Reţea de identificare a şoferilor care încalcă legea în ţările UE
Actuala legislaţie europeană privind siguranţa rutieră va suferi modificări importante în perioada următoare, în ideea responsabilizării conducătorilor auto şi reducerii numărului de accidente rutiere cu victime. În acest moment, săvârşirea unor infracţiuni pe teritoriul unui stat membru, altul decât cel în care este înmatriculat autovehiculul, poate rămâne nepedepsită, chiar dacă s-ar putea solda cu moartea unei persoane. Comisia Europeană susţine modificarea acestui text de lege argumentând prin faptul că trei sferturi din decesele înregistrate pe şoselele Europei sunt cauzate de viteză excesivă, şofat în stare de ebrietate, nerespectarea semnificaţiei luminii roşii a semaforului şi nefolosirea centurii de siguranţă.
În acest sens, se va institui un nou cadru legislativ şi o reţea de schimb de informaţii care va permite identificarea conducătorilor auto care încalcă legea, pe întreg teritoriul Uniunii. Uniunea îşi propusese ca, până în 2010, statisticile să confirme o scădere a numărului victimelor traficului rutier cu jumătate faţă de 2001, când 54.000 de persoane au murit pe şoselele Europei. Cu toate acestea, măsurile aplicate au fost, se pare, insuficiente de vreme ce în 2007 s-au înregistrat 43.000 de decese rutiere (echivalent cu cinci dezastre aviatice pe săptămână, în Europa) şi peste 1,3 milioane de accidente. Comisia doreşte echiparea autoturismelor cu tehnologii de ultimă oră, ca de exemplu eCall. În cazul în care un autoturism este implicat într-un accident, tehnologia eCall ar permite apelarea automată a echipelor de urgenţă. Potrivit Comisiei, folosirea acestei tehnologii ar diminua numărul victimelor până la 2.500 pe an şi ar determina o reducere considerabilă a numărului de accidente grave. De asemenea, echiparea autoturismelor cu un dispozitiv de control electronic al stabilităţii, pentru a preveni deraparea, ar putea avea drept efect o reducere cu 15% a numărului de accidente mortale. (O.N.)