imaginii în detrimentul cuvântului, iar mai târziu, „video-copilul”, copilul pentru care prima școală a reprezentat-o televizorul, se va adapta greu necesităților școlare: disciplinele predate i se vor părea plictisitoare, iar orele petrecute la școală constrângătoare.
Ajuns la maturitate, un astfel de copil va manifesta dezinteres pentru cultura scrisă și cunoaștere, nu va poseda un bagaj suficient de informații despre sine și despre lumea înconjurătoare. Neavând intrumentele necesare - bazate în principal pe abstractizare, pe extragerea unor concluzii generale, pornind de la situațiile concrete - nu va putea înțelege realitatea. Va avea un limbaj limitat și o capacitate redusă de înțelegere a gândirii cursive și a demonstrațiilor logice. Va fi un „înrobit pe viață de videogames”, avertizează profesorul italian.
Folosit pe o perioadă îndelungată de timp, calculatorul poate crea dependență de internet. Adicția digitală, acest nou tip de dependență, este încadrată în categoria tulburărilor psihice. În Franța, Olanda, SUA, China există deja numeroase centre de recuperare a persoanelor dependente de internet. Această dependență poate afecta întreaga structură psihică a copilului, care devine dezinteresat de realitatea naturală și socială, inactiv și antisocial.
Odată cu trecerea timpului, copilul nu mai comunică cu părinții. Se închide în sine, fiindu-i afectate atât limbajul, cât și capacitatea de exprimare a emoțiilor și sentimentelor.
Relațiile pe care le inițiază în mediul virtual devin mai importante decât cele din realitatea socială și va substitui prietenia reală cu cea virtuală. La școală obține rezultate slabe, având o capacitate de atenție și memorare slabă. Manifestă o motivație din ce în ce mai scăzută pentru actul învățării. În plus, orele îndelungate petrecute la calculator pot provoca tulburări fiziologice: dureri de cap, insomnie, oboseală cronică, tulburări de vedere, iar mai târziu, la vârsta adolescenței, depresie.
Cel mai ușor este să preîntâmpinăm dependența, prin limitarea accesului copilului la internet și prin orientarea sa către programe creative, informative din mediul virtual, ce îl pot ajuta în dezvoltarea unor aptitudini. În același timp este foarte important să îi fie stimulat interesul pentru lumea reală. Plimbările în natură, activitățile sportive, întâlnirile cu cei de vârsta lui îl vor ajuta să se readapteze la cerințele vieții sociale. Și să nu se uite un aspect esențial: schimbarea vechilor tipare de comportament cere din partea părinților implicare, înțelegere, răbdare și mai ales dragoste.