Ora de religie în școlile publice din Bulgaria
Deși Europa s-a născut creștină, astăzi învățătura Mântuitorului Hristos devine tot mai mult cenușăreasa învățământului preuniversitar al țărilor europene. Statutul orei de religie este unul cât se poate de divers, chiar de când trecem granițele țării noastre, cu multe dintre dificultățile societății noastre confruntându-se și celelalte popoare ortodoxe din Uniunea Europeană, care se vrea astăzi tot mai seculară. Una dintre țările în care creștinismul se luptă să rămână în școală este și Bulgaria. Despre starea învățământului religios de aici ne-a vorbit chiar Rosita Georgieva, principalul expert al acestei discipline în cadrul Inspectoratului Regional de Educație din Ruse, prezentă la București cu prilejul Congresului Internațional de Teologie intitulat „Educaţia religioasă a tinerilor în contextul secularizării actuale”.
Cum este actualmente percepută în Bulgaria educația religioasă?
După schimbările politice din 1989 a reînviat ideea restaurării educației religioase în școlile bulgare. Dezbaterea în jurul acestei idei continuă și astăzi, existând două principale tabere: pe de o parte numeroși filosofi, teologi, educatori, istorici, politicieni și intelectuali, de cealaltă parte fiind instituțiile religioase: Biserica Ortodoxă Bulgară și Muftiatul. Lupta împotriva religiei în perioada socialismului a condus însă la o profundă ignoranță religioasă și la incapacitatea societății de a înțelege importanța educației religioase. Analfabetismul religios a cuprins aproape toate domeniile vieții publice, căci marea majoritate a societății nu a beneficiat niciodată de educație religioasă, ci a fost educată în ateism și în ostilitate față de religie.
Care ar fi pe scurt istoria introducerii orei de religie în Bulgaria?
În anul școlar 1946-1947 educația religioasă a fost eliminată din programa școlară și interzisă în școlile din Bulgaria. Ea a fost reintrodusă în 1997, prin ordinul ministrului Ivan Lalov, pentru elevii de la clasa a II-a până la a IV-a.
În anul școlar 1998-1999 s-a dat posibilitatea ca, la cererea unei părți dintre copii, disciplina religie să poată fi studiată din clasa I până în clasa a VIII-a.
Din anul școlar 1999-2000, în școala bulgară începe să fie studiată disciplina școlară Religie-Islam, din 2000 Ministerul Educației și Științei elaborând instrucțiuni normative și metodologice pentru ambele forme de predare a disciplinei religie: Religie-Creștinism și Religie-Islam. În acest mod este predată disciplina religie până astăzi. Începând cu anul școlar 2001-2002, pe o durată de patru ani, în 128 de școli din întreaga țară s-a desfășurat o predare experimentală a disciplinei religie în cadrul orelor obligatorii, cu elevii din clasele I-IV. Elevii doritori s-au ridicat la 10.000, iar disciplina a fost predată de 60 de profesori. Tot în 2002, pentru prima oară în cadrul programei școlare, disciplina religie este stabilită ca un domeniu cultural-educativ, permițându-i-se să fie studiată la cererea elevilor și a părinților acestora în cadrul orelor obligatorii.
La 23 iunie 2003 a fost aprobată Instrucțiunea nr. 2 de către ministrul educației și științei, privind predarea disciplinei religie, acesta fiind primul act normativ care reglementează predarea acestei discipline în școlile bulgare. Acest act permite tuturor elevilor din clasele I-XII să studieze disciplina religie în cadrul orelor opționale sau obligatorii.
Cum stați la capitolul manuale de religie în Bulgaria?
Ministerul Educației și Științei a aprobat încă din 1997 elaborarea de manuale de religie pentru clasele II-IV, V-VI și VII-VIII. Din păcate, trebuie să recunoaștem că nu există încă pentru toate clasele manuale destinate predării religiei ortodoxe. Pentru liceeni nu a fost publicat nici un manual, deși disciplina a fost reintrodusă în școala publică bulgară în urmă cu nouăsprezece ani.
Ce statut are actualmente ora de religie în cadrul sistemului de învățământ bulgar și care sunt dificultățile cu care se confruntă profesorii de religie astăzi?
Conform statisticilor, în anul școlar 2015-2016, în Bulgaria au optat să studieze disciplina religie 11.000 de elevi, dintre care 3.000 au ales Religie-Islam. În multe școli această disciplină nu este predată deoarece personalul didactic nu o consideră importantă. Necunoașterea valorilor religioase de către părinți creează o rezistență atunci când se încearcă pentru disciplina religie dobândirea statutului de disciplină obligatorie în școlile bulgare.
Începând cu anul școlar 2008-2009, bugetul unei instituții de învățământ în Bulgaria se calculează în funcție de numărul de elevi, ceeea ce face ca școlile cu un număr redus de elevi să dispună de mijloace materiale limitate și, prin urmare, de posibilități reduse de finanțare a disciplinelor predate în cadrul orelor opționale, printre care se numără și religia. În 95% dintre școlile bulgare, disciplina religie este studiată sub forma orelor opționale. La aceasta se adaugă atât marea concurență cu celelalte discipline opționale (tehnologia informației, limba engleză etc.), cât și imposibilitatea profesorilor de religie de a avea o normă întreagă (21 de ore pe săptămână), ținând cont de statutul opțional al disciplinei și de faptul că ora de religie se desfășoară numai la sfârșitul orelor de curs. În plus, dat fiind faptul că disciplina religie nu este obligatorie, publicarea manualelor de religie nu este finanțată de Ministerul Educației și Științei, elevii de până la clasa a VII-a care au ales să studieze religia fiind obligați să-și cumpere manuale. Nici editurile nu doresc să scoată manuale de religie, deoarece nu își recuperează investiția.
Ce atitudine au tinerii față de Biserică în Bulgaria?
Există două grupuri de elevi. Primul grup sunt cei care au dobândit deja cunoștințe religioase minime în familie. Aceștia sunt deschiși față de Biserică. Din păcate, acesta este grupul minoritar. În grupul mare intră elevii care nu au nici o susținere din partea părinților. Prin această predare, noi încercăm să rezolvăm această problemă.
Ce activități extrașcolare dedicate educației religioase fac tinerii în Bulgaria?
În eparhiile Patriarhiei Bulgariei se organizează vara tabere pentru tineri. Sunt însă prea puține. La sărbătorile religioase mai mari, copiii participă la activități culturale, cu prilejul cărora se strâng fonduri cu care se fac activități filantropice. În timpul sărbătorilor, copiii adună alimente și articole de vestimentație, care se distribuie apoi oamenilor aflați în nevoie.
Cum se implică Biserica Bulgară în educația religioasă a tinerilor?
De anul trecut, la invitația doamnei Meglena Kuneva, care este ministrul educației, s-a format un consiliu de experți legat de predarea religiei. Din partea Bisericii Ortodoxe Bulgare au fost prezenți atât Înaltpreasfințitul Ioan, Mitropolitul de Varna şi Veliko-Preslav, cât și rectorul Seminarului Teologic din Plovdiv.
Ce programe dezvoltă Biserica Bulgară pentru a îmbunătăți educația religioasă în școli?
La începutul anului școlar, Biserica Bulgară îi îndeamnă oficial pe părinți să-i înscrie pe copii la această disciplină. Tot acum, Biserica îi cheamă pe copii să participe la școlile de duminică pe care le organizează. Biserica Bulgară susține, de asemenea, Ministerul Educației atunci când acesta organizează astfel de proiecte pentru elevi.
Ce rezultate puteți menționa până în prezent în privința educației religioase a tinerilor din Bulgaria?
Acest consiliu de experți este încă la începutul activității sale, însă cele trei direcții ale lui sunt următoarele: pregătirea unei mentalități favorabile predării religiei în școală, întocmirea unui plan școlar, precum și pregătirea unor manuale de religie.
În 2009, am reușit să-l convingem pe primarul orașului Ruse să finanțeze predarea religiei în județul Ruse. Este singurul primar din Bulgaria care anual oferă 15.000 de leva (echivaletul a peste 7.000 de euro), fonduri cu care este susținută educația religioasă a 1.200 de copii, în 65 de școli.