Smerenia - începutul întregii filosofii
Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia III, V, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, pp. 44-45
„Dacă vrei deci să faci mari faptele tale bune, nu le socoti mari, și atunci vor fi mari! Așa spunea și sutașul: Nu sunt vrednic să intri sub acoperișul meu (Matei 8, 8). De aceea a ajuns vrednic și mai minunat decât toți iudeii. Tot așa a spus și Pavel: Nu sunt vrednic să mă numesc apostol (I Corinteni 15, 9); de aceea a ajuns primul dintre toți apostolii. Tot așa spunea și Ioan Botezătorul: Nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintei Lui (Marcu 1, 7); de aceea a și fost prietenul Mirelui, iar Hristos a atras asupra capului Lui mâna, despre care Ioan a spus că este nevrednică să-I dezlege încălțămintea. Tot așa a spus și Petru: ieși de la mine că sunt om păcătos (Luca 5, 8); de aceea a ajuns temelia Bisericii. Nimic nu este atât de plăcut lui Dumnezeu cât a te număra printre cei din urmă. Acesta este începutul întregii filozofii. Omul smerit și cu inima zdrobită nu umblă după slava deșartă, nu se mânie, nu pizmuiește pe aproapele, nu are nici o altă patimă. Nu putem să ridicăm mâna împotriva cuiva, oricât ne-am strădui, dacă mâna ni-i zdrobită; tot așa, dacă ni-i sufletul zdrobit, nu putem să ne îngâmfăm, chiar dacă nenumărate patimi ne-ar porni spre mândrie. Când jelim o pagubă materială alungăm din suflet toate celelalte patimi sufletești; ei bine, cu mult mai mult ne vom bucura de această filosofie dacă ne jelim păcatele.”
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)