Varşovia luptă cu UE pentru şantierul Gdansk
Polonia a refuzat să reducă cu două treimi capacităţile de producţie la legendarul şantier naval din Gdansk (fostul sediu al sindicatului anticomunist Solidaritatea), declanşând o dură confruntare cu oficialii de la Bruxelles, informează EUObserver.
Varşovia a prezentat marţi Comisiei Europene un plan de restructurare a şantierului naval din Gdansk, cândva lider european în construcţii navale, plan ce sugerează închiderea unuia dintre cele trei docuri ale şantierului. Bruxelles-ul a cerut însă închiderea a două docuri în schimbul subvenţiilor acordate de stat. Investigaţiile lansate de UE în iunie 2005 au relevat că şantierele navale poloneze au primit subvenţii de la stat în valoare de cel puţin 1,3 miliarde de euro de când Polonia a aderat la UE în 2004 - fapt ilegal potrivit legislaţiei blocului european în cazul în care nu s-a efectuat şi o restructurare economică a afacerilor. „Rămânem la planul de a lăsa două docuri“, a afirmat ministrul adjunct al economiei Pawel Poncyliusz. „Dacă am fi de acord cu cererile UE şi lăsăm numai un doc, atunci în 2010 şantierul naval nu va mai fi un şantier, ci o mică afacere“, a apreciat oficialul polonez. Andrzej Jaworski, CEO al firmei, a declarat pentru cotidianul britanic „Financial Times“, că a doua cală de lansare ar putea fi închisă după ce şantierul este privatizat şi noul investitor construieşte un doc plutitor. Andrzej Jaworski a apreciat de asemenea, că privatizarea ar putea avea loc în aproximativ trei luni, deoarece doi investitori - din Italia şi Ucraina - şi-au manifestat deja interesul. Totuşi, confruntarea cu Bruxelles-ul privind şantierul naval - loc de muncă pentru aproximativ 3.000 de persoane - survine într-o perioadă politică agitată în Polonia, ţară care se îndreaptă spre alegeri parlamentare anticipate în toamna acestui an, notează EUObserver. În plus, Gdansk, situat pe coasta de est a Mării Baltice, este un puternic simbol politic în Polonia. Sindicatul Solidaritatea a fost fondat de Lech Walesa şi colegii săi la acest şantier naval în 1980 şi a devenit o forţă centrală în prăbuşirea comunismului în Europa de Est. La rândul său, Comisia Europeană a afirmat marţi că este „perfect conştientă de importanţa istorică a şantierului“. „Ceea ce doreşte Comisia să vadă nu este un şantier naval Gdansk închis, ci o adevărată restructurare a unei companii care ar asigura viabilitatea pe termen lung“, a afirmat purtătorul său de cuvânt. Potrivit oficialilor UE citaţi de „Financial Times“, reducerile la nivelul capacităţii de producţie cerute în prezent de UE, nu constituie finalul pentru Gdansk. „[...] Polonia doreşte să facă lucrările în alt mod, pentru a evita pierderea locurilor de muncă [...] trebuie să asigurăm un teren de acţiune... pentru competitori“, a afirmat un oficial european.